اپل در فکر انتقال تولید آیفون به خارج از چین است

    کد خبر :441294

تأمین‌کنندگان اپل درصورت اعمال تعرفه‌های جدید از طرف دولت آمریکا همچنان به فعالیت در چین ادامه خواهند داد، مگر اینکه میزان تعرفه‌ها بسیار زیاد باشد.

در شرایطی که آمریکا و چین در حال جدال بر سر قوانین تجاری بین خود هستند، اپل و شرکایش زنجیره‌ی تولید خود را ارزیابی می‌کنند. منابع نزدیک می‌گویند که تأمین‌کنندگان اپل به این نتیجه خواهند رسید که اگر سطح تعرفه‌ها ۱۰ درصد باشد، می‌توانند به فعالیتشان در چین ادامه دهند؛ اما اگر آمریکا این رقم را به سمت ۲۵ درصد ببرد، به جابه‌جایی خط تولیدشان فکر خواهند کرد.

جنگ تجاری میان دو کشور دارای بزرگترین اقتصادهای جهان، تاکنون تأثیری بر آیفون‌ها، که اکثرشان توسط فاکسکان در چین تولید می‌شوند و در سرتاسر جهان توزیع می‌شوند، نداشته است. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ماه گذشته به وال‌استریت ژورنال گفت که ممکن است تعرفه‌ها دامن‌گیر گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های تولید چین نیز بشوند.

مدت زیادی است که اپل محصولات خود را از آیفون و آیپد گرفته تا مک‌بوک و دیگر کامپیوترهای مک، در چین تولید می‌کند. در حال حاضر زنجیره‌ی تولید آن‌ها از صدها شرکت تشکیل شده است که در نهایت کار همه‌ی آن‌ها توسط مونتاژکننده‌هایی از قبیل Foxconn و پگاترون تکمیل می‌شود. اپل به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد و فاکسکان و Pegatron نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

شرکای تجاری اپل به‌میزان زیادی به این شرکت وابسته و تابع خواسته‌های آن هستند. نقل‌مکان بخش‌هایی از این شبکه‌ی گسترده‌ی تولید تحت پشتیبانی اپل، برای این شرکت دشوار خواهد بود. به گفته‌ی یک منبع، به‌نظر می‌رسد آن‌ها در حال حاضر صبر کرده‌اند تا نتیجه این جدال مشخص شود. منبع دیگری گفت که یکی از شرکای اپل نیز پیشنهاداتی برای محل‌های جایگزین جهت تولید محصولات غیر از iPhone ارائه داده است، اما کوپرتینویی‌ها گفته‌اند که در حال حاضر نیاز به انجام چنین کاری نیست. با این وجود درصورت بالا رفتن تعرفه‌ها ممکن است این موضوع تغییر کند؛ که البته شاید این‌طور نشود، زیرا مذاکرات پیچیده‌ای بین واشنگتن و پکن برای رسیدن به یک توافق تجاری شروع شده است و شاید سبب کاهش برخی تعرفه‌ها شود که امسال وضع شدند. براساس خبرهای قبلی، اپل به‌دلیل محبوبیت کمتر از انتظار آیفون‌های جدید، در شرایط دشواری قرار دارد و افزایش قابل‌توجه عوارض واردات، مشکلات بیشتری را برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

امیت دریانانی، تحلیلگر مؤسسه‌ی RBC، هفتم آذر در گزارشی تحلیلی نوشت که اگر نرخ عوارض واردات ۱۰ درصد باشد و شامل حال همه‌ی محصولات اپل شود و این شرکت هم قیمت محصولاتش را افزایش ندهد، سود هر سهم اپل تنها یک دلار کاهش می‌یابد. برای مقایسه، براساس محاسبات بلومبرگ، سود هر سهم اپل در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین ۱۳.۳۲ دلار تخمین زده می‌شود. البته دریانانی در ادامه گفت که درصورت اعمال تعرفه‌ی سنگین‌تر ۲۵ درصدی، باز هم با درنظر گرفتن عدم افزایش قیمت محصولات، میزان کاهش سود هر سهم حدود ۲.۵ دلار خواهد بود.

تیم کوک در سال‌های اولیه‌ی مدیریتش، در صحبت راجع به افزایش تولیدات شرکتش در آمریکا این‌گونه پاسخ می‌داد که توانایی‌های موجود در چین برای تولید محصولاتشان مناسب‌تر است، اما در ماه‌های اخیر او دیدگاهش را تغییر داده؛ او امسال در مصاحبه‌ای گفت: «اینکه آیفون در آمریکا تولید نمی‌شود، صحت ندارد.» برخی قطعات این گوشی هوشمند، مانند پوشش شیشه‌ای نمایشگر آن، در آمریکا تولید و برای مونتاژ به چین فرستاده می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید