خطر وقوع سونامی دیگر با ادامه فعالیت آتشفشانی

افزایش کشته‌ها و زخمی‌های سونامیِ اندونزی

  • حوادث
  • دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۴۵
    کد خبر :450243

در پی وقوع فاجعه مرگبار سونامی در اندونزی سخنگوی مرکز مدیریت بلایای طبیعی این کشور بر لزوم طراحی سیستم جدید هشدار سریع سونامی تاکید کرد.

طبق اعلام مقامات محلی اندونزی شمار تلفات این حادثه طبیعی به دست‌کم بیش از ۲۸۰ تن رسیده‌ است. صدها نفر از نیروهای ارتش و داوطلب در حال جستجو در میان آوارهای به جا مانده و نجات حادثه‌دیدگان هستند.

به دنبال فوران کوه آتشفشانی و سونامی ناشی از آن در جاوا کارشناسان نسبت به احتمال وقوع مجدد سونامی در این منطقه هشدار داده‌اند.

صبح امروز (دوشنبه) مرکز مدیریت بلایای طبیعی اندونزی اعلام کرد: حدود ۲۸۱ نفر در حادثه سونامی جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۱۰۱۶ نفر دیگر زخمی و مصدوم شده‌اند. همچنین به بیش از ۶۰۰ خانه، ۶۰ فروشگاه و ۴۲۰ قایق خسارت وارد شده‌ است.

به گفته کارشناسان این سونامی ناشی از فوران کوه آتشفشانی «آناک کراکاتوا» بوده که موجب رانش زمین زیر آب شده‌ است.

«سوتوپو پوروو نوگروهو» سخنگوی مرکز مدیریت بلایای طبیعی اندونزی نیز اظهار کرده‌ است: اندونزی به سیستم هشدار رانش زمین و فوران کوه آتشفشانی مجهز نیست و سیستم هشدار سریع موجود تنها به زمین لرزه اختصاص دارد. اندونزی باید به سیستم هشدار سریع سونامی مجهز باشد که رانش زمین در زیر آب و فوران کوه آتشفشانی علت وقوع آن به حساب می‌آیند.

به گزارش ایسنا، همچنین به گفته سخنگوی مرکز مدیریت بلایای طبیعی اندونزی، آتشفشان «آناک کراکاتوا» طی سه ماه گذشته هر روز فعال بوده و حادثه روز شنبه بزرگترین فوران نبوده‌ است.

به گزارش روزنامه گاردین، مقامات اندونزی اعلام کرده‌اند: احتمال افزایش تلفات این حادثه وجود دارد چرا که ۵۷ نفر همچنان مفقود هستند. همچنین دست‌کم ۶۰۰ نفر در پی این حادثه آواره شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید