مسواک زدن کودکان را از چه سنی باید آغاز کنیم؟

    کد خبر :447999

یک متخصص اطفال گفت: مسواک زدن کودک بسیار مهم است و موجب برقراری فلور میکروبی دهانی سالم در دهان کودک می‌شود.

والدین باید از تولد تا یک سالگی به سلامت دهان کودک اهمیت زیادی دهند و مراقب آنها باشند؛ بسیاری افراد فکر می‌کنند، چون نوزادان و شیرخواران دندانی در دهان خود ندارد پس نیازی به رعایت بهداشت دهان آنها نیست اما رعایت اصول بهداشت دهان و دندان باید از همین دوره آغاز شود.
بهترین زمان برای توجه به سلامت دهان کودک

وی افزود: در این دوره والدین باید لثه کودکشان را با گاز یا پارچه مرطوب (که دور انگشت خود پیچانده‌اند) تمیز کنند چرا که این کار موجب برقراری فلور میکروبی دهانی سالم در دهان کودک می‌شود؛ در سنین بالاتر هم به یاد داشته باشید خوب مسواک زدن برای کودک موجب می‌شود تا کودک شما به این کار علاقمند شود و این کار را تقلید کند، سعی کنید زمانیکه خودتان مسواک می‌زنید کودک مسواک زدن شما را ببیند.

این متخصص اطفال با بیان اینکه باید حتما والدین در شب لثه نوزاد را تمیز نگه دارند، بیان کرد: تمیز کردن دندان کودک به خصوص شب هنگامکه او مدت زمان طولانی شیر می‌خورد، اهمیت زیادی دارد؛ اگر فرزند شما بی‌قراری می‌کند و ممکن است که خواب شب را از شما بگیرد، حداقل با چکاندن آب در دهان او غلظت شیر را به حداقل برسانید.
بهترین مسواک برای کودکان

وی ادامه داد: باید از یک تا سه سالگی به سلامت دهان کودک اهمیت زیادی داد و مراقب سلامت دهان آنها بود؛ به محض اینکه دندان‌های فرزندتان رشد کرد شما می‌توانید از مسواک استفاده کنید، مسواک مناسب برای فرزند باید دسته‌ای بلند و پهن، سری کوچک و مو‌هایی نرم داشته باشد.

محتشمی افزود: مهم نیست که مسواک از چه مارکی باشد، در این سن می‌توان برای مسواک زدن دندان کودکان از خمیردندان استفاده کرد، اما توجه کنید که تا سن زیر 2 سال، باید از خمیر دندان مخصوص کودکان که بدون فلوراید است، به حجم یک عدس، استفاده شود.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه کودکان بالای 2 سال باید از خمیردندان مناسب کودکان استفاده کنند، یادآوری کرد: برای کودک بالای ۲ سال باید از خمیر دندان مخصوص کودکان حاوی فلوراید استفاده کرد، همانند مسواک نیز مارک خمیر دندان و ایرانی یا خارجی بودن تفاوت چندانی از نظر اثربخشی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید