«مثل هیچ کس» در بازار کتاب

    کد خبر :44153

«مثل هیچ کس» عنوان رمانی از سپیده خلیلی است که به بعضی پرسش‌های کودکان با زبانی ساده و غیرمستقیم پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع این رمان خانواده‌ای سه نفره، پدر، مادر و دختر ۱۰ ساله‌شان نیلوفر است؛ خانواده ای که منتظر به دنیا آمدن فرزند دوم‌شان هستند. بعد از تولد نوید آنها می‌فهمند که او مثل هیچ کس نیست و بعد از آن ماجراهایی برای این خانواده رخ می‌دهد که جذاب و خواندنی است. این داستان، داستان تفاوت‌هاست.

سپیده خلیلی، نویسنده رمان، روان‌شناس کودک است و در این کتاب توانسته با زبانی ساده و در عین حال غیرمستقیم به یک از پرسش‌های اساسی بچه‌ها جواب دهد: بچه‌های کوچک از کجا می‌آیند؟ او با این روش، کار پدر و مادرهایی که نمی‌دانند باید به فرزندان خود در جواب این سوال چه بگویند جواب می‌دهد.

در بخشی از این کتاب آمده: «بابا لپ من را کشید… داداشت توی شکم مامانت جا خوش کرده؛ به منم پیغام داده و گفته همین الان از همین اسباب بازی فروشی یه کادو برای خواهرم بخر.»

پدری که در فصل‌های نخستین این رمان تصویر شده مهربان و دست و دل باز است. همسر و فرزندش را دوست دارد و به آنها احترام می‌گذارد اما عاشق پسر است و دلش می‌خواهد فرزند دومشان پسر باشد. اینجاست که نیلوفر، کمربند بابا را می‌گیرد؛ تکان می‌دهد و می‌گوید: «بابا مگه من چمه؟ بدم؟»

یک شب نیلوفر و مادرش به عروسی می‌روند. مادر سر می‌خورد و بچه ناقص به دنیا می‌آورد. از آن زمان به بعد همه چیز، حتی رفتار بابا تغییر می‌کند.

خلیلی در این کتاب مراحل مختلف چون انجام سونوگرافی و تشخیص جنسیت فرزند، چگونگی زایمان، تولد نوزاد ناقص و بسیاری مسایل دیگر را برای بچه‌ها با زبانی کودکانه توضیح داده است.

در قسمتی از رمان آمده است: «عمه مهین الان به بابا تلفن کن بگو که برای دو تا بچه اونجایی که گفتی جا بگیره. منم با نوید می‌رم. کی گفته گردن همه باید مثل گردن غاز صاف باشه و پاهای همه باید یه اندازه باشه؟ کی گفته موهای بچه‌ها فقط باید قهوه‌ای یا سیاه باشه؟ من می‌رم و خودم از نوید نگهداری می‌کنم تا هیچ وقت غصه نخوره…»

موسسه انتشارات قدیانی، کتاب «مثل هیچ کس» اثر سپیده خلیلی را در نوبت چاپ اول در شمارگان ۲هزار و ۲۰۰ نسخه در ۱۲۸ صفحه و با قیمت ۹ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید