زبان بدن ماکرون؛ عواطف منفی، رنجش و نارضایتی

    کد خبر :442643

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه شب و پس از هفته‌ها سکوت درباره اعتراضات «جلیقه زردها» سکوت خود را شکست و در یک برنامه تلویزیونی با فرانسوی‌ها سخن گفت.

به گزارش یورو نیوز، اعتراضات هفته‌های اخیر نخستین چالش مهم دوران ریاست جمهوری ماکرون است خصوصا با توجه اینکه بر اساس نظرسنجی‌ها خواسته‌های جلیقه زرد‌ها از حمایت اکثریت مردم برخوردار است؛ گرچه لزوما اکثریت از روش اعتراضی آن‌ها حمایت نمی‌کنند.


ماکرون در سخنرانی دوشنبه شب خود کاملا آگاه بود که باید آرام و مقتدر بر صفحه تلویزیون ظاهر شود. جلوی دوربین ماکرون را دیدیم که سفت و محکم به نظر می‌رسید و شاید هم به نوعی تحت فشار بود.

برای بررسی زبان بدن ماکرون با خاویر توریگروسا، متخصص ارتباط غیر کلامی گفت و گفت و گویی صورت گرفته تا شناخت بهتری از زبان بدن او بدست آوریم.

او می‌گوید مطالعات علمی در زمینه ارتباط غیر کلامی در چهار حوزه صورت می‌گیرد:

۱. حوزه علوم اعصاب Neuroscience: که به مطالعه مغز می‌پردازد و اینکه چطور افکار و عواطف در رفتار‌های ما دخالت می‌کنند.

۲. روانشناسی چهره Face Psychology: که به خوانش روان بواسطه چهره انسان می‌پردازد.

۳. سینرگولوژی Synergology: حوزه‌ای که ژست‌ها و حرکات ناخوادگاه انسان را مطالعه می‌کند.

۴. میکرواکسپرشن Microexpressions: حوزه‌ای که به تفسیر حالات و احساساتی که در چهره ظاهر می‌شود می‌پردازد.


خاویر به یورونیوز می‌گوید که زبان بدن ماکرون در کلیتش کسی را نشان می‌دهد که بطور غریزی بیشتر نشانه‌های عقلانی بروز می‌دهد تا عاطفی. رئیس جمهوری فرانسه فردی است که به روشنی جهت‌گیری‌اش به سمت فرایند‌ها و روش‌هاست و نه مردم.

با این حال سخنرانی تلویزیونی دوشنبه شب او حاوی مقداری عواطف هم بود که بطور اخص حاوی عواطف منفی، رنجش و نارضایتی منفی و عمیقی بود.

خاویر توریگروسا برخی از صحنه‌های مهم سخنرانی تلویزیونی ماکرون را در حوزه ارتباطات غیر کلامی برشمرده است:‌

ابراز خشم: در صحنه‌هایی ابروهایش حالتی شبیه’V’ می‌شد و دندانهایش قابل دیدن بود، «شبیه حیوانی که آماده حمله است.»

چشم‌ها باز و از حدقه درآمده: در چندین صحنه این مصاحبه پلک‌های پایین سمت راست کاملا فرو می‌افتد بطوری که ما می‌توانیم بخش سفید چشم‌ها که صلبیه sclera نام دارد را ببینیم. این ژست نشانه «نارضایتی» است.

دهان بسته: فشار آوردن به لب‌ها در حالی که زبان فشار می‌آورد که از دهان بیرون بزند یکی دیگر از صحنه‌های این مصاحبه است، ژستی که نشانه آن است که او کلماتش را می‌خورد یا گاز می‌گیرد، زیرا می‌خواهد افکارش را پنهان کند و علاقه‌ای به گفتن آنچه واقعا فکر می‌کند در این لحظه ندارد. این ژست در بسیاری از صحنه‌های مصاحبه دیده می‌شود.

جابه‌جا شدن روی صندلی: بعضی مواقع او روی صندلیش جابه‌جا می‌شود که نشان دهنده احساس عمیق ناراحتی است.

بیرون زدن زبان: در برخی صحنه‌ها ماکرون زبانش از دهان بیرون می‌آید این ژست ناآگاهانه به ما می‌گوید که او به افکارش معتقد است و همزمان نشاندهنده وضعیتی ناراحت کننده و ناخوشایند برای اوست.

چشمک‌های نوروموتور: که خیلی سریع و به کرات قابل مشاهده است نشانده ناراحتی است و هنگامی بطور غیر ارادی رخ می‌دهد که ما می‌خواهیم فاصله‌ای بین خودمان و شرایط ایجاد کنیم.

حرکت سر به سمت خارج از دوربین: گاهگاهی ما شاهد حرکت سر ماکرون به سمت خارج از تمرکز دوربین هستیم که این حرکت هم نشانه‌ای از ناراحتی و گریز تفسیر می‌شود.

ژست‌های همزمان گویای ناراحتی: گاهی اوقات شاهد این هستیم که چند ژست که گویای ناراحتی است با هم ظاهر می‌شوند مانند: بیرون زدن زبان از دهان (نشانه ناراحتی)، قورت دادن بزاق دهان (نشانه ناراحتی و عصبی بودن)، چرخش سر به سمت بیرون از دوربین (نشانه گریز)

ترکیبات دیگر ژست ها: ترکیب چندین ژست دیگر که هم سر می‌چرخد و هم لب‌ها به هم فشرده می‌شود برای اینکه افکارش را مخفی کند و آن‌ها را برای خودش نگه دارد؛ بنابراین ناراحتی، نارضایتی، علاقه به گریز، خشم از جمله عواطفی است که زبان بدن ماکرون طی سخنرانی تلویزیونی اش بیان می‌کند. این‌ها نشان می‌دهد که ما با کسی مواجه‌ایم که بیشتر احساس ناراحتی می‌کند و از چیزی رنج می‌برد تا اینکه عقلانی رفتار کند.

آیا این احساس خشم و ناراحتی برای این نشان داده می‌شود که او می‌خواهد بگوید با احساس خشم و ناراحتی شما فرانسوی‌ها همراهم و یا خود وضعیت مقابل دوربین بودن و در لحظه مهمی از ریاست جمهوری اش قرار گرفتن، باعث ناراحتی او شده است؟

در هر حال مطالعه زبان بدن رئیس جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که با رهبری روبروییم که به هیچ وجه راحت نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید