ماجرای دو شیر خاص ایرانی

    کد خبر :44560

اعراب به‌هنگام فتح همدان آن دو شیر را «باب‌الاسد» (دروازه شیر) نامیدند؛ اما بعدها در طی جنگ‌ها یکی از شیرها به‌صورت کامل نابود و دیگری به‌صورت جدی آسیب دید.

شهر همدان قدیمی‌ترین پایتخت فلات ایران است، شهری که موزه زنده از آثار تاریخی و یادمان‌های فرهنگی است و همچنان می‌تواند چشم گردشگران را به خود خیره کند. برای هیمن این شهر می‌تواند مقصد یک سفر کوتاه تابستانی باشد.

ساخت شهری همدان در نوع خود بی‌نظیر است و در آن میادین شهر به‌صورت دایره‌ای و شعاعی به‌هم متصل‌اند. این نوع شهرسازی همدان را منحصربه‌فرد کرده است.

تپه‌ها و موزه‌ها

تپه هگمتانه که در قلب شهر همدان قرار دارد جزو قدیمی‌ترین آثار به‌جامانده از تمدن قدیمی ایرانیان است. درواقع بسیاری از گردشگران برای دیدن همین تپه به همدان سفر می‌کنند.

تپه هگمتانه باقی‌مانده شهری بزرگ است که نخستین پایتخت ایران بوده است. بسیاری از آثار به‌جامانده از تمدن قدیمی ایران که در موزه‌های معروف جهان نگه‌داری می‌شوند از این تپه پیدا شده‌اند.

گذشته از تپه هگمتانه، مهم‌ترین دیدنی‌های همدان موزه‌هایش است، خصوصاً موزه هگمتانه که در محوطه بزرگ و روباز تپه هگمتانه واقع شده است.

موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشگاه کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا قرار دارد. این موزه مجموعه‌ای است کم‌نظیر از نمونه انواع گونه‌های حیوانی و گیاهی و طبیعی اقلیم ایران. موزه مفاخر و مشاهیر همدان هم در خانه تاریخی بیژن تأسیس شده است.

در این موزه مجسمه‌هایی از افراد سرشناس از جمله حبقوق نبی، بوعلی سینا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل و دکتر ایراندخت میرهادی نگه‌داری می‌شود.

شیر سنگی، نماد یک شهر

شیر سنگی نماد همدان است. تپه‌ای که هم‌اکنون تندیس شیر سنگی بر آن جای گرفته تپه‌ای باستانی است. این تندیس به‌همراه قرینه‌اش نخست در دروازه شهر همدان قرار داشته و اعراب به‌هنگام فتح همدان آن را «باب‌الاسد» (دروازه شیر) نامیدند؛ اما بعدها در طی جنگ‌ها یکی از شیرها به‌صورت کامل نابود شده و دیگری به‌صورت جدی آسیب دیده است.

مجسمه آسیب‌دیده تا 1328 شمسی روی زمین رها شده بود، تا اینکه مهندس سیحون، طراح و معمار آرامگاه بوعلی سینا، آن را در جایگاه کنونی قرار داد.

درحال‌حاضر شیر سنگی در وسط میدانی به همین نام نگه‌داری می‌شود. عکس یادگاری گرفتن با این شیر سنگی خودش یکی از ضرورت‌های سفر گردشگری به همدان محسوب می‌شود!

همدان، شهر مشاهیر

شاید یکی از ویژگی‌های جالب شهر همدان این باشد که هر یک از میادین آن یادمانی برای یکی از مشاهیر است. خود این آرامگاه‌ها و بناهای مرتبط با آن جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند.

آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن‌سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا، در مرکز شهر همدان، واقع شده است. آرامگاه باباطاهر عریان، شاعر نام‌آور دوبیتی‌سرا، هم در میدان باباطاهر قرار دارد.

گنجنامه، تفرجگاهی با طعم تاریخ

مجموعه تاریخی‌تفریحی گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در پنج‌کیلومتری شهر همدان، کنار کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه، واقع شده است. کتیبه قدیمی گنجنامه که از دوران ساسانیان باقی مانده به این منطقه اهمیتی تاریخی بخشیده است.

از طرف دیگر، وجود آبشار با آب‌وهوای مطبوع کوهستان و چشم‌انداز زیبای دشت میشان برای علاقه‌مندان به گردشگری مجموعه‌ای کامل فراهم آورده است. در سال‌های اخیر تله‌کابین این منطقه هم راه افتاده که با استقبال مسافران و گردشگران مواجه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید