جدیدترین اخبار
۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۳ اقتصادی کد خبر :45047

نرخ حمل‎ونقل دریایی نامتناسب با هزینه‎ها و کمتر از حد معمول است

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اعلام اینکه نرخ حمل‎ونقل دریایی نامتناسب با هزینه ها و کمتر از حد معمول است، گفت:در چند سال اخیر هزینه تمام شده حمل کالا در کلیه مبادی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر پس از افزایش بهای سوخت به شدت بالا رفته است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، علی شریفی دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که در گفتگویی مدعی شده بود ” مالکان کشتی و کشتیرانی‌هایی که در مسیر بندر ایران و بنادر قطر فعالیت می‌کنند با افزودن بر هزینه حمل وکالا به این امیرنشین از شرایط جدید این کشور در منطقه سوء استفاده کرده و نرخ حمل کالا به قطر را چهار برابر کرده اند”، اعلام می دارد که قبل ازبروز مناقشات اخیر در منطقه اصولاً باری بین بنادر ایران و قطر جا به جا نمی شده و اگر هم مراوده تجاری بوده مربوط به بارهای خاص بوده و نه محموله های فعلی که مایحتاج روزمره مردم قطر است . پس بهتر است پرسیده شود ادعای مطرح شده براساس چه مستنداتی است؟

وی گفت: تا قبلی از راه افتادن بازار قطر، کانتینرهای یخچالی یا تریلرهای یخچال دار و یا کانتینرهای خشک بیشتر در مسیر بنادر استان هرمزگان به بنادر امارات جا بجا می شده‌اند که مسافتی به مراتب کمتر از قطر دارند. به طور مثال مسافت ما بین بندرعباس به شارجه در حدود ۱۳۰ مایل و بندرعباس به قطر در حدود ۳۲۰ مایل است. مضافاً بر اینکه در مسیر قطر به دلیل حمل تریلرهای یخچال دار، شناورها می بایست در بندر منتظر بازگشت خالی آنها بمانند که مستلزم پهلوگیری چندین روزه آنها در قطر است. حال چگونه است که ادعای سوء استفاده مالکان کشتی و افزایش ۴ برابری هزینه حمل کالا می شود، جای سؤال و بررسی دارد.

علی شریفی یادآور شد: در چند سال اخیر هزینه تمام شده حمل کالا در کلیه مبادی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر پس از افزایش بهای سوخت که متأسفانه شامل همه شناورهای تجاری حتی کوچک هم شده است، به شدت بالا رفته در حالیکه نرح حمل کالا حتی افت هم داشته و باعث شده مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی ایرانی نتوانند تراز مالی خودشان را متعادل نگاه دارند و کلیه فعالیت‌ها و پیگیری های اتحادیه برای منطقی کردن قیمت سوخت و همخوانی آن با شرایط بازار حمل و نقل منطقه به جایی نرسیده است.

وی افزود: لازم به توضیح است که شرایط بحرانی منطقه و وخیم تر شدن روابط قطر با دیگر همسایگانش خود به خود میزان ریسک همه فعالیت‌های اقتصادی و از جمله تجارت و حمل و نقل را هم افزایش داده و طبق معمول چنین وضعیتی بدون آن که کسی دخالتی در آن داشته باشد موجب بالا رفتن قیمت کالاهای صادراتی می‌شود. خود ریاست محترم کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز متوجه هست که هم اکنون قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به قطر نه به خاطر افزایش هزینه حمل بلکه تحت تأثیر بالا رفتن ریسک منطقه افزایش چشمگیری یافته و در مواردی موجب متوقف شدن صادرات و حذف برخی کالاها از سبد مصرفی شهروندان قطری شده است و هیچ یک از این تغییرات را نمی شود به عنوان سوء استفاده بازرگانان یا خدمت دهندگان تجارت منطقه ای به شمار آورد. طبیعی است که به محض برگشت صلح و آرامش به روابط کشورهای درگیر در منطقه هم قیمت ها و هم بازار عرضه و تقاضای کالاها نیز به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

دبیر کل اتحادیه کشتی ایران با اظهار تأسف از طرح شدن بیانات رنجور کننده‌ای راجع به نقش مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی در افزایش هزینه حمل کالا به قطر اعلام آمادگی می‌کند که در جریان یک مصاحبه مشترک مطبوعاتی موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا واقعیت ماجرا بر همگان روشن شده و سهم هر یک از مؤسسات و نهادهای درگیر در کار اقتصاد و بازار کالاها و حمل و نقل دریایی منطقه با وضوع بیشتری معین گردد.

روی خط خبر

  • واکنش احسان علیخانی به دریافت پول از موسسه ثامن الححج
  • خواننده تیتراژ «بانوی سردار» انتخاب شد
  • خواننده محبوب کشورمان سلامتی اش را به دست آورد
  • یک جسد باقی حادثه سنندج شناسایی نشد
  • آخرین خبر از تعداد مسمومان آب آلوده در نوشهر
  • پوتین: رابطه با آمریکا بدتر از دوره جنگ سرد است
  • پایبندی به توافق نفتی اوپک و غیراوپک کاهش یافت
  • نفت ساز ناکوک زد
  • ۳۰درصد تریاک افغانستان از مسیر ایران به اروپا می‌رود
  • حل مسائل ثبت سفارش فعالان اقتصادی در مناطق آزاد
  • پولی که فعالان اقتصادی به دلالان ارز دولتی می‌پردازند
  • حمایت نمایندگان و کارشناسان از طرح شفافیت رییس‌جمهور
  • عبدی: اگر نوبخت نرود، تغییرات فایده‌ای ندارد
  • خرید ۱۸میلیارد دلار تیتانیوم توسط بویینگ از روسیه
  • وضعیت اقتصاد کشور جنگی است!
  • سفر هیات بلندپایه نظامی ایران به سوریه، ترکیه، روسیه و پاکستان، قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا؛ ماجرا چیست؟
  • نامه وزیر بهداشت به رئیس کل بانک مرکزی: اسامی کسانی که برای دارو و تجهیزات پزشکی، ارز دولتی گرفته‌اند، اعلام کنید
  • اعزام تیم اربابان سلاح نیروی زمینی سپاه به مسابقات نظامی روسیه
  • ترکیه و آمریکا موضوع تحریم‎های ایران را بررسی می‎کنند
  • پیش‌بینی افزایش برای رشد اقتصادی زیر دو درصدی عربستان
  • کاهش رشد اقتصادی کره جنوبی
  • جرم و جنایت در انگلیس همچنان رکورد می‌زند
  • گران‌ترین خانه‌های دوبی چه قدر می‌ارزند؟
  • هشدار به شاخ‌ها و کری‌خوان‌ها
  • فائز السراج پارلمان طبرق لیبی را به کارشکنی در برگزاری انتخابات متهم کرد
  • ساماندهی سواحل بر اساس قوانین وجود دارد
  • ایجاد زیرساخت صادرات برق ایران به افغانستان
  • برنده جایزه ادبی «آرتور سی.کلارک» معرفی شد
  • تغییرات در دولت به تغییر رئیس کل بانک مرکزی ختم می شود
  • محوطه‌ی «کاخ ساسانی» ساماندهی می‌شود