خواص گیاهان دارویی

    کد خبر :444333

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که از یک یا چند بخش از آنها برای درمان می توان استفاده کرد. بسیاری از بخش های گیاهان از ساقه ، برگ، میوه و دانه گرفته دارای خواص بسیاری می باشند که از هرکدام از آنها میتوان برای کمک در درمان برخی از بیماری ها استفاده کرد.
به گزارش بازتاب ،در زمان های گذشته برای درمان بیماری ها از گیاهان استفاده می کردند که دارای خواص بیشماری بودند مثلا زمانیکه رستم به دنیا آمد برای درمان زخم عمل رودابه از کوبین یک گیاه مخصوص و مخلوط آن با شیر استفاده کردند. بسیاری از بیماری ها در گذشته به صورت طب سنتی درمان می شد که از گیاهان برای آنها استفاده می کردند. یکی از گیاهانی که داری خواص بسیاری می باشد و میتوان در میان خواص گیاهان دارویی به آنها اشاره کرد خواص لونگان است.

مصرف گیاهان دارویی

درست و به جا مصرف کردن گیاهان دارویی می تواند در خواص گیاهان دارویی تاثیر بسیاری داشته باشد که در زیر به چند روش مصرف گیاهان دارویی اشاره کرده ایم.

گیاه تازه

گیاه خشک شده و یا کنسرو شده

بصورت فراوری شده با حرارت

استحصال مواد موثردر صنعت

در کشورمان ایران گیاهان بسیاری وجود دارند که داری خواص گیاهان دارویی بسیاری هستند و در فصول مختلف گیاهان دارویی متفاوتی را می توان در دسترس داشت.

گیاهان دارویی در ایران

شاید این موضوع ندانید که در کشورمان ایران بیش از8000 هزار گیاه وجود دارد که هر کدام دارای خواص گیاهان دارویی بسیاری هستند. این گیاهان دارویی در فصول مختلف سال متفاوت هستند مثلا در فصل بهار می توان از گیاهان دارویی همچون گل گاو زبان، خاکشیر، بنفشه و سنبل الطیب. در تابستان از خاکشیر، کاسنی، شاه تره و تخم شربتی. در پاییز از گیاهان دارویی همچون آویشن، گل ختمی و بنفشه. در نهایت در زمستان از دارچین، زنجبیل، چهارگل( نیلوفر، عناب، بنفشه) و آویشن می توان استفاده کرد. که هرکدام از گیاهان ذکر شده دارای خواص خاص خود هستند.

بسته بندی گیاهان دارویی

برای اینکه گیاهان دارویی که تهیه  میکنیم خواص گیاهان دارویی خود را از دست ندهند می بایست بسته بندی مناسبی داشته باشند. برای بسته بندی مناسب گیاهان دارویی باید اصول زیر را رعایت کنیم.

نحوه مصرف

کاربرد درمانی

تاریخ تولید

شماره پروانه

وزن

ذکر نام ونام علمی گیاه

ذکر قسمت مورد استفاده گیاه از قبیل: ریشه، گل و برگ

تاریخ انقضاء مصرف

برای اینکه با خواص گیاهان دارویی بیشتر آشنا شوید می توانید مطلب خواص روکولا را در سایت دانشجو نیز مطالعه کنید

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید