همه یاران ازدست‌رفته یک رئیس جمهور؛ ترامپ در مسیر رئیس جمهور اسبق ایران

    کد خبر :443328

روز شنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، اعلام کرد: رایان زینکه، وزیر کشور کاخ سفید، تا پایان سال سمت خود را ترک خواهد کرد. این امر وی را آخرین مقام عالی‌رتبه برای خروج از حلقه مشاوران و همکاران نزدیک رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دسته‌بندی خواهد کرد.

ده‌ها تن از همکاران و مشاوران ترامپ در کاخ سفید ـ از دادستان کل جف سشنز گرفته تا معاون رسانه‌ای شان اسپایسر تا معاون امور اداری رینس پریبوس ـ یا خود پست خود را ترک کرده و یا از پست خود توسط دونالد ترامپ اخراج شده‌اند و همه این‌ها از ژانویه 2017 به این‌سو بوده است.

این‌ها نمونه‌های از خروجی‌های ارشد کاخ سفید هستند؛

رایان زینکه، وزیر کشور

زینکه افسر سابق نیروی دریایی و عضو سابق مجلس نمایندگان، یکی از اعضای اصلی اجرا کننده تلاش‌های ترامپ برای کاهش اقدامات حفاظتی از محیط‌ زیست در ایالات‌متحده بود.

او موفق شد دو سال در سمت خود بماند؛ آن‌ هم به‌ رغم مجموعه‌ای از رسوایی‌های مربوط به هزینه‌های بیش‌ از حدش، از جمله گزارش‌هایی مبنی بر هزینه حدود 139 هزار دلار برای بهینه‌سازی سه مجموعه درب دولنگه در دفترش – هزینه‌ای که او بعدها گفت 75 هزار دلار بوده است.

زینکه همچنین سال گذشته با انتقاد زیادی به خاطر هزینه‌های هلی کوپتر پلیس آمریکا و چندین پرواز دیگر در هواپیماهای غیرتجاری مواجه شد.

معاون امور کاخ سفید جان کلی

کلی، ژنرال بازنشسته چهار ستاره نیروی دریایی، به خاطر کمک به بازگرداندن درجه‌ای از نظم و انضباط به کاخ سفید آشفته ترامپ یک‌باره با اعتبار فراوانی مواجه شد؛ اما در این فرآیند، با اعضای قبیله ترامپ برخورد و گاهی با سخنان خود دموکرات‌ها را عصبانی کرد.

ترامپ که یک ‌بار گفت دوست دارد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 میلادی جان کلی با وی همراه بماند، اخیراً آشکار ساخت که رابطه بین این دو شکرآب شده است.

رئیس‌جمهور در اواسط ماه نوامبر گفت: گاهی او اذعان می‌کند که می‌خواهد از این مقام کنار رود. درواقع، کلی 68 ساله، اعلام کرده که دوست ندارد همیشه در این کار بماند؛ او یکی از حیاتی‌ترین افراد در هر کاخ سفیدی است. حدس می‌زنم خدا دارد من را مجازات می‌کند.

دادستان کل جف سشنز

سشنز، یک سناتور جمهوری‌خواه از آلاباما، اولین عضو سنا بود که از پیشنهاد ترامپ در سال 2015 برای نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه حمایت کرد.

پس از برنده شدن در ریاست جمهوری، ترامپ وزارت دادگستری را به سشنز پاداش داد.

اما پس‌ازآن که سشنز، خود را از پرونده ویژه بازپرسی رابرت مولر در مورد اینکه آیا انتخابات ریاست جمهوری ترامپ با مداخلات روسیه همراه بوده یا نه، جدا کرد، روابط میان این دو به هم ریخت.

ترامپ شخصاً در چندین جلسه به سشنز حمله کرد که نتوانسته از وی در برابر بازرسی‌های مولر محافظت کنند.

وی در یک مصاحبه با Hill.TV در ماه سپتامبر گفت: من دادستان کل ندارم این خیلی غم‌انگیز است.

سفیر سازمان ملل نیکی هیلی

هیلی که در اکتبر اعلام کرد که اواخر سال 2018 از دولت خارج خواهد شد، ستارۀ پرشکوه دولت از ابتدا بود.

او به‌ سرعت در فضای بین‌المللی قرار گرفت و به ‌سرعت به مدافع سیاست خارجی ترامپ، با استفاده از زبان نیرومند خود در برابر کره شمالی، سوریه و ایران تبدیل شد.

فرماندار سابق کارولینای جنوبی همچنین نگران آن نبود که به ندای ذهنش گوش دهد، و اغلب با زبان نسبتاً غیر دیپلماتیک، شهرت خود را برای ایستادن در برابر ترامپ، آن‌هم در زمانی که احساس کرد که نیاز است، به دست آورد.

انتقادات تهاجمی وی از روسیه تحسین شد؛ حتی زمانی که فراتر از مواضع کاخ سفید بود.

اعلامیه استعفای او در ماه گذشته، باعث گمانه‌زنی درباره آیندۀ سیاسی او شد؛ هرچند او هر برنامه‌ای برای انتخابات در سال 2020 را تکذیب کرده و گفت که به رئیس‌جمهور وفادار خواهد ماند.

اسکات پرویت رئیس آژانس محیط‌ زیست

رئیس آژانس حفاظت از محیط‌ زیست اسکات پرویت؛ در یک ماجرای رسوایی قرار گرفت و ترامپ او را در ماه جولای برای اخراج تحت‌ فشار قرار داد.

پرویت، دادستان سابق اوکلاهاما با توجه به روابطش با صنایع سوخت فسیلی، متهم به استفاده از موقعیت خود برای غنی‌سازی شیوه زندگی خانوادگی خود و در نقض قوانین فدرال شد.

وزیر امور خارجه رکس تیلرسون

رکس تیلرسون در ماه مارس از سوی ترامپ اخراج شد و این پایان کار مدیر اجرایی سابق اکسان موبایل به‌ عنوان دیپلمات برتر آمریکا بود.

تیلرسون اغلب با رئیس‌جمهور متلون المزاج اختلاف‌نظر داشت. آن‌ها به‌طور مشخص بر سر توافق هسته‌ای ایران که ترامپ در ماه می از آن خارج شد، اختلاف‌نظر داشتند. تیلرسون در مدت کوتاه کارش در کاخ سفید، اغلب خود را خارج از حلقه تصمیم سازی می‌دید و ناگهانی با سیاست‌گذاری‌های ترامپ در توئیت روبه رو می‌شد.

تیلرسون در یکی از نخستین انتقادهای خود از رئیس‌جمهور پس از خروج از کاخ سفید، در اوایل ماه جاری در تگزاس گفت که ترامپ بی‌نظم و انضباط بود، دوست نداشت که گزارش‌های مختصر را بخواند و گاهی از او خواسته است که کارهایی غیرقانونی انجام دهد.

ترامپ جواب او را باز هم در توییتر داد و گفت: تیلرسون «مثل یک سنگ» گنگ بود.

استیو بنن استراتژیست کاخ سفید

استیو بنن، معمار اصلی مبارزات انتخاباتی ناسیونالیست-پوپولیستی ترامپ و عامل اصلی پیروزی وی در انتخابات به‌عنوان شاهزاده تاریکی و رئیس‌جمهور در سایه نام‌گذاری شده.

ناسيوناليسم اقتصادي او به‌ عنوان يکي از مهم‌ترین سیاست‌های ترامپ وارد سیاست آمریکا شد؛ هرچند بسياري دیگر از اندیشه‌های وی از سوي رقباي سياسی بی‌نتیجه ماند.

درگیری مداوم بنن با سایر مشاوران در کاخ سفید غیرقابل‌تحمل شده بود، همان‌طور که روابطش با راست افراطی هم به‌تدریج به هم ریخت؛ بنن در اوت 2017 کاخ سفید را ترک کرد.

مشاورین امنیت ملی، مک مستر و مایکل فلین

مایکل فلین ژنرال بازنشسته، برای ارتباطات خود با روس‌ها بازجویی و سرانجام به گناه دروغ گفتن به FBI محکوم شد؛ او تنها 22 روز به‌ عنوان مشاور امنیت ملی بر سر کار ماند.

جایگزین فلین، هربرت مک مستر، که او نیز یک ژنرال بود، به‌سختی یک سال در کار خود دوام آورد. او هرگز با رئیس‌جمهور چفت نشد، و ترامپ او را متهم می‌کرد که مواضع رسمی نهادهای اطلاعاتی در خصوص دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکا را بازتاب می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید