احتمال توافق بغداد با آمریکا دربارۀ تحریم‌های ضدایرانی

    کد خبر :441679

رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرد که در چند روز آینده اخباری در رابطه با معاف شدن این کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران منتشر خواهد شد.

علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه باتحریم های آمریکا علیه ایران و موضع بانک مرکزی عراق نسبت به این موضوع گفت که با تحریم های ضدایرانی آمریکا بانک مرکزی با مشکلاتی مواجه شد و تعاملات دلاری با ایران از سال 2012 متوقف شده است و عملا چنین نقل و انتقالی نمی توانیم انجام دهیم ،زیرا هرگونه پرداخت با این ارز از سیستم مالی آمریکا عبور می کرد و متوقف می شد، بنابراین کشور عراق مجبور شد تا برای رفع این مشکل از ارزهای دیگری استفاده کند.

وی افزود: با گسترش تحریم های آمریکا علیه ایران ، پرداخت ها حتی با ارز های دیگر نیز محدود شد این درحالی است که عراق با ایران برخی روابط ضروری از جمله در زمینه گاز و برق دارد.

رئیس بانک مرکزی عراق با اشاره به اینکه تلاش هایی برای معاف شدن عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران وجود دارد گفت که گفت وگو با آمریکا در این رابطه به مرحله خوبی رسیده است و به زودی و در چند روز آینده این موضوع منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا چند روز پیش به بغداد رفت و اعلام کرد که با برخی مسئولان عراقی در رابطه با تحریم های آمریکا علیه ایران گفت‌وگو کرده است.

وی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق و ثامر غضبان، وزیر نفت این کشور دیدار و گفت و گو کرده بود.

وزیر انرژی آمریکا همچنین دیروز(پنجشنبه) در پیامی در صفحه توئیتر خود گفت که با مسرور بارزانی، مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق درباره ایران رایزنی کرده است.

وی در پیام خود نوشت: آخرین دیدار من در عراق با مسرور بارزانی بود که ما در آن به گفت‌وگوها درباره اهمیت همکاری در حوزه انرژی و نقشی که (اقلیم) کردستان در انرژی عراق ایفا می‌کند و حذف نفوذ ایران ادامه دادیم.

براساس این گزارش، پیش از این برخی شخصیت‌های عراقی به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق پیشنهاد دادند تا به واشنگتن برود و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و از بروز فاجعه برای عراق بعد از پایان مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای وارد کردن برق از ایران جلوگیری کند.

یک منبع عراقی گفته است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با جدیت تلاش می کند تا با ترامپ دیدار کند و از او معافیتی ویژه برای وارد کردن برق و گاز از ایران بگیرد.

این منبع افزود: عادل عبدالمهدی یک گفت‌وگوی طولانی با داگلاس سیلیمان، سفیر واشنگتن در بغداد داشته است و به او اعلام کرده است که در این زمان کوتاه نمی توانیم جایگزینی برای برق و گاز ایرانی پیدا کنیم و عراق پس از پایان مهلت ۴۵ روزه وارد یک فاجعه حقیقی خواهد شد.

این منبع در ادامه می گوید: عادل عبدالمهدی برای گفت‌وگو با آمریکا و به دست آوردن معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران در رابطه با برق و گاز تلاش های فراوانی کرده است اما تلاش های نخست وزیر عراق به بن بست رسیده است و اکنون تنها راه آن سفر به واشنگتن و دریافت معافیت ویژه است.

همچنین برهم صالح، رئیس جمهور عراق اعلام کرده است: نمی‌خواهیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به عراق آسیب برسانند. ما همواره درحال گفت‌وگو با آمریکا هستیم و شرایط ویژه عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید ملاحظه شود. ما درحال میانجیگری میان ایران و آمریکا نیستیم و نمی‌خواهیم وارد هیچ محوری بشویم و منفعت ما در این است که عراق اولویت باشد.

از سوی دیگر ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق اعلام کرده بود که نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است و از او خواسته است که خاص بودن روابط ایران و عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران درنظر گرفته شود. در این پیام از دبیرکل سازمان ملل خواستم که نشستی مشترک میان مسئولان سازمان ملل و مسئولان عراقی و ایرانی در رابطه با معاف کردن عراق از تحریم ها برگزار کند. تحریم های آمریکا علیه ایران تاثیرات زیادی روی عراق خواهد گذاشت و لازم است در رابطه با این مساله با آرامش و تفاهم برخورد شود. حمله نظامی به ایران و یا تحمیل تحریم علیه ملت آن‌را نمی پذیریم و عراق آمادگی میانجیگری میان ایران و آمریکا را دارد.

براساس این گزارش، در جریان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعدادی از شرکت‌ها و موسسات، افراد و گروه‌های جدیدی نیز مورد تحریم قرار گرفتند. در این لیست که به ادعای دولت آمریکا علیه دولت ایران است اما در واقع تاثیر مستقیم آن بر مردم بوده و نیازهای اصلی آنها را هدف قرار داده است، ۵۰ بانک و زیرمجموعه‌های آنها مورد تحریم قرار گرفتند. همچنین در این تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران و هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، سفارت آمریکا در بغداد پیش از این در ویدیویی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، اعلام کرد: آمریکا به عراق یک معافیت موقتی به مدت ۴۵ روز برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران داده است. این معافیت به عراق فرصت می دهد به سوی استقلال انرژی گام بردارد.

مقامات بانک مرکزی عراق در ماه اوت اعلام کرده بودند اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی از تحریم‌هایش معافیت بگیرد.

معافیت موقتی فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

پیش از این دو مقام دولتی عراق که به‌دلیل محرمانه بودن موضوع، مایل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته بودند عراق هم‌چنان گاز طبیعی و برق از ایران وارد می‌کند و یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است.

دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید