کرسی ریاست قوه قضائیه و «سید ابراهیم رئیسی» در نزدیک‌ترین فاصله ممکن؟!

    کد خبر :449790

آیت الله «صادق آملی لاریجانی» ششمین رئیس قوهٔ قضائیهٔ جمهوری اسلامی است که از ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ با حکم رهبر انقلاب، جانشین آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» شد. او که در سال ٔ ۱۳۳۹ در نجف اشرف متولد شده است، اکنون نزدیک به 10 سال ریاست دستگاه قضا را بر عهده دارد و طبق روالی که پیش از این هم وجود داشته در پایان دوره پنج ساله دوم، با تشخیص رهبری، جای خود را به رئیس جدید قوه قضائیه خواهد داد.

به گزارش تابناک؛ آیت الله آملی لاریجانی پیش از ریاست قوه قضائیه، یکی از فقهای شورای نگهیان بود و در دوره های چهارم و پنجم آن عضویت داشت. مدت زمان حضور رئیس قوه قضائیه در جایگاه یکی از فقهای شورای نگهبان از سال 80 و زمانی که او جایگزین آیت الله «رضا استادی» بود، شروع شد و در سال 88 که به عنوان رئیس قوه قضائیه برگزیده شد، جای خود را به آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» داد.

رئیس دستگاه قضا همچنین سه دوره است به نمایندگی از مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارد. این روحانی 58 ساله همچنین در جامعه مدرسین حوزه علیمه قم نیز عضویت دارد. آملی لاريجاني‌ در سال هاي‌ تحصيل‌، از محضر استادان‌ بسياري‌ بهره‌ برد. از جمله‌ رسائل‌ و مكاسب‌ را نزد اساتيد برجسته‌اي‌ همچون‌ آقايان‌ صلواتي‌، سيدكاظم‌ حائري‌، سيد مهدي‌ نبوي‌ و كرباسي‌ فرا گرفت‌ كه‌ عمدة‌ اين‌ درس ها خصوصي‌ بود.

وي‌ با به‌ پايان‌ بردن‌ دروس‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ والد خود آيت ‌الله‌ العظمي‌ ميرزاهاشم‌ آملي‌(ره‌) و نيز آيت ‌الله‌ العظمي‌ شيخ‌ حسين‌ وحيد خراساني‌ رفت‌ و سال ها از محضر آنان‌ بهره‌ برد. او در بخش‌ علوم‌ عقلي‌ نيز در درس‌ اسفار آيت ‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و آيت ‌الله‌ حسن‌ زاده‌ آملي‌ حاضر شد. رئیس قوه قضائیه همچنین داماد آیت الله وحید خراسانی از مراجع عظام شیعه نیز هست و ریاست هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع) را نیز بر عهده دارد.

با نزدیک شدن به پایان مأموریت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، اخبار و گمانه زنی های زیادی پیرامون انتخاب جانشین برای وی در شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی دست به دست می شود. این خبرها با انتشار یک توئیت از سوی یکی از روزنامه نگاران در روزهای پایانی هفته گذشته شکل جدی تری به خود گرفت. خبرهایی که در این زمینه مطرح می شود، حاکی از احتمال ریاست حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی بر قوه قضائیه است.

«فرید مدرسی» روزنامه نگار در توئیتی مدعی شد، با اتمام دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» به ریاست دستگاه قضا منصوب خواهد شد. او نوشت: «در اوایل هفته، ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه قطعی شد. گفت و گوهای مقدماتی با او انجام و در جلسه میان او و صادق لاریجانی نیز برای چگونگی انتقال ریاست قوه برگزار شد. قرار شده که معاونان قوه قضائیه نهایت همکاری را با رئیسی داشته باشند.»

هرچند این موضوع در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست می شد و دهان به دهان می چرخید، واکنشی از سوی قوه قضائیه و مسئولان قضایی کشورمان به همراه نداشت، تا اینکه امروز حجت الاسلام والمسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور به عنوان اولین مقام قضایی به خبر انتصاب حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد.

دادستان کل کشور در حاشیه نشست حقوقی کاربردی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه ـ که این روزها در فضای مجازی منتشر شده ـ صحت دارد یا خیر، پاسخ قابل تاملی داد که انگار انتشار اینگونه خبرها خیلی هم بی ربط نیست. حجت الاسلام والمسلمین جعفر منتظری گفت: فعلا فضای مجازی است و تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد. موضوعی که اگر آن را تأیید تلقی نکنیم، قطعا به معنای تکذیب این موضوع نخواهد بود!

این موضوع نشان می دهد که رایزنی ها برای انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه در حال انجام است و همانطور که دادستان کل کشور هم گفته ممکن است تا تبدیل شدن شنیده ها، گمانه ها، حرف و حدیث ها و خبرهای غیر رسمی به اخبار رسمی و حقیقی تنها کمی زمان ببرد؛ هرچند چندی است اخبار و گمانه زنی ها پیرامون انتخاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه داغ است.

درست چند هفته قبل بود که خبری غیر رسمی مبنی بر درخواست جمعی از معاونان، قضات و کارکنان قوه قضائیه از رهبر انقلاب برای انتصاب حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس قوه قضائیه در شبکه های اجتماعی مطرح شد و پس از آن باز هم خبر غیررسمی از قطعی شدن انتخاب او به عنوان جانشین آیت الله آملی لاریجانی منتشر شده؛ موضوعی که داداستان کل کشور هم آن را رد نکرده است.

در صورتی که مطابق با شنیده ها، گزینه نهایی برای ریاست قوه قضائیه حجت الاسلام رئیسی باشد و اقداماتی نظیر آنچه در خبرهای غیر رسمی پیرامون ریاست او و انجام هماهنگی ها هم انجام شده باشد، تغییر در رأس دستگاه قضایی موضوعی است که با توجه به فرارسیدن ماه های پایانی ریاست ده ساله آیت الله آملی لاریجانی باید منتظر آن باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید