استفاده از لباس «ایرانی» در جامعه تقویت شود

    کد خبر :441206

درحالی‌که معصومه ابتکار- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده – درباره پوشیدن لباس‌های سنتی- فرهنگی اقوام ایرانی معتقد است که باید افراد داوطلبانه و با رضایت خاطر به سمت پوشیدن لباس‌های اقوام مختلف در مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکزسوق پیدا کنند و در این زمینه پیشقدم شوند، یک جامعه‌شناس می‌گوید که لباس ملموس‌ترین بخش فرهنگ هر قومیت است. لذا باید استفاده از مد و لباس ایرانی در جامعه میان مردم تشویق و تقویت شود.

محمد حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایران دارای خرده‌فرهنگ‌های متعددی است،اظهارکرد: جامعه ایرانی در دوران قبل از اسلام از اقوام و فرهنگ‌های مختلفی تشکیل شده بود و در دوران صفویه نیز ایران توانست میان دین اسلام و سنت ایرانی یکپارچگی و وحدت ایجاد کند و فرهنگ‌های مختلف ایرانی را در جامعه تداوم بخشد لذا باید چشم‌اندازی داشت تا نخبگان فرهنگی استفاده لباس‌های سنتی و ملی را در جامعه ایرانی تقویت کنند.

وی خرده‌فرهنگ‌های ایرانی را نماد زیبایی، پویایی و ظرافت‌های فرهنگ اصیل ایرانی دانست و گفت: استفاده از لباس ایرانی را میان مردم باید تشویق و تقویت کنیم چراکه لباس‌های متعدد ایرانی- سنتی زیبایی‌های خاص خودش را دارند و وجود رنگ‌های مختلف در لباس‌های ایرانی نیازمند حمایت و استفاده در جامعه است.

این جامعه‌شناس حضور مردم با لباس‌های سنتی – محلی از جمله زنان در جامعه را امری ضروری و مثبت عنوان و اظهارکرد: با توجه به اینکه لباس‌های ایرانی نماد هویت‌های هر قومیتی است و می‌تواند در ایجاد نشاط و شادی جامعه موثر باشد پس باید با به‌کارگیری این لباس‌ها در محیط کار، جان دوباره‌ای به فرهنگ ایرانی ببخشیم و از این طریق معرف فرهنگ ملی ایرانیان باشیم.

وی با ارائه پیشنهادی در جهت ترویج موثرتر فرهنگ و لباس‌های ایرانی گفت:شبکه‌ای خاص باید برای نمایش لباس و مد ایرانی در رسانه ایجاد شود تا انواع طراحی‌های مخصوص لباس هر فرهنگ را در آن تبلیغ کنیم چراکه همین موضوع می‌تواند نشاط را به جامعه زنان بازگرداند. اگر زنان جامعه احساس نشاط و شادی کنند آن را به خانواده خود منتقل می‌کنند و به تبع این نشاط به جامعه نیز منتقل خواهد شد. لذا باید گفت «خانواده» اساسی ترین نهاد اجتماعی است و زنان، مدیران تاثیرگذار و تعیین‌کننده این نهاد اجتماعی هستند.

حیدرپور با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های کلان در ترویج استفاده از مد و لباس ایرانی موثر هستند،گفت: ایران در حال حاضر در دهکده جهانی قرار دارد، این درحالیست که می‌توان با به‌کارگیری لباس‌های ایرانی و سنتی رفت‌وآمدهای جهانی گردشگران را از این راه افزایش دهیم.

به گفته این جامعه‌شناس آموزش‌وپرورش نیز باید به منظور آشنایی دانش‌آموزان با لباس‌های ایرانی اردوهای متعددی را برگزار کند و در هر استان کتاب‌های درسی، مخصوص فرهنگ همان استان در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و به آنان آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه معلمان باید مکلف شوند فرهنگ و لباس‌های سنتی ایرانی را به دانش‌آموزان آموزش دهند،اظهارکرد: لازم است خرده‌های فرهنگ‌های ایرانی از طریق ترویج لباس‌های سنتی در مدارس انجام شود چراکه لباس ملموس‌ترین بخش فرهنگ هر قومیت است و موجب نشاط و تقویت روحیه دانش‌آموزان و حتی معلمان می‌شود.

حیدرپور در ادامه با اشاره به اینکه در مسئله فرهنگ در جامعه مدنی ضعف‌هایی وجود دارد،گفت: با توجه به اینکه دولت و حاکمیت در مسائل آموزش، اقتصاد و سیاست نقش موثری دارند در نتیجه نیاز است نهادهای دولتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی گامی موثر بردارند همچنین مردم باید با مشارکت و همبستگی خود وحدت و فرهنگ سنتی و ایرانی کشور خود را تقویت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید