بحران خشک شدن دریاچه ارومیه مهار می‌شود؟

    کد خبر :444523

استاندار آذربایجان غربی به مشکل خشکی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دولت توجه ویژه ای به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه دارد و امیدواریم با برنامه های دولت بتوانیم بحران خشک شدن دریاچه ارومیه را مهار کنیم.

محمد مهدی شهریاری، امروز در برنامه زنده صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های استان در حوزه های مختلف گفت: آب و خاک مناسب در استان آذربایجان غربی موجب شده این استان به عنوان یکی از استان‌های بی نظیر کشور در تولید محصولات کشاورزی تبدیل شود بطوریکه سالانه حدود 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته از ظرفیت های استان برای ایجاد اشتغال کمتر استفاده شده گفت: امسال با برنامه ریزی های انجام شده در حوزه اشتغال، نرخ بیکاری استان 3 درصد کاهش یافته و امیدواریم با تسهیلات ویژه دولت شاهد ایجاد شرایط مطلوب اشتغال در استان باشیم.

شهریاری همچنین به حمایت های دولت در بخش اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی در بخش پرداخت تسهیلات رونق تولید جزو سه استان اول و در جذب تسهیلات اشتغال عشایری و روستایی نیز استان جزو استان های پیشرو کشور است.

وی با بیان اینکه مردم آذربایجان غربی مردمی مهربان و مهمان نواز هستند، ادامه داد: مردم این استان با اقوام و مذاهب مختلف سالیان سال است که در کنار یکدیگیر با وحدت و همدلی و بصورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه وضعیت استان در برخی از شاخص ها از میانگین کشوری پایین تر است اظهار کرد: با برنامه های دولت این فاصله به سرعت جبران می شود. بطور مثال در حوزه تخت های بیمارستانی امسال با بهره برداری از یک هزار تخت بیمارستانی در استان نرخ بهره مندی استان از تخت های بیمارستانی از 2/1 به 6/1 خواهد رسید و در گازرسانی نیز تعداد روستاهای بهره مند از گاز از 322 روستا در سال 92 به 950 روستا در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وی به ظرفیت های منحصر به فرد معادن استان نیز اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی جزو سه استان مهم کشور در حوزه معدنی است و بزرگترین معدن طلای کشور در تکاب قرار دارد. امسال علی رغم اینکه در کشور میزان سرمایه گذاری خارجی منفی بوده، ولی در استان آذربایجان غربی توانستیم بیش از 150 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.

شهریاری در حوزه گردشگری نیز با بیان ظرفیت های کم نظیر استان، گفت:آذربایجان غربی با 2 اثر ثبت شده جهانی از جمله قره کلیسا و تخت سلیمان و 1600 اثر ملی ثبت شده، صنایع دستی زیبا و منحصر به فرد از جمله فرش افشار تکاب و صنایع چوبی زیبا یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی است. با جذب سرمایه گذار و احداث هتل های جدید در استان تعداد تخت‌های هتل ها و امکان اسکان مسافران در آذربایجان غربی از 5000 تخت به 6700 تخت در سال آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد فعالان حوزه محیط زیست، شرق دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی ناشی از مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه قرار دارد، ولی در غرب این دریاچه فعالیت‌های پرشتاب اقتصادی به چشم می‌خورد. ضمن آنکه هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های کلان جلوگیری از بحران زیست محیطی این دریاچه صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، محمد درویش در کارگاه علمی ریزگردهای نمکی با اشاره به برگزاری همایشی در سال ۱۳۷۵، گفت: در آن زمان دریاچه ارومیه ۳۵ میلیارد متر مکعب آب داشته که در آن دوران یکی از رؤیایی‌ترین دوران زندگی خود را سپری می‌کرده است. این امر به گونه‌ای بوده که صاحبان صنایع اطراف این دریاچه ابراز نگرانی می‌کردند که با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه خسارات عمده‌ای به فعالیت‌های آنها وارد می‌شود. از این رو به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از پیشروی آب این دریاچه بودند.

درویش با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سدهای بی‌شماری بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه احداث شده، ضمن آنکه ۲۰ هزار چاه غیرمجاز در این منطقه حفر شده است. حدود یک میلیون چاه در کشور حفر شده که از این تعداد هشت درصد آن مربوط به حوضه دریاچه ارومیه می‌شود.

درویش با انتقاد از توسعه چغندرکاری و باغات سیب در منطقه ارومیه، خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای علاج بخشی دریاچه ارومیه ارائه طرح نکاشت بوده است که تا کنون این طرح اجرایی نشده است، ضمن آنکه راهکارهای پیشنهادی دیگر نیز پیاده‌سازی نشده و هیچ تغییر محسوسی در سیاست‌های کلان در زمینه کاهش وابستگی منطقه به منابع آب مشاهده نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید