نابودی جنگل‌های هیرکانی به دلیل برداشت بی‌رویه خاک و قطع درختان

    کد خبر :44838

دبیر انجمن زیست محیطی مازندران گفت: جنگل های هیرکانی به دلیل برداشت بی رویه خاک زنده و قطع درختان درحال نابودی است و تنها راهکار حفط آن احیای این جنگل ها توسط کارخانه سیمان است.

داریوش عبادی با اشاره به این مورد که کارخانه سیمان زرندین نکا منجر به نابودی بخش عطیمی از جنگل های هیرکانی شده است، اظهار کرد: هر چند مجوز این کارخانه مربوط به سنوات قبل و متعلق به 30 تا 40 سال گذشته است اما عدم درک درست مدیران وقت آن زمان از مسائل زیست‌ محیطی منجر به بلای خانمان سوزی چون نابودی جنگل‌های هیرکانی در دهه‌های گذشته شده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: آخرین مجوزی که برای صدور کارخانه در جنگل‌های نکا صادر شده متعلق به سال های84-85 بوده و در10 سال گذشته نیز قطع درختان به مراتب کمتر از سال های پیش بوده اما با توجه به نقشه های ماهواره ای وسعت تخریب جنگل های بکر نکا در سال های گذشته به شدت افزایش یافته است.

دبیر انجمن زیست محیطی مازندران تصریح کرد: شاید مهم ترین دلیل این تخریب گسترده استفاده بی رویه از خاک جنگلی که جز ماده اولیه کارخانه سیمان محسوب می شود باشد.

عبادی افزود: برداشت بی رویه خاک از عرصه جنگلی نه تنها منجر به ایجاد گودال‌ها و چاله‌های عمیق در سطح جنگلی شده بلکه جنگل‌ها را نیز برای رویش درختان ضعیف کرده است.

وی با اشاره به این نکته که با تخریب جنگل‌ها مخالفیم، خاطرنشان کرد: این کارخانه قدمتی50 ساله دارد و نمی توان آن را تعطیل کرد اما می توان با راهکارهایی اساسی جلوی تخریب زیست محیطی آن را گرفت.

دبیر انجمن زیست محیطی مازندران یادآور شد: می توان با کمک مسئولان مربوط، ماده اولیه کارخانه سیمان که از اراضی جنگلی تامین می شود را با قیمت مناسب از جای دیگری تامین کرد.

عبادی گفت: با استانداردسازی کارخانه می توان تخریب زیست محیطی آن را به کمترین میزان ممکن کاهش داد، همچنین باید جلوی صدور مجوزهایی این چنینی را در میان جنگل های هیرکانی گرفت.

وی اظهار کرد: کارخانه سیمان برای جبران این تخریب ها می تواند با استفاده از روش‌های پله کانی و تراس بندی در مسیر شیب زمبن مبادرت به ایجاد کاشت درخت برای احیا جنگل‌ها گام بردارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید