پایان سفارتخانه بدون سفیر در پکن،بازگشت ۲۶۰مهاجر ایرانی از انگلیس

    کد خبر :441626

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی داشت که از جمله مهمترین آنها انتخاب سفیر ایران در چین پس از ۵ ماه معطلی سفارتخانه ایران در پکن بود.

مذاکرات یمنی-یمنی در سوئد یکی از مهمترین اتفاقات هفته اخیر بود که نقش جمهوری اسلامی ایران در این راستا بر کسی پوشیده نیست، ایران از ابتدای بحران یمن طرح ۴ماده ای را برای حل و برون رفت از بحران انسانی یمن پیشنهاد داد و همچنان هم بر این برنامه پای فشاری می کند چرا که آتش بس و گفتگو را به عنوان دو شرط اصلی و ابتدایی خروج از شرایط جنگی و بحرانی یمن دانسته است.

امروز همه طرف های درگیر در یمن چه سعودی و امارت که مستقیم در بمباران و تجاوز نظامی ائتلاف علیه مردم یمن نقش داشتند و چه حامیان بین المللی آنها، آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی همگی به این نتیجه رسیدند که یمن راهکاری سیاسی دارد و صرفا باید از مسیر گفتگو برای حل و فصل مشکلات آن کشور اقدام کرد.

تلاش ها برای خنثی کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همچنان به عنوان مهمترین فعل و انفعال در حوزه سیاست خارجی کشورمان به حساب می‌آید، امری که با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

عاملان و حامیان جنایت چابهار در انتظار سیلی سخت باشند

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، وقوع حادثه تروریستی در چابهار را محکوم و تاکید کرد: عاملان و حامیان این اقدام در انتظار سیلی سخت جمهوری اسلامی ایران باشند.

اعضای اوپک با معاف کردن ایران از کاهش تولید موافقت کردند

کاظم غریب آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در وین لحظاتی پیش در گفتگو با خبرنگاران عنوان داشت پایمردی هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس اوپک نتیجه داد و اعضای این سازمان با کاهش سهمیه تولید برای اعضا و معاف کردن کشورمان از این کاهش تولید موافقت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جزییات کاهش تولید اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اعضای اوپک به میزان هشت صد هزار بشکه و اعضای غیر عضو به میزات چهارصد هزار بشکه از تولید خود خواهند کاست. این کاهش تولید از ابتدای سال آتی میلادی (حدود ۲۰ روز دیگر) عملیاتی خواهد شد.

روابط ایران و اقلیم کردستان عراق ظرفیت توسعه را دارد

ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در گفتگو با مهر، در خصوص روابط میان ایران و اقلیم کردستان در دولت جدید عراق اظهار داشت: ایران در رشد و توسعه اقتصادی عراق نقش مهمی داشته و همچنین در حمایت از مواضع سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و برای ایرانی وحدت و همگرایی نیروهای سیاسی عراق در راستای حل مشکلات آنها، همواره اهمیت ویژه‌ای داشته است.

وی گفت: همواره معتقد هستم که ارتباط میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران پتانسیل و توان این را دارد که بیش از گذشته توسعه یافته و رشد داشته باشد.

نماینده اقلیم کردستان عراق در خصوص سفر اخیر بارزانی به بغداد و روابط میان اربیل با اقلیم، تصریح کرد: بعد از برگزاری رفراندوم برای خودمختاری اقلیم کردستان، سفر بارزانی به بغداد اقدامی مهم و تاثیرگذار در راستای حل و فصل مشکلات مابین اقلیم کردستان و بغداد بود.

دباغ ادامه داد: شرایط و ارتباطات کردها در مقطع فعلی در وضعیتی است که بایستی در چارچوب قانون اساسی عراق مشکلات خود را رفع کنند.

وی تاکید کرد: وجود رئیس‌جمهوری توانا از کردها در بغداد و نخست‌وزیری که در گذشته از دوستان نزدیک رهبران کُرد از جمله جلال طالبانی و مسعود بارزانی بوده است، می‌تواند فرصتی طلایی برای حل مشکلات فی مابین و ثابت و امنیت عراق و اقلیم کردستان باشد.

آمریکا تلاش می‌کند در روابط ایران و اروپا مزاحمت ایجاد کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از آغاز دومین کنفرانس روسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در خصوص چالش های تروریسم و ارتباطات درون منطقه ای در جمع خبرنگاران، گفت: مجالس این کشورها نمایندگان مردم هستند که می توانند در این زمینه یک حرکت مردمی را علاوه بر حرکت سیاسی هماهنگ کنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اتهامات موشکی آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تلاش کردند تا در روابط ایران و اروپا مزاحمت ایجاد کنند و حتی بیش از آنکه روابط ایران و اروپا را به خطر بیندازند تلاش آنها این است که مسائل منطقه را وارونه جلوه دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها منطقه ما را انبار باروت کردند. میزان سلاحی که در منطقه فروخته می شود، غیرقابل باور است و بسیار بسیار فراتر از نیازهای منطقه است. این نشان دهنده سیاست بسیار خطرناکی است که آمریکایی ها در منطقه ما دنبال می کنند.

ظریف تصریح کرد: این سیاستها باعث شده که منطقه ما تبدیل به انباری از سلاح‌های بسیار پیشرفته و مخرب که متأسفانه هیچ کمکی به صلح و امنیت نمی کند، شود.

گفتگوهای آستانه نمونه‌ای ازهمکاری‌ها برای حل بحران‌های منطقه است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای روسیه که به منظور شرکت در دومین کنفرانس رؤسای مجالس ۶ کشور آسیایی پیرامون مبارزه با تروریسم در ایران حضور یافته است، دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار خطاب به رئیس دومای روسیه گفت: ملاقات های مکرر با شما نشان از عمق همکاری و دوستی دو کشور و اراده برای گسترش روابط دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مدل های همکاری به وجود آمده در منطقه قابل اقتباس برای سایر مسائل است، عنوان کرد: نشست آستانه یکی از نمونه های بارز همکاری میان کشورها برای حل بحرانی در منطقه است که ابتکار خوبی جهت حل مسأله سوریه بود.

وی خاطرنشان کرد: ایران با استفاده از ظرفیت های داخل برای مقابله با تحریم ها آماده است.

والودین هم در این دیدار گفت: این چهارمین دیدار ما در سال جاری است که نشان از اراده دو کشور برای تقویت روابط دارد.

سفیر ایران در چین منصوب شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از انتصاب سفیر ایران در چین خبر داد و گفت: به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهوری اسلامی ایران آقای محمد کشاورززاده به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین منصوب شد و طی روزهای آینده عازم محل ماموریت میشود.

کشاورززاده هم اکنون دستیار وزیر و مدیر کل آمریکا وزارت خارجه است و پیش از آن نیز سفیر ایران در کشورهای ونزوئلا و ازبکستان بوده است.

«غریب آبادی» معاون سوم کمیسیون پیشگیری از جرم سازمان ملل شد

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در نشست بیست و هفتم کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل، به مدت یک سال به عنوان معاون سوم این کمیسیون انتخاب شد.

این کمیسیون در سال ١٩٥٠ تاسیس و نهاد اصلی بین المللی و محوری درخصوص سیاستگذاری های حوزه پیشگیری از جرم و عدالت کیفری می باشد.

بازگشت ۲۶۰ مهاجر غیر قانونی ایرانی از انگلیس

حمیدرضا بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان اعلام کرد ۲۶۰ مهاجر ایرانی که در دو سال گذشته غیر قانونی وارد انگلیس شده بودند ویا غیر قانونی اقامت داشتند با مراجعه به سفارت ایران به کشور بازگشتند.

حمید بعیدی نژاد افزود : قاچاقچیان بین المللی برای منفعت خود مهاجرت غیرقانونی را تشویق می کنند و جان و مال افراد را به خطر می اندازند.

وی گفت : برخی از این مهاجرین غیر قانونی که با اقامت آنها بعد از گذشت زمان طولانی موافقت نمی شود، تصمیم بهتری می گیرند و به کشور خود باز می گردند.

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه مهاجرت قانونی یکی از حقوق انسانی است افزود : هر کس حق دارد برای تجارت، تحصیل، شغل بهتر، آموزش فرزندان و دیگر موارد تصمیم بگیرد از راه قانونی و با کسب موافقت کشور پذیرنده، اقدام‌به مهاجرت کند اما به دلایل اقتصادی و اجتماعی فرصتهای مهاجرتهای قانونی در دوران اخیر خیلی محدود شده است.

سفیر ایران در انگلستان با بیان اینکه به همین علت قاچاقچیان بین المللی برای سودجویی به تشویق افراد و خانواده ها به مهاجرت غیرقانونی روی آورده اند گفت : آنان با گرفتن پولهای بسیار سنگین و حتی با به خطر انداختن جان افراد، آنان را به دام‌ مهاجرتهای غیرقانونی می اندازند.

زورگویان قلدر جز جنگ و بدبختی برای منطقه به بار نیاورده اند

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: منطقه ما زورگویان قلدر زیادی به خود دیده که جز جنگ و بدبختی به بار نیاورده اند. آنچه ما نیاز داریم نه زورگویان قلدر بلکه منطقه ای قوی است. برای رسیدن به آن، نیازمند گفتگو، احترام به حقوق بین الملل، طرد نکردن کشوری از کشورهای منطقه، امنیت شبکه ای، همکاری اقتصادی و ارتباطات مردمی بیشتر هستیم.

آمریکا نمی‌تواند سیاست‌های خود را بر دیگران تحمیل کند

علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در نشست شورای مرکزی کنگره جهانی محبان اهل بیت(ع)، گفت: پایان دادن به خونریزی میان مسلمانان، امری واجب و وظیفه‌ ای اسلامی انسانی است.

وی با اشاره به وجود تنوع دیدگاهها و تفکرات در جهان اسلام و خدمات ارزشمندی که فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است، افزود: جهان اسلام دارای گرایش‌ها و تفکرات متنوعی است که هر یک دارای جایگاه ویژهای هستند و زیدی، علوی، حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، جعفری، اباضی، اسماعیلی، تصوف و طریقتهای عرفانی، هر یک گروههایی از مسلمانان را در خود جای داده اند و البته در رهگذر تاریخ کوشیدهاند خدمات ارزندهای را نیز به فرهنگ و تمدن اسلامی ارائه دهند.

ولایتی با اشاره به عامل مهم وحدت در جهان اسلام، افزود: آنچه همه این دیدگاه‌ها را به صورتی عمیق و مستحکم به یکدیگر پیوند داده است، کتاب خدا، نبوت حضرت ختمی مرتبت (ص) و محبت اهل بیت(ع) است.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص موضوع فلسطین، تصریح کرد: امت اسلامی این روزها، از رنج و محنت بسیار در عذاب و فلسطین، همچنان در اسارت است و مردم بزرگ آن، پرچم دفاع از امت اسلامی را مظلومانه بر دوش می‌کشند و این ملت که چندین دهه، پرچم مبارزه و مقاومت را بر دوش کشیده است، همچنان آن را بر افراشته نگه خواهد داشت.

شورای همکاری خلیج فارس پوششی برای بیان مواضع چند عضو آن است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بخش‌هایی از بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که ادعاها و اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، ضمن ابراز تاسف از ادامه رویکرد غیرسازنده این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: متاسفانه به نظر می رسد شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر سیاست ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، تبدیل به پوششی برای بیان مواضعی شده است که در راستای محاسبات و سیاست گذاری های اشتباه گذشته قرار دارد.

قاسمی افزود: شورای همکاری خلیج فارس می تواند با در پیش گرفتن رویکردی منطقی، مستقل از ظرفیت خود در مسیر رفع سوء تفاهمات و اختلافات درونی و بیرونی گام بردارد؛ ولی مشاهده می شود که نه تنها این رویکرد را در پیش نگرفته است بلکه، از سیاست های تفرقه افکنانه برخی کشورهای فرامنطقه ای به صورت شرم آوری تمجید می کند و در عمل، تبدیل به پوششی برای اعلام سیاست های چند عضو آن شده که به هزینه و نام همه اعضاء، مواضعی را بیان کند که هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح و ثبات منطقه ای نمی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران مواضع بیان شده در بیانیه پایانی نشست ریاض الزاما موضع همه اعضاء آن نیست و ناکامی عربستان سعودی در تحقق اهدافش در این نشست را می توان در تناقض بین متن بیانیه با رویکرد عملی برخی از اعضاء آن در قبال جمهوری اسلامی ایران دید، گفت: برخی از اعضاء شورای همکاری خلیج فارس با اطلاع و درک درست از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و واقعیت های منطقه ای و الزامات همجواری، همواره برای کاهش سوء تفاهمات پیشگام بوده اند.

سفیر ایران در عمان با همتای آلمانی خود دیدار کرد

حجت الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی سفیر کشورمان در عمان امروز با «توماس فردریش اشنایدر» سفیر آلمان در عمان دیدار کرد.

گفتنی است، در این دیدار دو طرف در خصوص مسائل مورد علاقه دو کشور و تحولات منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.

تحولات یمن و سوریه؛ محور گفتگوی جابری انصاری و هلگا اشمید

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان با هلگا اشمید معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی در بروکسل، دیدار و کفتگو کرد.

تحولات منطقه ای با تمرکز بر وضعیت یمن و سوریه و راههای کمک به پیشبرد روند گفتگوهای یمنی – یمنی در استکهلم و روشهای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه از مهتمرین محروهای این گفتگو بود.

قاسمی درگذشت «احمدرضا دالوند» را تسلیت گفت

بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درگذشت احمدرضا دالوند روزنامه نگار و گرافیست مطبوعاتی بنام کشور را به خانواده و بازماندگان وی و جامعه رسانه ای کشور تسلیت گفت و برای ایشان آمرزش و شادی روح از درگاه حضرت حق مسئلت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید