روزهای درگیری بین قدرتهای بزرگ در سوریه فرا رسیده است؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۴۷
    کد خبر :444513

حمایت امریکایی ها از کردها در مناطقی از سوریه میتواند باعث درگیری های مهمی بین ترکیه و امریکا بر سر منافع متعارض شود.
به گزارش نامه نیوز: نیروهای سوریه دموکراتیک (با اکثریت کُردی) با حمایت هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا منطقه هجین بزرگ‌ترین منطقه تحت کنترل داعش در شمال شرقی دیرالزور را از این گروه گرفته و بر آن سیطره یافتند. این وضعیت نگرانی های بسیاری برای ترکیه که مخالف سرسخت قدرت گرفتن کردها هستند ایجاد کرده است. روندی که میتواند به منافشه و منازعه ترکیه با امریکا در سوریه شود
تركيه و ايالات متحده، متحد يكديگر در پيمان ناتو هستند. هر دو نيز مخالف بشار اسد رييس‌جمهور سوريه هستند، اما آنها از دو گروه متفاوت در سوريه حمايت مي‌كنند. تركيه از نيروهاي موسوم به ارتش آزاد حمايت مي‌كند، در حالي كه ايالات متحده از نيروهاي دموكراتيك سوريه كه اكثريت آنها را كردها تشكيل مي‌دهند، حمايت مي‌كند.

اردوغان بارها و بارها از واشنگتن خواسته است كه پشتيباني خود از جنگجويان كرد را متوقف كند. اردوغان همچنين در سخنراني ميان نمايندگان سازمان همكاري اسلامي در استانبول عنوان كرده است كه در صورت تهديد عليه ما، واكنش به اين تهديد فوري خواهد بود.
آمریکا قبلا تداوم حضور نیروهای خود در سوریه را منوط به پایان حضور داعش در این کشور کرده بود، اما در چند ماه اخیر بقای نیروهای خود را به عامل دیگری هم یعنی “خروج نیروهای ایرانی” گره زد.
به نظر، پایان حضور داعش در شرق فرات از نظر راهبرد آمریکا به معنای خاتمه موجودیت این گروه در این کشور است و بعید است پنتاگون بخواهد جنگ با این تشکیلات را در محدوده تحت کنترل دولت سوریه ادامه دهد.
به همین خاطر احتمالا راهبرد خود را بر عامل دوم یعنی حضور ایران و جلوگیری از شکل‌گیری کریدور ایران، عراق، سوریه و لبنان متمرکز کند و در اینجا اسرائیل هم همسو با آمریکا، سیاست تقابلی را در جنوب سوریه تشدید خواهد کرد.
در این میان، واشنگتن در تثبیت منطقه‌ شبه مستقل کُردی در شرق فرات و تمرکز بیشتر بر ایران در سوریه با مشکل ترکیه مواجه است که به نظر می‌رسد راهکار آن را در راه‌حلی میانه و موقت دیده است و آن هم نوعی چراغ سبز به آنکارا برای عملیاتی محدود در شرق فرات و سیطره بر نواری مرزی به طول ۵۵۰ کیلومتر و عمق حدود ۴۰ کیلومتر است. بیشتر از این بعید است ترکیه به علت مخالفت جدی آمریکا پیشروی کند.. مخالفت اخیر پنتاگون با عملیات ترکیه هم موضعی اعلامی است تا اعمالی.
يكي از سناريوها اين است كه شورشيان سوريه ارتش آزاد كه اخيرا نام خود را به جبهه آزادي بخش ملي تغيير داده‌اند با حمايت هوايي تركيه در اين منطقه نفوذ انجام دهند و كنترل را به دست گيرند. مقامات امريكايي مي‌گويند كه احتمالا تركيه به منبيج حمله نخواهد كرد، زيرا نيروهاي امريكايي و تركيه‌اي به طور مشترك طي هفته‌هاي اخير در اين منطقه گشت‌زني كرده‌اند.
بازی مشخص روسها در سوریه میتواند در تحولات آتی سوریه تعیین کننده باشد. روسها و امریکایی ها مناطق نفوذ مشخصی تعریف کرده اند و با اینکه روسیه قدرت و نقش تعیین کننده را دارد اما امریکایی ها از برخورد و تنش با آن پرهیز میکنند.
با کوتاه شدن کامل دست داعش از سوریه و رفع خطر آن تقابل بازیگران در این منطقه به روزهای حساس خود خواهد رسید. روزهایی که احتمالا ایران نیز برای تثبیت نقش خود وارد مذاکراتی نفس گیر با دو همراه خود یعنی روسیه و ترکیه شود و آینده این منطقه به روشهای مشخصی رقم بخورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید