تی‌-موبایل و اسپرینت از فشار بر هواوی برای پیشبرد قرارداد ادغام خود استفاده می‌کنند

    کد خبر :442226

شرکت‌های تی‌-موبایل و اسپرینت اعتقاد دارند پیشنهاد برای کنار گذاشتن هواوی به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی تجهیزات، قرارداد ادغام ۲۶ میلیارد دلاری آن‌ها را در آمریکا تسریع می‌بخشد.

دو شرکت تی‌-موبایل (T-Mobile) و اسپرینت (Sprint) مانند دیگر اپراتورهای مخابراتی آمریکا، از تجهیرات هواوی استفاده نمی‌کنند؛ البته، سهام‌داران عمده‌ی آن‌ها یعنی شرکت آلمانی Deutsche Telekom AG و سافت‌بانک در ژاپن، برخی از محصولات این شرکت را برای استفاده در بازارهای خارج از آمریکا خریداری و به‌کار گرفته‌اند.

منابع نزدیک به قراداد ادغام تی‌-موبایل و اسپرینت، سومین و چهارمین اپراتورهای بزرگ مخابراتی در آمریکا، ادعا کرده‌اند دولت آمریکا به شرکت آلمانی Deutsche Telekom فشارهایی مبنی بر توقف استفاده از تجهیزات هواوی وارد کرده است. به‌علاوه، دو شرکت به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشرفت در قرارداد نهایی خود،‌ باید از درخواست‌های دولت آمریکا پیروی کنند. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که هر دو شرکت آلمانی و ژاپنی در پی جایگزین‌کردن هواوی به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی تجهیزات شبکه در جهان هستند. پس از این تصمیم، تی‌موبایل و اسپرینت پیش‌بینی می‌کنند که دپارتمان مربوطه در آمریکا با نام «کمیته‌ی سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده» یا CFIUS، قرارداد آن‌ها را تا هفته‌ی بعد تأیید کند.

منابع خبری اعلام کرده‌اند که توافق‌ها بین دولت آمریکا و دو شرکت تی‌-موبایل و اسپرینت، هنوز نهایی نشده‌ است، این منابع ناشناس ادعا کردند که هر نتیجه‌ای بین سه‌طرف در آینده محتمل خواهد بود. در پیگیری‌های انجام شده از طرف رسانه‌ها، شرکت‌های یادشده به‌همراه Deutsche Telekom و Softbank از اظهارنظر خودداری کرده‌اند و هواوی نیز پاسخی به درخواست خبرنگاران نداده است.

آمریکایی‌ها به‌خاطر نگرانی از کنترل شدن هواوی توسط دولت چین، در هفته‌های اخیر به‌همراه متحدان خود،‌ فشار را بر این شرکت افزایش داده‌اند، زیرا نگران هستند که تجهیزات این شرکت نیز راه‌های نفوذی را برای جاسوسی‌های سایبری در آینده، برای چینی‌ها فراهم کند؛ البته، هواوی تمامی این ادعاها را تکذیب می‌کند. در ادامه‌ی فشارها، بسیاری از شرکت‌های مخابراتی در اروپا و استرالیا اعلام کرده‌اند که در پیاده‌سازی تجهیزات شبکه‌ی نسل پنجم، با هواوی همکاری نخواهند کرد.

فشارهای وارد شده بر شرکت هواوی، درحال‌حاضر نیز تنش‌ها را در جنگ تجاری میان آمریکا و چین افزایش داده است. در ابتدای ماه جاری میلادی، منگ وانژو، مدیرمالی Huawei و دختر بنیان‌گذار آن طبق قانون استرداد آمریکا در کانادا دستگیر شد. دادستان‌های آمریکایی او را متهم کرده‌اند که بانک‌های بین‌المللی را در جریان مدیریت شرکتی در ایران، فریب داده است. چین نیز بلافاصله درخواست آزادی وانژو را به آمریکا اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا هفته‌ی گذشته در مصاحبه با رویترز، از تأثیر دستگیری مدیر هواوی بر مذاکرات او در نبرد تجاری با چین صحبت کرد. ترامپ مدعی شد که در صورت نیاز و مفید بودن برای امنیت ملی آمریکا، در این پرونده ورود خواهد کرد.

آمریکا در سال گذشته‌ فشارهای خود را هم بر هواوی و هم شرکت چینی دیگر یعنی ZTE، دومین عرضه‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی در جهان افزایش داد. در ماه مارس (اسفند ۹۶) ترامپ مانع از تلاش ۱۲۰ میلیارد دلاری شرکت تولید تراشه‌ی برودکام برای خرید همکار خود یعنی کوالکام شد. از نظر او، قرارداد مذکور، هواوی را در جایگاه رقابتی بالاتر قرار می‌داد.

شرکت ZTE در ماه آوریل (فروردین ۹۷) و پس از اعلام ممنوعیت ترامپ به شرکت‌های آمریکایی مبنی بر فروش تجهیزات به این شرکت چینی، به‌نوعی فلج شد. دلیل ممنوعیت نیز، عدم تنبیه مدیران نقض‌کننده‌ی تحریم‌ها علیه ایران و کره‌ی شمالی، از سوی شرکت ادعا شد. به‌هرحال ممنوعیت مذکور در ماه ژوئیه (تیر) و پس از پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار جریمه توسط ZTE، لغو شد.

روز پنجشنبه‌ در گزارشی ادعا شد که سافت‌بانک، تجهیزات شبکه‌ی 4G خود را از هواوی به نوکیا و اریکسون تغییر خواهد داد؛ البته منابع این خبر مشخص نشدند. شرکت آلمانی نیز در روز جمعه اعلام کرد که در پی بحث‌های ایجاد شده پیرامون امنیت تجهیزات چینی، در برنامه‌های تأمین تجهیزات خود در بازارهای اروپایی تجدید نظر خواهد کرد.

درنهایت، وزارت دادگستری و کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا نیز علاوه‌بر سازمان CFIUS باید قرارداد ادغام تی‌-موبایل و اسپرینت را تأیید کنند. تی‌-موبایل پیش از این زمان نهایی امضای قرارداد را نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید