وجود ۸۴ هزار پروژه نیمه تمام در کشور

    کد خبر :450554

مدیر پروژه مشارکت عمومی ــ خصوصی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در بدنه دولت چسبندگی دستگاه‌های اجرایی به برخی طرح‌های نیمه تمام، واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش بازتاب ، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، محمود ملکوتی‌خواه افزود: در سامانه بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی اطلاعات ۲۸ هزار پروژه نیمه تمام استانی بارگزاری شده است تا فعالان بخش خصوصی با مراجعه به فهرست موارد مورد نظر خود را شناسایی نمایند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با تعامل موثر نمایندگان بخش خصوصی نوشته شد ادامه داد: این نگرش که دولت کارفرما است باید اصلاح شود و بخش خصوصی، پیمانکار آن است در حالی که بخش خصوصی باید راهکارهای جدید تأمین مالی و اجرای طرح‌ها را بررسی و ارایه نماید.

ملکوتی‌خواه گفت: در بدنه دولت چسبندگی دستگاه‌ها به برخی طرح‌های نیمه تمام، واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است.

مدیر پروژه مشارکت عمومی ــ خصوصی سازمان برنامه و بودجه گفت: ۸۱ هزار پروژه نیمه تمام استانی و حدود ۳ هزار پروژه ملی در کشور وجود دارد که برای اتمام این پروژه‌ها به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و درحالی که عمده این طرح‌ها هدف زیرساختی دارد هدف و انگیزه بخش خصوصی، برای ورود به عرضه مشارکت، اقتصادی بودن طرح‌ها است.

ملکوتی‌خواه افزود: اطلاعات طرح‌هایی که در سامانه یاد شده ثبت شده است کامل نیست اما بر تکمیل شدن این اطلاعات به وسیله دستگاه‌ها تأکید شده است.

وی ادامه داد: اگر چه دولت واگذاری پروژه‌های ملی و استانی را در دستور کار خود قرار داده است یکی از آسیب‌های موجود در زمینه طرح‌های عمرانی پیدایش و رویش آنها (خصوصاً در سطح استان) است که اگر فرآیند و ضوابط مشخصی برای آن تعریف نمی‌شود رویش بی‌رویه پروژه‌ها منابع حاصل از واگذاری پروژه به بخش خصوصی را خنثی می‌نماید. لیکن باید جلوی رویش طرح‌های نیمه تمام را بگیریم.

ملکوتی‌خواه گفت: رفع تضاد منافع دستگاه‌های اجرایی و موانع مراحل مختلف واگذاری‌های طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی هدف لایحه دولت در این زمینه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید