عراق، دروازه دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران؟

    کد خبر :445655

العرب، رسانه نزدیک به ریاض مدعی شد: عراقی ها نگران آن هستند که کشورشان به خاطر مقابله با ایالات متحده در مورد تحریمهای آمریکا علیه ایران، در معرض تهدیدی جدی قرار بگیرد.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: تا کنون، بغداد در مورد پایبندی به این تحریمها اعلام آمادگی نکرده و تلاش می کند به لطف نیازش به تهران، به معافیت آمریکا بویژه در مورد واردات گاز طبیعی، دست یابد.

همه به وجود اشکالات واقعی در قطع ناگهانی معاملات تجاری و عملیات مالی بین عراق و ایران، اذعان می کنند، اما برخی در این باره هشدار می دهند که تهران از این نیاز عراق استفاده کرده و این کشور را به دروازه ای برای دور زدن تحریمهای آمریکا قرار دهد.

سیاستمداران عراقی می گویند: مخالفت با پایبندی به تحریمها علیه ایران، تنها به دلایل مصلحتی و تامین منافع عراق مربوط نمی شود؛ بلکه علاوه بر این، انگیزه های سیاسی و روابط دوستانه بین احزاب مهم عراق با تهران، نیز موجبات این عدم پایبندی به تحریمها را فراهم می کند.

در طرف مقابل، ایران تلاش می کند اهمیت بیشتری به همکاری اقتصادی و تجاری با عراق بدهد؛ در همین راستا، سفیر ایران در عراق، ایرج مسجدی تصریح می کند:«ایران به دنبال بالا بردن سطح مبادلات تجاری با عراق از ده میلیارد دلار، تا 20 میلیون دلار در سال است».

ضعف سیطره بر مرزهای مشترک عراق با ایران، یکی از پرونده های امنیتی مهم و خطرناک برای عراقی ها محسوب می شود؛ از این جهت که می تواند منجر به شکل گیری شبکه عظیمی از فساد در مفاصل اصلی دولت عراق شود؛ بویژه آنکه احزاب و شبه نظامی وابسته به ایران در دستگاههای امنیتی و اداری حاکم بر عراق، صاحب نفوذ زیادی هستند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید