فراهم سازی مقدمات امضای تفاهم بین هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش؛

دورهمی مدیران به صرف تفاهم‌نامه، به بهانه سوختن دانش آموزان!

    کد خبر :449035

تفاهم نامه‌ای که همه چیز برای امضای آن فراهم است و قرار است در هفته جدید جلسه ای دیگر در راستای نهایی سازی آن برگزار شود. برای نهایی شدن تفاهم نامه‌ای که ممکن است پای هلال احمر را به مدارس کشورمان باز کرده و درسی برای آموزش همگانی را سبب ساز شود که هم اتفاقی مثبت برای عموم خواهد بود و هم دستاوردی بی سابقه برای مدیران هلال احمر؛ آن هم در بدترین دوران این نهاد!

به فاصله چند روز از حادثه مرگبار آتش‌سوزی دبستان دخترانه «اسوه حسنه» در زاهدان و در شرایطی که هنوز علت دقیق این رویداد منتشر نشده، برخی مسئولان فرصت را مغتنم شمرده و به امضای تفاهم نامه دو جانبه مشغولند!
به گزارش «تابناک»؛ همزمان با آخرین روز پاییز، جلسه‌ای مشترک میان وزارت آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر کشورمان، استانداری سیستان و بلوچستان و چندتن از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که هدف از آن، فراهم سازی مقدمات امضای یک تفاهم نامه همکاری دوجانبه بود.
تفاهم‌نامه‌ای که بر اساس آن قرار است جمعیت هلال احمر سیستم‌های گرمایشی برخی مدارس استان سیستان و بلوچستان را تأمین نماید و به ازای آن، وزارت آموزش و پرورش سهمی در آموزش مدارس برای هلال احمر کشورمان در نظر گیرد؛ پیشنهادی که ظاهرا با استقبال استانداری و نمایندگان استان و وعده همراهی ایشان مواجه شده و از این روی، مانعی بر سر امضای آن وجود ندارد.

اتفاقی که ظاهرا شروع کننده آن جمعیت هلال احمر کشورمان بوده است. این را می‌شود از سخنان سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه دریافت که گفته: «جمعیت هلال احمر در زمینه تأمین سیستم‌های گرمایشی مدارس پیش دبستانی و دبستانی پیشنهادی مطرح کرد که بسیار از آن استقبال می‌کنیم. امیدوارم کار پر خیر و برکتی که جمعیت هلال احمر آغاز کرده است، در سراسر کشور تسری پیدا کند.»
وی در تشریح این پیشنهاد افزود: «پیشنهاد جمعیت هلال احمر مبنی بر تأمین سیستم‌های گرمایشی مدارس دبستان و پیش دبستانی، پیشنهاد خداپسندانه‌ای است که امیدواریم با مشارکت سایر دستگاه‌ها برای تمامی کشور این مهم تحقق یابد. آماده امضای تفاهم نامه همکاری با ایشان برای تأمین سیستم‌های گرمایشی استاندارد هستیم و برای انجام این کار خیر از جمعیت هلال احمر سپاسگزاریم.»
پیشنهادی که زمان ارائه آن بسیار جالب توجه است؛ در بحبوحه برکناری دبیرکل سابق این جمعیت که ظاهرا به برخی مسائل مالی در پشت پرده جمعیت هلال احمر کشورمان معترض بوده و به تازگی این اعتراض را با انتشار بیانیه‌ای افشا کرده است. افشاگری‌هایی که نشان می‌دهد، ابهامات مالی جدی در جمعیت هلال احمر کشورمان وجود دارد.
البته این افشاگری‌ها تنها بخشی از اتفاقات جنجالی رقم خورده در این جمعیت است، چراکه با عزل دبیرکل این جمعیت، چندین تن از مدیران این مجموعه به این اقدام اعتراض و استعفا کردند؛ اتفاقاتی که موجب شد شورای عالی هلال احمر تشکیل جلسه داده و برخی فعالیت‌های مالی جمعیت هلال احمر کشورمان را تا مشخص شدن اوضاع تعلیق نماید.
جالب اینکه رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان برای بازگرداندن اوضاع به روال عادی، به سرعت اقدام به نصب دبیرکل جدید و جایگزینی افراد جدا شده از این مجموعه با استعفا کرد و تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، نخستین تجربه کاری یکی از منصوبان اخیر در راس هرم مدیریتی هلال احمر کشورمان است؛ نخستین تجربه دبیرکل جدید.
البته تنها نکته جالب توجه در این میان، تلاش جدی هلال احمر برای مطرح کردن خود با اقدامات خیرخواهانه و نه افشاگری‌های مالی و عزل و استعفا در افکار عمومی نیست، بلکه این ماجرا ابعاد قابل تأمل دیگری هم دارد. از جمله این که آیا اساسا هلال احمر در خصوص تجهیز مدارس به بخاری‌های ایمن وظیفه‌ای دارد یا وظایف بسیار کلان تری بر عهده آن گذارده شده که باید برای عمل به آن‌ها فراهم شود؟
این پرسشی است که می‌توان کمی در آن دقیق‌تر شد تا به نکات جالب توجه دیگری رسید. از جمله این که اگر جمعیت هلال احمر کشورمان توانایی تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی ایمن را داشته و موظف هم بوده در این موارد ورود کرده و اقدام نماید، چرا پیش از این قدم در راه نگذاشته است؛ پیش از آنکه دبستان اسوه حسنه زاهدان دچار آتش سوزی شود و چهار دانش آموز خردسالش بسوزند و داغشان ابدی شود؟
به عبارت بهتر می‌شود پرسید، آیا قصوری در ورود دیرهنگام به پرونده مدارس ناایمن متوجه هلال احمر هست یا خیر و پیرو آن، وظایف مهم‌تر هلال احمر مانند امدادرسانی به مردم در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه را یادآور شد که قابل قبول نیست فردا روزی شاهد قصور در آن‌ها باشیم و علت قصور، حضور هلال احمر در استان‌ها و هزینه کردن منابعش در مسیر تجهیز مدارس ناایمن بیان شود.

نکته‌ای که هرچند شاید یادآوری آن ناخوشایند و حتی تلخ به نظر برسد، با کمال تأسف واقعی و ناگزیر است تا جایی که می‌بایست تأکید کرد که ناایمن بودن مدارس، نتیجه قصور نهاد‌های دیگر است و ورود هلال احمر به این موضوع، به رغم آنکه ممکن است قصور را تا حدی جبران کند، به نوعی سم است و تداخل وظایف نهاد‌های مختلف با هم و احتمال بروز قصور و کوتاهی در وظایف اصلی نهاد‌هایی مانند هلال احمر را به دنبال خواهد داشت.
همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم اشکالات مدارس به نقص در سیستم گرمایشی و مجهز نبودن به نوع ایمن آن محدود نمی‌شود و از این روی، ورود هلال احمر کشورمان به این مقوله به رغم هزینه‌های پیدا و پنهانی که به دنبال خواهد داشت، چندان راهگشا نیست، همان گونه که خود تفاهم کنندگان اذعان دارند که صرفا قرار است مدارس ابتدایی و نه همه مدارس، آن هم مدارس ابتدایی سیستان و بلوچستان به سیستم گرمایشی ایمن مجهز شوند.
اتفاقی قابل تقدیر و ارزشمند که احتمالا صددرصد محقق نشود، چون در این استان مدارسی هستند که سازه مناسبی هم ندارند و تجهیزشان به سیستم گرمایشی ایمن چیزی در حد شوخی است. شوخی با مدارسی از جنس کپر که گاه یافتن صندلی هم در آن‌ها غیرممکن است، چه برسد بخاری نفتی که نیازمند ایمن سازی باشد و مثلا بخواهیم آن را با بخاری برقی ایمن یا سیستم شوفاژ جایگزین کنیم!
به این موارد، تقدیر و تشکر مبسوط وزیر و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس از پیشنهاد هلال را هم می‌توان افزود که بسیار جالب توجه است،چون می‌تواند ایشان را از فشار افکار عمومی در پی رویداد مرگبار اخیر برهاند و این فرصت را در اختیارشان قرار دهد که اگر ایمن سازی رخ داد، در پیروزی رقم خورده سهم داشته باشند و اگر محقق نشد، قصور متوجه هلال احمر باشد.

اما سود هلال احمر از این تفاهم نامه چیست؟ آیا صرف کار خیر و یا تلاش برای اجرای پروژه احیای وجهه مخدوش شده این جمعیت موجب شده که ایشان خواستار واگذاری این پروژه پردردسر شوند؟ شواهد که این گونه نشان نمی‌دهد.
آن گونه در گزارش‌های منتشر شده از نشست اخیر آمده، بطحایی در بخشی از سخنانش از آمادگی وزارت متبوع خود برای سپردن ساعت درسی برای آموزش به هلال احمر سخن گفته و تأکید کرده، در برنامه درسی مدارس دوساعت خالی وجود دارد که پر کردن آن به مدارس و بر مبنی تشخیص اولیای مدارس سپرده شده است؛ اظهار نظری که البته دبیرکل جدید هلال احمر آن را نقد کرده و می‌گوید: «با ۲۴ ساعت آموزش همگانی در مدارس نمی‌توان راهی از پیش برد و لازم است، باید یک واحد درسی به این موضوع اختصاص یابد، کما اینکه در ژاپن این موضوع وجود دارد و مردم خود مدیریت می‌کنند.»
اما بشنوید از ادامه ماجرا؛ انتقاد همان و پذیرش پیشنهاد مطرح ذیل آن از طرف وزیر آموزش و پرورش همان. پیشنهادی که قرار است به گفته بطحایی در تفاهم نامه دو جانبه گنجانده شود. تفاهم نامه‌ای که همه چیز برای امضای آن فراهم است و قرار است در هفته جدید جلسه ای دیگر در راستای نهایی سازی آن برگزار شود. برای نهایی شدن تفاهم نامه‌ای که ممکن است پای هلال احمر را به مدارس کشورمان باز کرده و سبب ساز درسی برای آموزش همگانی شود که هم اتفاقی مثبت برای عموم خواهد بود و هم دستاوردی بی سابقه برای مدیران هلال احمر؛ آن هم در بدترین دوران این نهاد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید