یکشنبه سیاه بورس تهران!

    کد خبر :443750

روند نزولی و فرسایشی بورس تهران همچنان ادامه دارد و روز به روز بدتر می‌شود. سایه رکود، چهره زشت خود را بر اکثر فعالیت‌های گسترده و بازار داخلی از هر گونه جنس و کالا اشباع شده است، بازار امروز روند فرسایشی و کم حجم خود را این بار با شدت بیشتری ادامه داد تا در اوج نا امیدی برخی فعالان با نقد کردن سهام و برای جلوگیری از ضرر بیشتر از بازار خارج شوند.

با این روند به نظر می‌رسد بازدهی بازار در پاییز در حوالی صفر درصد بیاستد تا ما به معنای واقعی شاهد بازاری پاییزی بوده باشیم. به نظر می‌رسد تداوم عدم قطعیت‌ها در فضای اقتصادی و سیاسی سبب شده معامله گران با نا اطمینانی نسبت به شرایط آتی بازار، فعالیتی محتاطانه در پیش بگیرند و ریسک گریز شوند. در این شرایط تنها برخی صنایع کوچک و متوسط بازار به مکانی برای نوسان گیری‌های روزانه مبدل شده اند.

بازار بورس
امروز دماسنج بازار برای چندمین روز پیاپی سیر قهقرایی و نزولی داشت و با عقب نشینی نزدیک به ۲۷۰۰ واحدی، کانال مهم ۱۶۲ هزاری را نیز از دست داد. در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۵ آذر شاخص کل بورس تهران با کاهش ۲۷۷۸ واحدی در ارتفاع ۱۶۱.۷۰۷ ایستاد.نماد‌های کگل، فولاد و فارس بیشترین اثر منفی و نماد رمپا و شا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل رقم زدند. ارزش کل معاملات حدود ۴۰۴ میلیارد تومان به ثبت رسید. نماد معاملاتی بانک تجارت با ۱۷۲ میلیون سهم به ارزش ۲۲۱.۶ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات بورس را بخود اختصاص داد.

گزارش روزانه بازار بورس
بازار بورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۶۱۷۰۷
۲۷۸۳
حجم معاملات (میلیون سهم)
۱۵۵۷
۲۹۷
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۴۰۴
۵۹

بازار فرابورس
در معاملات امروز بازار فرابورس آیفکس با افت ۱۵.۸۶ واحدی در عدد ۱۸۲۶ ایستاد. به مانند روز گذشته نماد‌های ذوب و میدکو بیشترین تاثیر منفی و نماد‌های هرمز و دماوند بیشترین اثر مثبت را بر آیفکس رقم زدند. ارزش کل معاملات فرابورس نیز ۴۵۷ میلیارد تومان به ثبت رسید. ذوب آهن اصفهان با معامله ۱۰۰ میلیون سهم به ارزش ۱۹۶.۸ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات فرابورس را از آن خود کرد.

گزارش روزانه بازار فرابورس
بازار فرابورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۸۲۶
۱۵.۸۶
حجم معاملات (میلیون سهم)
۶۳۶
۱۵۶
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۴۵۷
۱۰۳

کلیت بازار
در هفته‌های اخیر روزهای یکشنبه بنام روز سرخ‌پوشی نمادها نام‌گذاری شده است و حملات خرس‌ها برای بازار طبیعی شده است به طوریکه بررسی شاخص اکثریت گروه ها در معاملات امروز نشان می‌دهد که تنها محصولات کاغذی، فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری از افت شاخص در امان بودند.

شروع دومین روز هفته جاری گروه خودوریی متعادل همراه با گرایش منفی آغاز شد. در اواسط بازار شاهد برتری تقاضا بر عرضه‌ها بودیم و نماد سایپا تا از منفی ۴ تا محدود صفر تابلو هم بالا آمد، اما دیری نگذشت که دوباره عرضه‌ها شدت گرفت و و در نهایت سرخ‌پوشی این گروه با منفی‌های بالا و صف فروش تا دقایق پایانی ادامه دار بود.

گروه بانکی و خروج نقدینگی
در گروه بانکی نیز امروز شاهد معاملات منفی و خروج نقدینگی بودیم. وپست تنها نماد سبزپوش در میان سرخی این گروه بود اما دیری نگذشت که با جو حاکم بر گروهش همراه شد و شاهد هجوم فروشندگان و تشکیل صفوف فروش در نمادهای وتجارت، وبملت و وبصادر در نیمه دوم بازار بودیم.

در گروه فلزات اساسی امروز نماد هرمز معاملات درخشانی داشت. در این گروه نماد ذوب برای دومین روز متوالی با صف فروش مواجه شد و علی رغم ۱۰۰ میلیون معامله در نهایت بیش از ۸۰ میلیون صف فروش داشت.

پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها نیز روندی متعادل همراه با گرایش منفی داشتند. شغدیر و ونفت جز نماد‌های خوش اقبال بازار امروز بودند.

گروه معدنی از دیگر گروه‌هایی بود که امروز با افزایش عرضه و افت تقاضا همراه شد. این افت قیمت در نیمه دوم بازار شدت گرفت به نحوی که تقریبا در تمام نماد‌های این گروه شاهد صف فروش بودیم.

تاثیر کاهش قیمت ارز بر ریزش بازار
بسیاری نزول دلار به زیر ۱۰ هزار تومان را یکی از دلایل اصلی ریزش بازار امروز می‌دانند. اما نکته مهم ایجاست که براساس آنچه در اذهان عمومی می‌گذرد کاهش نرخ دلار بازار آزاد سبب رکود بورس خواهد شد این در حالی است که مبنای محاسبه نرخ دلار برای شرکت‌های صادراتی نرخ سامانه نیما خواهد بود نه بازار آزاد. از این رو سهام داران باید توجه کنند که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد ریسک چندانی را متوجه شرکت‌های دلار محور نخواهد کرد بلکه با همگرایی این دو نرخ به سمت هم، نقدینگی که به سودای کسب سود روانه بازار ارز روانه می‌شد احتمال دارد به بازار سرمایه منتقل شود.

ریزش شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟
هفته پیش شاخص بورس نتوانست بالای ۱۶۷ هزار واحد خودش را تثبیت کند و این سطح را از دست داد حالا به نظر می‌رسد حمایت ۱۵۹ هزار واحد رو در پیش رو داریم البته از طرفی با توجه به روند معاملاتی امروز احتمال برگشت شاخص برای فردا هم وجود دارد.

فردا نگاه بازار به بازارهای جهانی خواهد بود. فردا در اولین روز از بازگشایی بازارهای جهانی انتظار نوسانات زیادی در حوزه قیمت کامودیتی‌ها را نداریم، بنابراین برای فردا نیز انتظار می‌رود معاملات کم حجم و کم رمقی را در سطح بازار شاهد باشیم. اما در گروه خودرو با توجه به انتشار اخباری مبنی بر تدوین بسته حمایتی و سامان‌دهی بازار خودرو و قطعه سازی می‌توانند پر تقاضا ظاهر شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید