چرا تحرکات اخیر «رضا پهلوی» یادآور حمله آمریکا به عراق است!؟

    کد خبر :443662

همزمان با تحرکات و استراتژی فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، اپوزیسیون های خارج نشین نیز فعالیت ها و تحرکات خود را برای اثرگذاری بر تحولات داخلی ایران آغاز کرده اند.

در همین زمینه، یکی از کسانی که اخیرا برای با ذهنیت اثرگذاری بر تحولات داخلی ایران فعال شده، رضا پهلوی، فرزند محمدرضای پهلوی، آخرین شاه مخلوع رژیم پهلوی است.

رضا پهلوی شاهزاده خودخوانده‌ای که تمام تلاش خود را برای تحریم بیشتر ایران به کار بسته است، در تازه‌ترین اقدام خود، در جریان یک سخنرانی در مؤسسه واشنگتن پیشنهاد کرد، دولت ترامپ با ضبط اموال ایران کمک مالی بیشتری در اختیار نیروهای اپوزیسیونِ برانداز قرار دهد!

رضا پهلوی که در فضای رسانه‌ای، او را با نام «رضا ربع پهلوی» می‌شناسند، برای بار چندم خواستار اعمال “تحریم های هدفمند” علیه ایران شد. او پیش از این نیز در جریان روابطی پنهان ـ که بعدا رسانه‌ای شد ـ از سعودی‌ها درخواست کمک مالی کرده بود.

مؤسسه واشنگتن که رضاربع پهلوی در آن به سخنرانی پرداخته از سال ۱۹۸۵ تأسیس شده و مؤسسان آن، رئیس و نایب رئیس پیشین لابی اسرائیلی AIPAC هستند.

سخنرانی فرزند شاع مخلوع ایران در این مؤسسه آمریکایی که برای فشار بیشتر به ایران، تحریم و در نهایت براندازی تلاش می‌کند، واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی نیز به دنبال داشته است.

در همین زمینه، رسانه ها و کارشناسان خارجی نیز به سخنان رضا پهلوی پرداختند و اشاره کردند که او به دنبال هموار کردن فشار بیشتر ترامپ بر ایران است.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، باربارا اسلیوین، از تحلیلگران شورای آتلانتیک و کارشناس مسائل ایران نوشت: حضور پسر شاه سابق ایران در مؤسسه واشنگتن، یادآور سخنرانی‌های احمد چلبی پیش از حمله آمریکا به عراق است. چلبی هم به دولت بوش وعده می‌داد که با سرنگونی صدام، دموکراسی غربی در منطقه گسترش می‌یابد و منافع اسرائیل تأمین می‌شود.

اسلیوین افزود: رضا پهلوی مانند چلبی بارها اعلام کرده که حکومت ایران به دلیل سیاست های داخلی و خارجی مخرب در آستانه سقوط است و مدعی شد، در صورت سقوط نظام ایران خاورمیانه دچار تغییر اساسی خواهد شد؛ از جمله اینکه دیگر ایران به دنبال نابودی اسرائیل نخواهد بود.

وی افزود: چلبی نیز از همین استدلالات رضا پهلوی برای متقاعد کردن جورج بوش برای حمله به عراق و سرنگونی صدام در راستای گسترش دموکراسی ها غربی در خاورمیانه و برای منافع اسرائیل استفاده کرد؛ اما بر خلاف استدلال چلبی، این ایران بود که با حمله امریکا به عراق، نفوذ خود در خاورمیانه را به صورت بی سابقه ای گسترش داد.

پهلوی در حالی که خواستار «تغییر رژیم» در ایران شد، از دولت ترامپ نیز خواست تا سیاست هایی از جمله تحریم را برای این هدف در نظر بگیرد.

به طور کلی، به نظر می رسد، یک رابطه نزدیک میان تندروهای ضد ایرانی دولت ترامپ از جمله پمپئو و جان بولتون از یک سو و برخی معارضان ایران از جمله رضا پهلوی ایجاد شده و این معارضان در حال متقاعد کردن دولت ترامپ برای تحریم بیشتر و حتی اقدام نظامی علیه ایران هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید