بانک جنین از نژادهای ارزشمند گاوی ایجاد شد

    کد خبر :448407

محققان جهاددانشگاهی موفق به بومی‌سازی دانش فنی «تولید آزمایشگاهی جنین» از گاوهای اصلاح نژاد شده و ایجاد بانک جنین از نژادهای ارزشمند شدند.

این دستاورد یکی از دستاوردهای محققان جهاددانشگاهی در پژوهشگاه ابن سینا بود که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی رونمایی شد.

دکتر ابوالفضل شیرازی، مدیر مرکز بیوتکنولوژی در تولید مثل حیوانان مزرعه ای در پژوهشگاه ابن سینا در خصوص ضرورت اجرای پروژه ایجاد بانک جنین گفت: خشکسالی پیش‌رونده و کاهش علوفه و خوراک دام، افزایش جمعیت و واردات سالیانه ۱۵۰ هزار تن گوشت، تسریع شاخص‌های اصلاح نژادی و تکثیر ۲۰ برابری حیوانات ممتاز گله (نسبت به روش فعلی) و نیاز به تکثیر گاوهای شیری و گوشتی ممتاز (تولید حداقل ۶۰ جنین قبل از سن تولیدمثل) از ضرورت‌های اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه از ۱۸ سال پیش فعالیت های این چنینی برای تولید نژادهای پر ارزش گوشتی، شیری و دو منظوره داشته ایم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، تولید حدود ۵۰۰ جنین از نژادهای شیری (جرزی) و دومنظوره (سیمنتال)، تولید سفارشی ۴ هزار جنین گاو گوشتی برای یک شرکت خصوصی و درخواست تولید جنین گاومیش توسط مرکز اصلاح نژاد انجام و «گندم»، اولین گوساله جرزی حاصل از این فناوری متولد شده است.

به گزارش مهر، وی با اشاره به مراحل اجرای این پروژه گفت: انتخاب حیوانات ممتاز ، تکثیر هدفمند حیوانات ممتاز (تولید جنین نر و ماده) و کاشت جنین در حیوانات غیر ممتاز از مراحل این طرح به شمار می رود.

شیرازی ادامه داد: کاربرد این فناوری کاهش هزینه تمام‌شده هر واحد شیر و گوشت، خودکفایی در تولید گوشت (برنامه توسعه ششم) و افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی تا ۳۰درصد کاهش هزینه‌ها در صنعت دام‌پروری را به دنبال دارد.

مدیر مرکز بیوتکنولوژی در تولید مثل حیوانان مزرعه ای در پژوهشگاه ابن سینا بیان کرد: توان تولید فعلی کشور در این زمینه، پنج هزار جنین در سال (بر اساس تولید سفارشی) و میزان مورد نیاز کشور، ۱۵۰ هزار جنین در سال است و امکان صادرات تا ۱۵۰ هزار جنین در سال (معاد ۷۵ میلیون یورو) در این صنعت وجود دارد.

وی گفت: همچنین میزان اشتغال در صورت استفاده از تولید داخل به‌طور مستقیم، ۳۰ نفر و غیرمستقیم، ۶۰ نفر خواهد بود و قابلیت صادرات به خارج از کشور نیز ممکن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید