هشدار اندیشکده آمریکایی درباره جنگ چریکی در سوریه

    کد خبر :449867

جزئیات اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه، گفت‌وگوی تلفنی محمود عباس و اردوغان، اظهارات جدید توییتری ترامپ در مورد خروج آمریکا از سوریه و تماس تلفنی فرماندهی عملیات مرکزی آمریکا با رئیس ستاد ارتش عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به هشدار اندیشکده آمریکایی درباره جنگ چریکی در سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک؛ اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، در گزارشی هشدار داده که ترکیه در صورت اجرای تهدیدهایش برای حمله نظامیان به مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه، خودش را درگیر جنگ چریکی بلندمدت و خونین می‌کند. طبق گزارش‌ها، کردها حدود یک‌سوم مناطق سوریه را تحت کنترل خود دارد و حدود ۳۰ تا ۶۰ هزار شبه‌نظامی «یگان‌های مدافع خلق»- که وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است- در این مناطق مستقرند.

اندیشکده شورای روابط خارجی خاطرنشان کرد، این شبه‌نظامیان کرد تجارب بزرگ جنگی طی ۴ سال اخیر از جنگ سوریه به‌ دست آورده‌اند و می‌توانند وارد جنگ‌های خونین و فرساشی علیه ترکیه شوند‏‏ که می‌گوید با تمام قوایش مانع از تشکیل هرگونه حکومت خودمختار کردها در سوریه می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است، چنین گامی احتمال شعله‌ور شدن درگیری میان سوریه و ترکیه، که می‌خواهد نفوذش در شمال سوریه را به منظور ممانعت از ایجاد هرگونه حکومت خودمختار کردها گسترش دهد‏، افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، روسیه که از «نیروهای دموکراتیک سوریه» حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی می‌کند، برای بازی با تمامی طرف‌ها و تضمین نفوذ خود بر آنکارا تلاش خواهد کرد و همین امر روابط ترکیه با ناتو و اروپا را تضعیف خواهد کرد؛ روابطی که در اساس، ضعیف است.

هشدار اندیشکده آمریکایی درباره جنگ چریکی در سوریه/جزئیات اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه/ تماس تلفنی فرماندهی عملیات مرکزی آمریکا با رئیس ستاد ارتش عراق

در پایان این گزارش آمده است، اکنون همه شواهد، حکایت از آن دارد که معامله‌ای بین اسد و کردها انجام خواهد شد که بر اساس آن، کنترل ارتش ملی سوریه بر تمامی مناطق این کشور فراهم خواهد شد تا چتر حمایتی برای کردها در رویارویی با ترکیه شود.

در صورت شکل گرفتن چنین معامله‌ای، اوضاع بسیار وخیم خواهد شد، به ‌ویژه این‌که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به ارتش کشورش دستور آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه را داده است. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جایگاه خود را در صورت موفق شدنش در تعامل با این وضعیت پیچیده و جلوگیری از هرگونه رویارویی نظامی سوریه ـ ترکیه ـ کردها، تقویت خواهد کرد.

جزئیات اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه

وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد تا حضور نیروهای آمریکایی در سوریه ادامه یابد. در همین ارتباط وزارت دفاع امریکا در حال بررسی اعزام گروه‌هایی کوچک از نیروهای عملیات ویژه آمریکایی تحت عنوان ادامه نبرد علیه داعش در سوریه است.

در این صورت، با وجود فرمان اخیر ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه، اما حضور آمریکا در سوریه با اعزام گروه‌های عملیات ویژه همچنان ادامه خواهد داشت.

گفته شده، این طرح پنتاگون تا پیش از پایان کار جیمز متیس، وزیر دفاع، به کاخ سفید ارائه خواهد شد.

پنجشنبه وزیر دفاع امریکا اعلام کرد، به دلیل اختلاف نظر با ترامپ در مسأله خروج نظامیان از سوریه تا کمتر از سه ماه دیگر از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد؛ هرچند طرح اعزام گروه‌های عملیات ویژه نظامی تا قبل از پایان حضور متیس در وزارت دفاع به کاخ سفید ارائه خواهد شد.

در حال حاضر قرار است نیروهایی آمریکایی که در حال خروج از سوریه هستند در عراق مستقر شوند. تعداد نیروهای امریکایی حاضر در عراق، فعلا ۵ هزار تن است و با اعزام نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه به عراق، انتظار می‌رود تعداد این نیروها افزایش یابد.

مقامات نظامی آمریکا در پنتاگون گفته‌اند، طرح تشکیل گروه‌های ویژه آمریکایی در سوریه در راستای مبارزه با داعش و حمایت از نیروهای کرد سوری دنبال می‌شود که پیش از این تحت حمایت آمریکا بوده‌اند.

همچنین دو مقام نظامی امریکا گفته‌اند، وزارت دفاع پس از خروج نیروهای آمریکا از سوریه، واحدهایی از نظامیان را در مرز عراق و سوریه مستقر خواهد کرد تا در صورت بروز تهدید علیه منافع آمریکا، در خاک سوریه وارد عملیات شوند.

آمریکا رسما اعلام کرده که حدود ۲ هزار نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند؛ هرچند این تعداد جدای از کارکنان رسته‌های فنی و پشتیبانی است.

گفت‌وگوی تلفنی محمود عباس و اردوغان

«محمود عباس»، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شنبه شب تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این گفت‌وگوی تلفنی درباره پیشگیری از اقدامات اشتباه که روند حل مسأله فلسطین را با دشواری مواجه می‌کند، تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت، آنکارا بر تداوم حمایت‌‌هایش از مردم فلسطین در دفاع از حقوق آنها تأکید دارد.

محمود عباس هم اردوغان را در جریان آخرین تحولات مربوط به منطقه از جمله اقدام برخی کشورها در انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس اشغالی قرار داده است.

آمریکا و گواتمالا در ماه می گذشته پس از اعلام واشنگتن در انتقال سفارت به قدس اشغالی، سفارت خود در تل آویو را به قدس منتقل کرده بودند.

این تماس تلفنی ساعتی پس از اعلام انحلال پارلمان فلسطین صورت گرفت. محمود عباس شنبه شب ضمن اعلام انحلال پارلمان گفت که انتخابات پارلمانی تا شش ماه دیگر برگزار خواهد شد.

محمود عباس تأکید کرد، طبق حکم دادگاه قانون اساسی فلسطین، پارلمان این کشور منحل است و باید انتخابات پارلمانی تا شش ماه آینده برگزار شود.

اظهارات جدید توییتری ترامپ درمورد خروج آمریکا از سوریه

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد توضیحش درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در توییتی نوشت: ما در ابتدا قرار بود برای سه ماه در آنجا (سوریه) حضور داشته باشیم و این مربوط به هفت سال پیش بود. ما هرگز آنجا را ترک نکردیم. زمانی که من رئیس جمهور شدم، داعش قدرت گرفته بود. اکنون داعش عمدتا شکست خورده و کشورهای دیگر آن منطقه از جمله ترکیه، باید قادر باشند به سادگی کنترل هر آنچه باقی مانده را در دست بگیرند. ما به خانه باز می گردیم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که برت مک گورک، فرستاده ارشد ترامپ در ائتلاف مبارزه با داعش در اعتراض به تصمیم ترامپ مبنی بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه از سمت خود کناره گیری کرد.

طبق گزارش سی بی اس نیوز، مک گورگ در ماه فوریه قصد خروج از دولت ترامپ را داشته است؛ اما پس از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سریع تر این تصمیم را عملی کرده و خواستار قبول استعفای خود شده که از 31 دسامبر اجرایی می‌شود.

تماس تلفنی فرماندهی عملیات مرکزی آمریکا با رئیس ستاد ارتش عراق

سپهبد «عثمان الغانمی»، رئیس ستاد کل ارتش عراق شنبه (یکم دی) با «ژنرال «جوزف ووتل»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزارت دفاع عراق، با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با این تماس تلفنی گفت که ژنرال جوزف با سپهبد الغانمی تماس گرفته و دو طرف در مورد اوضاع امنیتی مرزهای عراق با سوریه و پیامدهای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه رایزنی کردند.

به گزارش موازین نیوز،‌ ژنرال ووتل در این تماس گفته که تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروها از سوریه مطابق جدول زمانی که از قبل توسط فرماندهی مرکزی آماده شده صورت می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید