توافق اوپک پلاس برای نجات بازار نفت کافی نخواهد بود

    کد خبر :450389

اگر هدف کاهش تولید نفت از سوی گروه اوپک پلاس تقویت قیمت‌ها بود در این صورت این توافق به شکل روشنی شکست خورده است.

پایگاه خبری اویل پرایس با این مقدمه نوشت: اوپک پلاس در تلاش است تا راهی برای نجات قیمت نفت از کاهش بیشتر پیدا کند. وست تگزاس اینترمدیت اکنون در محدوده ۴۰ دلار و برنت در محدوده ۵۰ دلار است که پایین‌ترین قیمت در ۱۵ ماه گذشته به حساب می‌آید. شیل آمریکا حتی با وجودی که تولید کنندگان این صنعت اکنون در شرایط پایین رفتن قیمت‌ها با مشکلات مالی مواجه شدند، همچنان به روند رشد خود ادامه می‌دهند. معامله‌گران نفت به شکل واضحی نسبت به این‌که اوپک پلاس تمایل دارد یا قادر است بازار نفت را متعادل کند بدبین هستند.

گروه اوپک پلاس ماه میلادی جاری در وین توافق جدیدی منعقد کرد اما به نظر می‌رسد باید تلاش بیشتری انجام دهد. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در نامه‌ای به اعضای این گروه نوشت: آنها باید کاهش تولید بیشتری انجام دهند. در ابتدا گروه اوپک پلاس پیشنهاد کرده بود که تولیدکنندگان باید میزان تولید خود را مجموعا ۲.۵ درصد کاهش دهند، اما بارکیندو گفته است کاهش ضروری برای رسیدن به کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز توافق شده، بیش از سه درصد خواهد بود.

مهم‌تر از همه این گروه باید جزییات چگونگی کاهش تولید هر کشوری را مشخص کند. بارکیندو در نامه‌ای به اعضای اوپک که از سوی رویترز مشاهده شده است نوشته است: در جهت شفافیت برای جلب اعتماد و خوش‌بینی بازار، لازم است که جزییات تولید هر کشوری منتشر شود. با وجود برنامه مشخص کردن دقیق میزان کاهش تولیدی که هر کشور صورت می‌دهد، به نظر می‌رسد اوپک پلاس راه طولانی برای آرام‌کردن نگرانی‌های بازار درباره میزان جدیت این گروه در پیش دارد.

با این حال کاهش قیمت‌های نفت در ماه جاری بیانگر آن است که معامله‌گران متقاعد نشدند. هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت “آر بی سی” به وال استریت ژورنال چنین گفت: این دیدگاه وجود دارد که آمریکا بدون توجه به وضعیت قیمت و اقدامات اوپک به رشد تولید خود ادامه خواهد داد مگر این‌که مشکلات ژئوپلیتیکی واقعی در بگیرد که در غیر این صورت ملموس شدن این کاهش تولید زمان خواهد برد.

در حالی که کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان مانند عربستان سعودی کمک خواهد کرد میزان عرضه به بازار محدود شود، اوپک ممکن است به شکل ناخواسته ای به حذف مازاد عرضه کمک کند. بلومبرگ این احتمال را مطرح کرده که قیمت پایین نفت ممکن است ناآرامی در برخی کشورهای عضو اوپک را افزایش دهد. فروپاشی قیمت نفت در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به تشدید ناآرامی در لیبی، ونزوئلا و نیجریه منتهی شد و این اتفاق ممکن است دوباره تکرار شود.

همه اعضای اوپک به قیمت بالاتر نفت برای متعادل کردن حسابهایشان نیاز دارند. عربستان سعودی برای اجتناب برای متعادل نگه داشتن حسابش به قیمت ۸۸ دلار در هر بشکه نیاز دارد، در حالی که لیبی به قیمت ۱۱۴ دلار، نیجریه ۱۲۷ دلار و ونزوئلا ۲۱۶ دلار نیاز دارد. تنها کویت است که با نفت ۴۸ دلار در هر بشکه می‌تواند حساب‌های خود را متعادل کند. نفت برنت اکنون پایین ۵۰ دلار معامله می‌شود. این امر چشم‌انداز ناآرامی بیشتر را برانگیخته است.

با این حال با وجود مشکلات متعددی که برای متعادل کردن بازار پیش پای اوپک پلاس وجود دارد یک عامل مهم است که عمدتا خارج از کنترل این گروه است. در حالی که اوپک پلاس روی وضعیت بخش عرضه و این که این گروه تا چه میزان برای دستیابی به هدف قیمت خود باید نفت تولید کند متمرکز شده است اما مشکلاتی که اکنون بازار نفت را فرا گرفته، ممکن است بزرگتر باشد به خصوص این‌که کندی اقتصاد جهانی ممکن است به معنای تقاضای بسیار کمتر باشد که چنین مشکلی از عهده اوپک پلاس خارج خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید