واکنش وزارت بهداشت به نبود واکسن روتاویروس در کشور

    کد خبر :448923

روابط عمومی وزارت بهداشت، در واکنش به خبر محرومیت کودکان زیر ۵ سال کشور از دسترسی به واکسن «روتاویروس»، توضیحاتی ارائه داد.

روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرد: واکسن روتاویروس یکی از واکسن های بسیار مهم برای ایمن سازی کودکان زیر پنج سال در کشور است.

مطالعات چندین ساله در کشور نشان داده است که اکثر موارد ابتلای اسهال در کودکان زیر پنج سال به علت ویروس روتاویروس بوده است. این واکسن جزء برنامه های ایمن سازی بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد و در کشور ما نیز مطالعات مربوط به نیازسنجی این واکسن از حدود ۱۰ سال گذشته صورت گرفته و مستندات آن تهیه و به مسئولان کشور ارائه شده است.

سال گذشته مقرر شد واکسن روتاویروس در برنامه ایمن سازی کشور قرار بگیرد به همین منظور در بودجه سال ۹۷ تولید این واکسن در داخل کشور پیش بینی و تصویب شد و مسئولیت آن به انستیتو پاستور ایران واگذار شد که مدیریت تولید این واکسن را به عهده بگیرد.

تولید واکسن یک فرایند بسیار مهم است و اگر کشوری بتواند واکسنی را تولید کند در حقیقت بخش قابل توجهی از وابستگی های بهداشتی آن کشور را حل کرده است و این موضوع با کشوری که واکسنی را از خارج از کشور خریداری می کند بسیار متفاوت بوده و ارزش به مراتب بیشتری دارد.

شرط اختصاص این بودجه توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه تولید این واکسن در داخل کشور بوده است. از همان سال گذشته این کار توسط انستیتو پاستور ایران شروع شد و با تمام مراکز تحقیقاتی و تولیدی واکسن در دنیا مذاکره به عمل آمد.

اینکه بتوانیم با توجه به تحریم های صورت گرفته این واکسن را در داخل کشور تولید کنیم کار بسیار سختی بوده که خوشبختانه مقدمات انتقال تکنولوژی آن به پایان رسیده است و به احتمال زیاد اقدامات انتقال تکنولوژی شروع خواهد شد و انشاالله شاهد تولید این واکسن در داخل کشور باشیم.

به گزارش مهر، این انتقال تکنولوژی برای کشور به مراتب ارزشمندتر و مهم تر از خریداری واکسن آماده از کشورهای دیگر است و تیم هایی که در انستیتو پاستور برای انجام این امر در حال فعالیت هستند تمام تلاش خود را برای تولید واکسن روتاویروس بکار گرفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید