48 هزار و 900 خودرو به چه کسانی زیان ده فروخته شده است؟/عدالت قضائی انتظار مردم از قوه قضائیه

    کد خبر :443445

افکار عمومی و مردم این انتظار را دارند که دستگاه قضا همچون گذشته عدالت قضائیی را رعایت کرده و همچون واردکنندگان خودرو، عمکلرد خودروسازان داخلی را نیز بررسی دقیق نماید.

طی ماه های گذشته شاهد برخورد قاطعانه دستگاه قضائی کشور با متخلفان در حوزه واردات خودرو بوده ایم. اقداماتی که در شفاف سازی بازار خودرو و کاهش تخلفات و جرایم بسیار موثر بوده است.

هرچند که عملکرد قوه قضائیه قابل تقدیر است ولی یک سوال مهم مطرح است: آیا تاکنون قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور تخلف یا فسادی در شرکت های خودروسازی کشف نکرده است؟ خودروسازانی که در حدود 95 درصد بازار خودرو را در اختیار دارند و سهم قالب توجهی از آنان دولتی است و از منابع مالی و بانکی دولت در سال های مختلف بهره مند هستند. از این رو افکار عمومی و مردم این انتظار را دارند که دستگاه قضا همچون گذشته عدالت قضایی را رعایت کرده و همچون واردکنندگان خودرو، عمکلرد خودروسازان داخلی را نیز بررسی دقیق نماید.

بررسی اولیه عملکرد خودروسازان گویا علامت سوال های جدی است که بایستی مورد ارزیابی دستگاه های نظارتی از جمله قوه قضائیه قرار گیرد. انتصابات یکی از شاخص ترین موارد مورد سوال از خودروسازان است.

علاوه بر انتصابات، فروش خودروسازان از دیگر موضوعات مهم و محل سوال است. به طور مثال طبق اسناد موجود، در شرکت ایران خودرو در سال 1396، فروش 30993 خودرو _ که قیمت شان بالای 45 میلیون تومان است و قیمت گذاری آن شامل مصوبه شورای رقابت نمی شود_ و در سه ماهه اول سال 1397 فروش 17907 خودرو زیان ده بوده است.

براین اساس از ابتدای سال 1396 تا پایان خرداد 1397 فروش 48900 خودرو در اسناد زیان ده ثبت شده است. اینکه چرا شرکت ایران خودرو در حالی که معترض قیمت گذاری دستوری در خودروهای زیر 45 میلیون تومان است، با چنین وضعیتی خودرو فروخته است، سوال مهمی است که هم دستگاه های نظارتی و هم معاونت فروش ایران خودرو بایستی پاسخگو باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید