ماموریت فرستاده ی ترامپ به عراق علیه ایران شکست خورد؟

    کد خبر :442718

واشنگتن اگزمینر نوشت: ممکن است ماموریت ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در عراق، توسط هیات اعزامی مشاوران ایرانی که درست چند روز پیش از آن به دیدار مقامات عراقی رفتند، ناکام گذاشته شود.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: پری روز سه‌شنبه درست پس از دیدار ایرانی‌ها با وزیر برق عراق، وارد بغداد شد. الخطیب در پستی که در توییتر منتشر کرد از دیدار خود با معاون رییس‌جمهور ایران در امور اقتصادی خبر داد. او در این دیدار با هیات ایرانی درباره چشم‌انداز همکاری‌های آینده در بخش انرژی به مذاکره پرداخت.

پری به منظور شرکت در کنفرانسی به بغداد رفت که توسط اتاق بازرگانی آمریکا برگزار شده بود تا به عراقی‌ها بگویند که آماده‌اند برای جدایی عراق از ایران در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

پری جلسه‌ای با وزیر انرژی عراق سمیر غضبان و الخطیب برگزار کرد تا به آنها اهمیت یک محیط شفاف، پاسخگو و قابل پیش‌بینی را برای رونق کسب وکار گوشزد کند؛ فضایی که بتواند برای صنعت نفت و گاز عراق جذب سرمایه‌گذاری کند. موضوع این جلسه با موضوع جلسه پیشین الخطیب با هیات ایرانی یکسان بود. اما وزارت انرژی عراق از پاسخگویی درباره محتوای مذاکرات با هیات ایرانی طفره می‌رود.

الخطیب روز پنجشنبه در توییتی اظهار کرد «در پی شراکتی مستحکم و پایدار با ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان هستیم تا بخش انرژی عراق را احیا کنیم». در عین حال نخست وزیر عراق عادل عبد المهدی نیز اعلام کرد به دنبال اخذ معافیت از آمریکاست تا به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه دهد. او قصد دارد به زودی هیاتی را به این منظور راهی واشنگتن کند. در تاریخ پنجم نوامبر، آمریکا معافیتی ۴۵ روزه به عراق برای یافتن شریک جایگزین ایران داد که اکنون در حال منقضی شدن است.

آخرین توقف پری در عراق نیز روز چهارشنبه در منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق انجام پذیرفت. او با بارزانی، دبیر شورای امنیت کردستان دیدار کرد تا درباره «اهمیت همکاری در بخش انرژی و نقشی مهمی که کردستان در امنیت بخش انرژی عراق و پایان دادن به نفوذ ایران در این کشور دارد» به گفتگو بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید