درازهی 1.5 میلیارد هزینه روی دست مجلس گذاشت/استیضاح وزیر اقتصاد مطرح نیست/ مجازات فحاشی شلاق و جزای نقدی است

    کد خبر :446761

در چند روز گذشته، انتشار فیلم یک دقیقه‌ای در فضای مجازی از درگیری لفظی درازهی، نماینده سراوان با کارمند گمرک، موجب واکنش‌های بسیاری در جامعه و رسانه‌ها شد؛ اما واکنش‌ها در سطح فضای مجازی نماند و به مجلس نیز کشیده شد!

به گزارش تابناک؛ به دنبال این موضوع، مجلس روز گذشته و امروز، جلسه غیر علنی برگزار کرد و در آن به بررسی ماجرا با حضور وزیر اقتصاد پرداخت و نماینده سراوان پشت تربیون توضیحاتی داد و حتی تهدید کرد در صورتی که وزیر استیضاح نشود، از نمایندگی مجلس استعفا خواهد داد.

با این حال با گذشت دو روز از ماجرا، قضیه کمی روشن تر شده، ولی چند نکته در این میان وجود دارد که ظاهرا از دید عموم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دور مانده و یا اساسا توجهی به آن نشده است: نخست اینکه رفتار و گفتار درازهی به عنوان نماینده مردم و توهین آشکاری که به مأمور گمرک کرده است، به هیچ عنوان قابل کتمان نیست. توهین و فحاشی در قانون مجازات ایران، درجات و سطوح مختلف و متفاوتی دارد و در شرع نیز یکی از صفات زشت و ناپسند مطرح شده است.

جرم توهین و فحاشی در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ پیش‌بینی‌ شده که مقرر می‌دارد: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

نکته دیگر آنکه این نماینده مجلس علاوه بر اینکه به مأمور گمرک توهین می کند، خطاب به مردم کشور و رأی دهنده ها نیز به آنها توهین می کند که طبق قانون، مجازات دیگری باید برای آن در نظر گرفت.

اما نکته قابل توجه دیگر که اتفاقا به استان سیستان و بلوچستان مربوط می شود ـ موضوع آتش سوزی در مدرسه و کشته شدن سه دانش آموز بی گناه بود. با اینکه این موضوع از روز گذشته تا کنون روح مردم کشور را جریحه دار کرده، نمایندگان مجلس نه تنها اشاره ای به این موضوع نکردند، بلکه در جلسه ای که قرار بود وزیر آموزش پرورش برای دفاع از خود برای استیضاح در کمیسیون آموزش حضور داشته باشد، نمایندگان قبل از صحبت وزیر، امضاهای خود را پس گرفتند و استیضاح از حد نصاب خارج شد.

این در حالی است که انتظار بر این بود، نمایندگان دست کم به احترام کشته شدگان این حادثه قدری تأمل می کردند و به جای دفاع از نماینده استان سیستان ـ که وزیر را دو روز پشت سر هم به مجلس می کشانند ـ و به خاطر مردم سیستان، امضاهای خود را از پای نامه برنمی داشتند.

اما نکته مهم در بررسی این موضوع، هزینه هایی است که این نماینده در این دو روز به مردم و مجلس تحمیل کرده است. وی در این دو روز، فقط در صحن مجلس یک ساعت کاری (40 دقیقه روز گذشته و 20 دقیقه امروز) خود را به این موضوع اختصاص داد؛ بنابراین، با احتساب هر دقیقه 25 میلیون تومان هزینه برای برگزاری جلسات مجلس، حدود یک و نیم میلیارد تومان (1500000000) هزینه بر کشور وارد کرده که این بدون احتساب زمان تلف شده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است که با حضور نایب رئیس اول مجلس، وزیر اقتصاد و تعدادی از نمایندگان تشکیل شده است.

اما این تنها هزینه‌ای نیست که وی به جامعه تزریق می کند. هزینه های دیگر ماجرا این است که اگر به کارمند گمرک ـ که به نظر می رسد در حال انجام وظیفه خود بوده ـ آسیبی برسد، از فردا هر فردی در هر اداره ای خود را نماینده معرفی کند، هیچ کارمندی جرأت سؤال و جواب از وی را نخواهد داشت، و کارمندان دولت ترجیح خواهند داد، وارد حاشیه نشوند در نتیجه وظایف قانونی خود را کنار گذاشته و در خدمت فرد خواهند بود.

اما مهمترین بخش ماجرا آنجایی است که مجلس گارد حمایتی از این نماینده مجلس گرفته است، به گونه ای که برای استیضاح وزیر 40 امضا جمع می کنند و خواستار برکناری رئیس گمرک کشور می شوند و جلسه، غیر علنی در دفاع از وی برگزار می کنند و رئیس مجلس به جای تذکر به نماینده مجلس، وزیر را مورد عتاب قرار می دهد و به جای برخورد با خاطی به فکر تنبیه فرد فیلمبردار می افتد.

گفتنی است، امروز سخنگوی هیأت رئیسه، صحبت های روز گذشته خود را قدری تصحیح کرده و گفته است، روز گذشته علاوه بر وزیر، نماینده خاطی نیز عذر خواهی کرده و به موضوع استیضاح پرداخت و توضیحاتی نیز در این باره داد.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات روز گذشته در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد گفت: استیضاح وزیر اقتصاد مطرح نیست، البته ممکن است یک نفر ادعایی هم در این مورد داشته باشد اما این موضوع شدنی نیست و بعید است کار به استیضاح بکشد.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص موضوع فیلمبرداری در جلسه غیر علنی مجلس نیز گفت: مشخص نشده چه کسی بوده!

این نماینده مجلس افزود: روز گذشته اظهارات من را برخی از رسانه ها درست منتشر نکردند. من گفتم که هم درازهی از مردم عذرخواهی کرد و هم وزیر از مجلس عذرخواهی کرد.

این نماینده مجلس در خصوص این که جو مجلس موضع حمایتی از درازهی دارد، گفت: بحث حمایت از وی نیست؛ اولا وی عذرخواهی کرده است، در ثانی موضوع به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شده و دکتر پزشکیان به عنوان رئیس هیأت، قرار است کمیته ای را به این منظور تشکیل دهد تا موضوع بررسی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید