نهایی شدن تجارت ترجیحی ایران و هند

    کد خبر :450460

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مذاکرات تجارت ترجیحی ایران و هند نهایی شده و فقط مراحل تکمیلی این موافقتنامه باقیمانده که تا یک ماه آینده عملیاتی می شود.

« مجتبی موسویان»افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده، 80 تا 100 قلم کالا از هر طرف مشمول تخفیف های تعرفه ای می شود.

موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی توافق هایی بین دو یا چند کشور است که در آنها تعرفه‌های وضع شده برکالاهای تولید شده در کشورهای عضو، کمتر از تعرفه‌های وضع شده بر کالاهای تولید شده در کشورهای غیرعضو است.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تعرفه های ترجیحی بر کاهش قیمت تمام شده کالا در کشور هدف تاثیرگذار است؛ وقتی تعرفه گمرکی یک کالا به جای 10 درصد، پنج درصد محاسبه شود، آن کالا نسبت به کالاهای دیگر رقابتی تر می شود؛ بنابراین، تعرفه های ترجیحی، شرایط را برای حضور کالاها در دیگر بازارها فراهم می کند.

موسویان با یادآوری اینکه در تجارت ترجیحی فقط یک طرف منتفع نمی شود، گفت: در مذاکرات انجام شده با هندی ها، کالاهایی که از تعرفه ترجیحی برخوردار می شوند مشخص شده و درصد تخفیف ها نیز در مذاکره نهایی تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد: از بین کالاهای صادراتی ایران به هند – از جمله کود اوره، متانول، پروپان، قیر، آهن، بوتان، پسته و خرما – و کالاهای صادراتی هند به ایران – شامل برنج، چای، الکترودهای زغالی، کاغذ، اکسید آلومینیوم، مکمل های دارویی و کنجد – تعدادی در فهرست تعرفه های ترجیحی قرار گرفته است که بعد از امضای تفاهم نامه، اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سفیر هند در تهران پیش از این اعلام کرده بود: مسئولان عالی رتبه ایران و هند به تفاهم رسیده اند که یک موافقنامه تجارت ترجیحی با یکدیگر امضا کنند که این مساله به زودی با سفر هیات ایرانی به هندوستان، به نتیجه می رسد.

حجم مبادلات تجاری ایران و هند در سال میلادی گذشته (2016)، 4 میلیارد و 477 میلیون دلار بود که 2 میلیارد و 587 میلیون دلار سهم صادرات ایران و یک هزار و 890 میلیون دلار سهم صادرات هند بوده است.

کود اوره، متانول، میعانات گازی، آمونیاک بدون آب، اتیلن گلیکول، قیر، پلی کلروروینیل، پروپان مایع شده، سرب تصفیه شده و تولوئن از مهمترین اقلام صادراتی به هندوستان به شمار می رود. در مقابل، برنج، اکسید الومینیوم، چای، خطوط راه آهن، الکترودهای زغالی، الیاف سنتتیک و دانه کنجد از مهمترین اقلام وارداتی از هندوستان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید