سدسازی بدون نظرخواهی از سازمان محیط زیست

    کد خبر :441711

مدیرکل ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه وضع قانون هوای پاک یک حرکت زیر ساختی مهم است، گفت: متاسفانه در گذشته پروژه‌های بسیاری بدون نظر محیط زیست اجرا شد که در حال حاضر از آنها به عنوان معضل یاد می‌شود. تعدادی از سدسازی‌هم نمونه از این پروژه‌ها است.

حمید جلالوندی با بیان اینکه ضوابط و استانداردهای بسیاری در حوزه محیط زیست تدوین شده است، گفت: ما در بحث تقنینی مشکلی نداریم اما همواره در اجرا دچار مشکل بوده‌ایم به طوری که هر وقت خواستیم قانونی را اجرا کنیم با مجموعه‌ای از عوامل بازدارنده مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه مطلوبیت یا کیفیت خوب محیط زیست تنها با اقدامات سازمان محیط زیست تبلور پیدا نمی‌کند، در این باره در یک برنامه رادیویی تصریح کرد: مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ بین دستگاه‌های مرتبط می‌تواند سیاست‌ها را به سمت و سویی ببرد که مردم خروجی‌اش را در ایجاد محیط زیستی خوب ببینند.
محیط زیست در تصمیم‌گیری‌ها اولویت نبوده است

مدیرکل ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر در سطح کشور و جامعه، مسائل محیط زیستی بحرانی یا مشکل‌داری وجود دارد که به عنوان یک پدیده یا یک مشکل روی میز است و مردم با آن درگیر هستند، نشان از این است که محیط زیست در تصمیم‌گیری‌ها اولویت نبوده است.

جلالوندی در ادامه اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی دولتی بخش محیط زیست کشور سلسله اقداماتی را از زمان شکل‌گیری انجام داده و در بعضی از حوزه‌ها نیز موفق بوده است اما در بعضی از حوزه‌ها به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های دیگر نتوانسته به هدف اصلی برسد.

وی تاکید کرد: ما در حوزه قوانین محیط زیست مشکلی نداریم، اما در اجرا، همیشه دچار مشکل بودیم، به طوری که وقتی خواستیم قوانین را اجرا بکنیم با مجموعه‌ای از عوامل بازدارنده مواجه شدیم.
با شعار محیط زیست راه به جایی نمی‌بریم

جلالوندی با یادآوری شعار «دولت محیط زیستی» رئیس‌جمهور روحانی اظهارکرد: شعار دولت محیط زیستی به این معناست که بیشتر مصوبات، اعتبارات و رویکردها به سمتی سوق یابد که محیط زیست اولویت باشد. اگر این شعار در عمل انجام شود وضعیت محیط زیست هر روز بهتر می‌شود اما اگر این شعار در قوانین و سایر موضوعات، خودش را نشان ندهد، صرفا با گفتن شعار «دولت محیط زیست» راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان قانون هوای پاک را یک حرکت زیرساختی مهم برشمرد و گفت: در دولت دوازدهم، آیین‌نامه‌هایی مورد نیاز قانون هوای پاک تهیه شده است اما پروژه‌های بسیار زیادی در گذشته بدون نظر محیط زیست اجرا شده و اکنون به عنوان معضل با آنها مواجه هستیم. فعالیت‌هایی که در حوزه سدسازی در کشور پیش آمده و منجر به خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها شده، از جمله پروژه‌هایی است که بدون ارزیابی زیست محیطی بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید