نی‌نوازی را با مطالعه یاد بگیرید

عبدالنقی افشارنیا مدرس، پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی جلد اول کتاب «آموزش نی-دوره ابتدایی» را با هدف آشنایی مخاطبان با فرم های موسیقی کلاسیک ایران در حوزه نوازندگی منتشر کرد.

 جلد اول کتاب «آموزش نی– دوره ابتدایی» به نویسندگی عبدالنقی افشارنیا مدرس، پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفت.

عبدالنقی افشارنیا در توضیح این کتاب آورده است: «دلیل تألیف این کتاب که در سه بخش اول (مقدماتی)، دوم (آواز ابوعطا) و سوم (آشنایی با فرم های موسیقی سنتی ایران) تهیه و تنظیم شده، نیازی بود که پس از چندین سال تجربه و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی احساس میشد. لذا با تکیه بر تجربیات به دست آمده، سعی شده است گامی هرچند کوچک در راه آموزش ساز نی برداشته شود. در بخش اول هنرجو با انگشت گذاری، پرده شناسی، اجرای ریتمها و صداهای مختلف نی آشنا می شود و با اجرای قطعاتی از آهنگسازان قدیم آموختههای خود را به کار میگیرد. بخش دوم آواز ابوعطا و بخش سوم آشنایی با فرم های موسیقی کلاسیک ایران است که در انتخاب و گزینش آنها دقت کافی به عمل آمده است.

در خاتمه برای رفع ابهامِ احتمالی لازم میدانم به دو نکته اشاره کنم:

۱. ممکن است این تصور پیش آید که شروع آواز هنوز برای هنرجو زود است، اما توجه به دروس پایه که در بخش اول آمده، این تصور را از بین خواهد برد و هنرجو میتواند فرم آوازی را شروع کند؛ از طرفی تکنیک نوازندگی نی بیشتر بر پایه  آواز است تا قطعات ریتمیک، و شاید به همین دلیل نی را حنجره  دوم انسان نامیدهاند.

۲. به این دلیل از آواز ابوعطا (از متعلقات دستگاه شور) استفاده شده که نت متغیر ندارد و فواصل آن منطبق با فواصلی است که نی به طور طبیعی دارد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید