دعوای فرزندان در خانه را چگونه کنترل کنیم؟

    کد خبر :441196

اگر شما بیش از یک فرزند دارید، حتما با دعواهای بین آنها آشنایید. واقعیت این است که حتی کودکانی که رابطه خوبی با هم دارند، گاهی با هم بحث می‌کنند. اما نگران نباشید با کمی صبر، دوباره صلح و آرامش به خانه‌تان باز خواهد گشت. اگر کودکان از همان ابتدا یاد بگیرند که چگونه دعواهای میان خود را حل و فصل کنند، اختلافات ‌شان به تدریج کاهش خواهد یافت. آنها باید بیاموزند که میان انسان‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد و این ماییم که باید آنها را به خوبی مدیریت کنیم.

علت دعواهای فرزندان چیست؟

اول از همه به علت اختلاف میان کودکانتان فکر کنید. احتمالا هر اختلاف نظری، به عنوان مثال اختلاف نظر در تماشای برنامه تلویزیون، می‌تواند منجر به دعوا شود. اما آنچه مهم است ریشه آن دعوا است.

در برخی موارد اختلاف نظر ممکن است به دلیل احساس رقابت یا حسادت بوجود آید. به عنوان مثال ممکن است یکی از فرزندان شما احساس کند که شما دیگری را بیشتر از او دوست دارید، یا این که او به دلیل سن کمتر، اجازه بعضی کارها را ندارد. علت دعوا هر چه باشد، وظیفه والدین است که تلاش کنند تا هر چه زودتر رابطه‌ای صلح آمیز میان فرزندانشان برقرار شود و اطمینان یابند که این بحث ‌ها لطمه ‌ای به رابطه آنها وارد نخواهد کرد. ما در اینجا مواردی را که به شما در این راه کمک می‌کند، برایتان آورده‌‌ایم.

در مقابل دعوای فرزندانتان چه عکس العملی نشان می‌دهید؟

به آنها یاد دهید تا دعوا را به شیوه مثبتی مدیریت کنند

کودکانی که از همان ابتدا قادر به مدیریت صحیح دعواهای خود با برادر یا خواهر خود هستند، در آینده بهتر می‌توانند مشکلات خود با دیگران، چه در خانه و چه در محیط کار، را حل و فصل کنند.

به فرزندانتان مفهوم هارمونی در خانواده را آموزش دهید

به فرزندانتان بگویید که خانواده مانند یک تیم است، بنابراین هر شخصی اعم از پدر، مادر، خواهر یا برادر باید سعی در ساخت محیطی آرام در خانواده کند. هر دعوایی می‌تواند به کل تیم آسیب بزند.

مداخله کنید

برخی والدین به اشتباه فکر می‌کنند که نباید در دعوای کودکان دخالت کنند اما این تا زمانی درست است که کودکان خودشان بتوانند به شیوه‌ای مثبت اختلافات خود را حل کنند. اما اگر دعوای آنها بالا بگیرد یا حتی به دعوای فیزیکی ختم شود، شما باید فورا دخالت کنید. اگر در آن زمان آنجا نبوده‌اید، در فرصتی مناسب با آنها بنشینید و علت را بپرسید. به آنها گوشزد کنید که خشونت در خانواده به هیچ وجه جایی ندارد.

به هر دو طرف گوش دهید

همیشه داستان‌های مختلفی برای شنیدن وجود دارد. بنابراین به حرف هر دو طرف، بدون هیچ قضاوتی، گوش دهید. فرزندان پس از صحبت کردن درباره مشکلات خود با والدین‌شان، احساس بهترین خواهند کرد.

از کودکتان راه حل بخواهید

آیا کودکتان ماجرا را تنها یک طرفه نگاه می‌کند؟ از کودکتان بخواهید قبل از هر گونه پیشنهادی، خود را جای طرف مقابل بگذارد.

الگوی خوبی برای حل مشکلات باشید

کودکان والدین خود را می‌بینند و از آنها یاد می‌گیرند. بنابراین شیوه‌ای که شما برای حل اختلاف با همسرتان پیش می‌گیرید، تاثیر زیادی بر رفتار کودکانتان دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید