تشکیل دولت لبنان قبل از تعطیلات کریسمس و نگرانی آمریکا

    کد خبر :446529

در حالی که اخبار و شاخص‌های موجود نشان از تشکیل دولت لبنان طی هفته آینده دارد، آمریکا نگرانی خود را از افزایش قدرت سیاسی حزب‌الله در داخل لبنان اعلام کرده است.

بعد از 8 ماه تعطیلی و مانع تراشی و وقت کشی در روند تشکیل دولت، تمامی گروه‌های سیاسی به دنبال رسیدن به راه حل و ارائه امتیازات مورد نظر برای تشکیل دولت هستند.

در همین رابطه ترتیب عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان که مسئولیت انجام روند سازش میان گروه‌ها را برعهده گرفته، دیروز اعلام کرد که تمامی گره‌ها حل شده و شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که دولت لبنان قبل از تعطیلات پایان سال میلادی تشکیل خواهد شد.

سعد حریری نخست‌وزیر مأمور تشکیل لبنان پیش از این نیز می‌توانست در راستای اصرار برای ثبات سیاسی و اقتصادی کشور وقت را غنیمت شمرده و نتایج انتخابات پارلمانی را به رسمیت شناخته و حق نمایندگان گفتمان مشورتی برای حضور در کابینه را بپذیرد، اما او همچنان به رویکردهای غرور آمیز خود اصرار داشت و گزینه‌های موجود از سوی نمایندگان بخش‌های بقاع غربی و بیروت و شمال لبنان و صیدا را نمی پذیرفت، چرا که برای اولین بار از سال 2005 تاکنون انحصار نمایندگی اهل تسنن لبنان از دست جریان المستقبل خارج شده است.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه ال اخبار به دست آورده، حل و فصل بحران موجود در لبنان مبتنی بر انحصار طلبی و لغو حضور دیگران در کابینه نیست و تمامی گروه‌ها عقب‌نشینی‌هایی از مطالبات خود داشته‌اند. در همین رابطه جبران باسیل وزیر خارجه لبنان دیروز گفت که این توافق از هفته گذشته در دیدارهای صورت گرفته میان وی با سعد حریری و وفیق صفا رئیس هیئت ارتباطات و هماهنگی حزب الله لبنان به دست آمده است.

منابع مطلع به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که سازش مذکور شامل توافق اولیه بر سر اسم وزیر اهل تسنن می‌باشد، چرا که سعد حریری به این نتیجه رسیده که به هیچ وجه نمی‌تواند مطالبات گفتمان مشورتی در حضور در کابینه را نادیده بگیرد.

بر همین اساس گفته می شود عباس ابراهیم دیروز حدود چهار اسم را دریافت کرده و آنها را به میشل عون رئیس جمهور لبنان ارجاع داد تا از میان آنها یکی را به عنوان وزیر اهل تسنن مستقل از سهمیه ریاست جمهوری انتخاب کند.

همچنین قبل از برگزاری مراسم تشکیل دولت، دیداری نیز میان سعد حریری و نمایندگان گفتمان مشورتی برگزار خواهد شد. احتمال دارد این دیدار در کاخ بعبدا و زیر نظر عون انجام شود.

هنوز از اسامی ارائه شده به عون برای انتخاب وزیر اهل تسنن مستقل، اخبار رسمی منتشر نشده اس، ولی چندین منبع به روزنامه ال اخبار اعلام کرده‌اند که این اسامی شامل افراد زیر است:

عبدالرحیم مراد و وحید سکریه، حسن عبدالرحیم مراد را انتخاب کرده‌اند. فیصل کرامی مشاور خود عثمان مجذوب را انتخاب کرده است. عدنان الطرابلسی نیز طه ناجی را برای تصدی پست وزارت پیشنهاد کرده است. جهاد الصمد کسی را معرفی نکرده و قاسم هاشم نیز از میان جواد عدرا رئیس مرکز بین المللی اطلاعات و علی حمد مدیر پروتکلی در مجلس نمایندگان لبنان یکی را به عنوان وزیر مذکور پیشنهاد کرده است.

به گزارش تسنیم ،گفته می‌شود از این میان عدرا بیشترین شانس را برای تصدی پست وزارت اهل تسنن مستقل در کابینه لبنان دارد، به ویژه که باسیل نیز هفته گذشته نام وی را به عنوان یک گزینه جدی برای تصدی پست وزارت اهل تسنن مطرح کرده است.

البته برخی منابع مطلع اعلام می‌کنند که همچنان مشکلاتی در زمینه تشکیل دولت وجود دارد. از جمله این مشکلات اعتراض حزب طاشناق به دستیابی حزب نیروهای لبنانی به کرسی ارمنی‌‌ها در کابینه است.

دولت آینده لبنان با مجموعه‌ای از چالش‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی در نتیجه تراکم پرونده‌های معلق و فشارهای خارجی و فعالیت‌های خصمانه رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوبی لبنان مواجه خواهد بود. در همین رابطه یک مسئول وزارت خارجه آمریکا در اولین واکنش خود نسبت به نزدیک بودن تشکیل دولت لبنان گفته است که آمریکا نگرانی‌های عمده‌ای در زمینه افزایش قدرت سیاسی حزب‌الله در داخل لبنان دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید