مدیر گاج: ما سنگ کف رودخانه هستیم؛ سبزی لب آب نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم!

    کد خبر :442589

دیدار جمعی از ناشران آموزشی کشور با تعدادی از مراجع تقلید و علمای قم، حواشی بسیاری در فضای مجازی داشت.

به دنبال دیدار جمعی از ناشران آموزشی کشور با تعدادی از مراجع تقلید و علمای قم، روزنامه «صبح‌نو» گفت‌وگویی با ابوالفضل جوکار، مدیر انتشارات گاج انجام داد تا در جریان جزئیات این دیدار قرار گیرد.

آقای جوکار، درباره دیدارتان با مراجع تقلید بگویید.
انجمن ناشران آموزشی چند ماه پیش تصمیم گرفتند با وزیر آموزش‌و‌پرورش دیدار کنند و مکاتباتی هم در این راستا انجام شد.

این دیدار برای حذف مشق شب بود؟
نه، اصلاً این مسأله مطرح نبود ولی متأسفانه در فضای مجازی پررنگ شد. موضوع دیدار با وزیر برای این بود که وزیر به محض شروع به کار، با فعالان این عرصه دیدار می‌کنند البته ما با معاونین ایشان دیدار کردیم ولی با خود وزیر جلسه نداشتیم. تقاضای مکتوب داشتیم که البته اجابت نشد و ناشران تصمیم گرفتند به طریقی صحبت‌هایشان را مطرح کنند و یکی از این راه‌ها دیدار با علما بود. یکی از محورهای این دیدار هم بحث کاغذ بود و هم بحث آموزش‌و‌پرورش. در بحث کاغذ ارز دولتی 4200 تومانی داده می‌شود ولی کاغذی که عرضه می‌شود با ارز آزاد است و با بندی 240هزار تومان معامله می‌شود در حالی که با ارز دولتی باید حدود 130هزار تومان خرید و فروش شود. ما گفتیم ارز دولتی کاغذ برداشته شود چرا که به نام ناشران است ولی به کام تاجران و سودی به ناشران نمی‌رسد. بحث‌هایی هم درباره آموزش‌و‌پرورش بود که مثلاً کتاب‌های آموزشی را نباید با یک زاویه نگاه کرد چرا که خیلی از اینها کتاب‌های مفیدی هستند که باعث توسعه آموزشی می‌شوند و خیلی از دانش‌آموزان مناطق محروم که معلم حرفه‌ای ندارند از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند و کتاب ارزان‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین کالایی است که می‌تواند به دست این دانش‌آموزان برسد و این‌ها در دانشگاه‌های معتبر قبول شوند ولی گاهی مسوولان برخورد قهری می‌کنند که گویا این کتاب‌ها مضر است برای کشور. ما معتقدیم وقتی آموزش‌و‌پرورش کتاب درسی160‌صفحه‌ای می‌نویسد و کلاس ضمن خدمت هم برای معلم نمی‌گذارد ما باید چند برابر مطلب برای تفهیم مطلب تولید کنیم. بیشتر متقاضیان ما معلمان هستند تا دانش‌آموزان. خیلی اوقات ناشران خصوصی بازوی بخش دولتی هستند. اگر واقعاً کتاب‌های آموزشی خوب نیست چرا خود آموزش‌و‌پرورش انتشارات مدرسه دارد که 400‌عنوان کتاب آموزشی دارد. کتاب کمک آموزشی را اگر حل‌المسائل ببینید ما هم با آن مخالفیم ولی اگر ورک بوک ببینیم حتماً با آن موافقیم.

آقای جوکار، مسوول مستقیم کاری شما وزرای آموزش‌وپرورش و ارشاد هستند. این‌طوری که شما رفتید سراغ مراجع، شائبه‌برانگیز است. شما در میان ناشران وضع بسیار خوبی دارید و در مهرماه بیش از 450 عنوان کتاب چاپ کردید در حالی که ناشر عمومی نهایتاً 40 عنوان چاپ کرده است.این که زمین بازی را جوری ترتیب می‌دهید که مراجع موافق فعالیت شما باشند شائبه‌برانگیز است؟
من شخصاً هفت شهریورماه یعنی بیش از صد روز پیش نامه به آقای وزیر آموزش‌و‌پرورش نوشتم که ما حرف‌هایی داریم باید شنیده بشود. نتایج تصمیمات شما 10سال بعد تبعاتش مشخص می‌شود. ما سنگ کف رودخانه هستیم، سبزی لب آب نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم.
من 10وزیر آموزش‌و‌پرورش در این سال‌ها دیده‌ام ولی تصمیم‌هایی که گاهی مسوولان می‌گیرند دغدغه ماست. تماس‌ها و پیغام‌های ما همه بی‌پاسخ مانده است. اصلاً ما برای آموزش‌و‌پرورش نرفتیم بلکه برای ارز کاغذ رفتیم.

البته اسم شما هم در لیست کاغذبگیران هست؟
نه، این‌طوری نیست. شما اسم من را اصلاً هیچ جا نمی‌بینید.

در ردیف 27‌فهرست تحویلی به ناشران از شهریور ماه که ارشاد منتشر کرده انتشارات گاج 2500‌بند کاغذ دریافت کرده است؟
این عدد که جوک است. مصرف کاغذ من 900هزار بند است. اصلاً این رقم مصرف یک کتاب ماست که آن را هم من مصرف نکردم و به آقای اسماعیلی گفتم حاضرم پس بدهم که شما یک روزی این حرف را به من نزنید. این مثل یک نخود در آش است. بحث ما خیلی کلان است ولی وقتی شما خیلی ریز می‌شوید باعث می‌شود این اتفاقات بیفتد. من یک سؤال اساسی دارم . بالاخره این دیدار خوب یا بد بوده است؟

خروجی‌اش که خوب نبوده است.
چرا؟

چون شما رفتید سراغ چند مرجع تراز اول کشور در حالی که منفعت اقتصادی دارید؟
همین همکاران شما این مسأله را پررنگ کردند.

همه خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر این مطلب را منتشر کردند.
سایت‌ها از روی هم کپی می‌کنند.

خروجی این دیدار این شده که مراجع با حذف مشق شب مخالف هستند.
ده‌ها موضوع دیگر در این دیدارها مطرح شده حالا اگر یک موضوع پررنگ شده تقصیر ما نیست.

آقای جوکار، بحث من اصلاً آموزش‌و‌پرورش نیست. من می‌گویم شما برای یک منفعت اقتصادی خودتان رفتید سراغ مراجع!؟
شما کارشناس آموزش‌و‌پرورش هستید؟

من سال‌هاست که خبرنگار کتاب هستم. شما یکی از بزرگترین ناشران آموزشی کشور هستید با تبلیغات قوی و زیاد. این که شما از دیدار با وزرا نتیجه نگرفتید ومستقیم رفتید سراغ مراجع به نظر من سوءاستفاده است در حالی که شما تا قبل از این، ماجرا را رسانه‌ای نکرده بودید؟
چرا باید رسانه‌ای می‌کردم. 10 تا موضوع مطرح شده که یکی‌اش مشق شب بود. من معتقدم دانش‌آموز بدون مشق شب دچار آسیب می‌شود.

این نظر شماست که می‌تواند درست باشد یا نباشد. ولی وقتی این حرف از سوی یک مرجع مطرح می‌شود معنای خاص خود را دارد.
ما هنوز کلاممان منعقد نشده مراجع این فرمایش را مطرح کردند این بحث را چرا که خودشان دغدغه داشتند. اصلاً مسأله اقتصادی مطرح نیست.

حرف من مشخص است که شما برای منفعت اقتصادی خودتان نباید از مراجع خرج می‌کردید. چرا که وقتی مشق شب حذف شود کتاب‌های آموزشی حذف می‌شود.
ما اصلاً کتاب مشق شبی نداریم. این کتاب‌ها را همان نشر مدرسه دارد. ما کتاب کنکور داریم. شما چرا فکر می‌کنید علما دغدغه این مسائل را ندارند. هنوز حرف ما گفته نشده بود که مراجع این بحث را مطرح کردند.

علما که دغدغه دارند ولی مهم است که شما چگونه به ایشان گزارش بدهید؟
گاج فقط کتاب کنکور دارد و مشق شبی ندارد.

شما چند دقیقه قبل گفتید مخالف حذف مشق شب هستید؟
بله، مخالف حذف مشق شب هستم، ولی من کتاب این مدلی ندارم.

شما ندارید ولی سایر همراهانتان که دارند؟
خیر آن‌ها هم ندارند. من کتاب تست و آموزش دارم.

خب همین کتاب‌ها استفاده می‌شود در مدرسه. حذف کنکور با کتاب‌های شما رابطه مستقیم دارد.
خیر ، حذف کنکور راه‌حل دارد. من برای شما می‌گویم که روزنامه‌تان پرفروش شود. نخستین راه ادغام وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم است. چون آموزش‌و‌پرورش، آموزش می‌دهد و علوم کنکور می‌گیرد و همیشه دعوا سر محتوای متفاوت آزمون با کتاب‌هاست. دوم ظرفیت نامتوازن دانشگاه‌هاست. 500هزار نفر دنبال دندان‌پزشکی هستند در حالی که برخی رشته‌های دیگر خالی است. اگر من وزیر این دو وزارتخانه باشم از پنج سال قبل دانش‌آموزان را به سوی رشته‌های خالی هدایت می‌کنم. دیگر این که چرا کنکور را در چهار ساعت برگزار می‌کنیم. اگر کنکور می‌خواهد حذف شود باید تدریجی باشد نه این مدلی و به صورت یکدفعه. دکمه نیست که بزنید برداشته شود. چون این‌ها فقط حرفش را می‌زنند در حالی که من کارشناس این حوزه هستم.

یکی از موانع را همین مؤسسات آموزشی و کتاب‌های کنکوری می‌دانند به خاطر گردش مالی بسیار زیاد.
ما چه کاره‌ایم. بعد از 100‌روز به ما وقت نمی‌دهند با وزیر ملاقات کنیم. الان نقش مؤسسات خصوصی در حذف کنکور چیست؟

گردش مالی 8هزار میلیاردی که در این مسأله هست.
چه کسی این آمار را داده است؟

این آمار رسمی است که اعلام شده است؟
خیر، این آمار غلط است. شما از ارشاد استعلام کن به هزار میلیارد هم نمی‌رسد. شما که آمار کاغذ را گرفتید آمار دقیق این را هم در بیاورید. شما از خانه کتاب آمار دقیق بگیرید.

خانه کتاب آمار فروش نمی‌دهد فقط آمار ثبت شده را می‌دهد. شما در مهرماه فقط 450 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ داشتید.
این آمار برای اوج کار ماست در مهرماه که مدارس باز می‌شود.

خب حالا آن 10موضوعی که در دیدار شما مطرح شد چه بود؟
شما چرا فکر می‌کنید من باید همه مسائل را به شما بگویم. یکی از مباحث کاغذ بود و یکی دیگر هم بحث آموزش‌‌و‌پرورش.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید