درسی که بهروز صفاریان از فریدون فروغی گرفت

    کد خبر :450311

بهروز صفاریان گفت: متاسفانه حتی به موسیقی پاپ امروز نمی‌توان گفت صنعتی، بلکه سری‌ دوزی است.

سی و ششمین محفل شعر و موسیقی “اتفاق ترانه” شب گذشته (شنبه ۱ دی) در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

بهروز صفاریان، آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی در این برنامه گفت: موسیقی پاپ سهل ممتنع است و مردم نیز به آن گرایش دارند. بعد از مدتی که موسیقی پاپ به دست بازار صنعتی و تجاری افتاد، به جایی رسید که هنرمندان مقلد را به جای مولد پرورش می‌دهند و امروز این جریان بسیار بیشتر شده است. به دلیل وضعیت تجاری که در موسیقی وجود دارد، وقتی اتفاق خوبی برای یک قطعه موسیقایی، چه به لحاظ کلام و چه دیگر عناصر رخ می‌دهد، توسط تهیه کننده ها مشابه آن اثر سفارش داده می‌شود. در چنین شرایطی، افرادی که مولف هستند، یا خانه نشین می‌شوند و یا باید با چنین وضعیتی کنار بیایند.

وی ادامه داد: فریدون فروغی همیشه به من می‌گفت اگر نگاهت به این باشد که جامعه از تو چه می‌خواهد، شاید در ابتدا موفق ظاهر شوی، اما در طول زمان موفقیتی نخواهی داشت. امروز این اتفاق برای بسیاری از خواننده‌ها رخ داده و عمر آثارشان به ۶ ماه و یک سال هم نمی‌رسد و فراموش می‌شوند. پیش‌تر خوانندگانی داشتیم که ۳ دهه و ۴دهه ماندند و هنوز هم خوانندگانی هستند که دوست دارند خودشان را به این خواننده‌های ماندگار وصل کنند.

صفاریان اظهار کرد: البته برخی خوانندگان بوده‌اند که در ابتدا با شخصیت‌های مطرح موسیقی به لحاظ جنس صدا مقایسه می‌شدند، اما در ادامه فعالیت‌هایشان رنگ خود را پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند مستقل شوند. این که خواننده‌ای از کسی تاثیر بگیرد، اشکالی ندارد، اما این که شبیه به کسی بماند خوب نیست.

این آهنگساز کشور با بیان این که آثار خوب بسیاری بوده که مردم گوش کرده‌ و پسندیده‌اند و نمی‌توان گفت مردم سلیقه ندارند یا سلیقه‌شان افول کرده است؛ عنوان کرد: عرضه و تقاضا این گونه نیست که تنها به خواست و سلیقه مخاطب اثری را ارائه کنیم، بلکه هر چه اثر بهتری تولید کنیم، مردم هم استقبالشان بیشتر می‌شود. اگر افراد حرفه‌ای در موسیقی از سوی تهیه کنندگان حمایت شوند مردم هم به دنبال آثارشان می‌روند.

صفاریان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در ایران به معنای واقعی تهیه‌کننده موسیقی نداریم. یک تهیه کننده در هر جای دنیا باید موسیقی را خوب بشناسد و تولید، تفکر، ایدئولوژی و ارائه اثر به جامعه را با فکر پیش ببرد. متاسفانه تهیه کننده ها در ایران چنین رویکردی ندارند و تنها چند سال از یک چهره و پدیده بهره‌کشی می‌کنند و سپس او را کنار می‌گذارند. ما اهالی موسیقی باید مراقب هم باشیم و کاش آنطور که سینماگران نسبت به هم غیرت و تعصب دارند و از یکدیگر حمایت می‌کنند، این اتفاق در موسیقی هم رخ می‌داد.

این آهنگساز کشور درباره شرایط موسیقی در صدا و سیمای کشور نیز گفت: چند دهه قبل که صدا و سیما، حمایت ویژه ای از موسیقی داشت، مدیر مرکز موسیقی فریدون شهبازیان و علی معلم بودند و ساختار هنری و موسیقایی در بدنه مدیریت وجود داشت. اما متاسفانه امروز مدیرانی قرار دارند که وضعیت تولید موسیقی را تغییر داده اند.

صفاریان افزود: وضعیت موسیقی در نقطه خوبی قرار ندارد و کیفیت در آن حرفی نمی‌زند. متاسفانه حتی به موسیقی پاپ امروز نمی‌توان گفت صنعتی، بلکه سری دوزی است. باید از آثار با محتوا که افرادی با دانش روی آن کار کرده‌اند حمایت کنیم.

وی در رابطه با ترانه هایی امروز کشور نیز گفت: موسیقی یا کلام و ترانه نباید به مخاطب فخر بفروشد، مخاطب حوصله پیچیدگی ها در کلام را ندارد. اگر فرصت داشته باشم، حتما کارگاه هایی در حوزه هنری با حضور ترانه سرایان و اهالی موسیقی برگزار خواهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید