ورود مجمع به حوزه قانون گذاری، می تواند برهم زدن نظم کشور تلقی شود / اختلاف مجلس و مجمع برخلاف فلسفه وجودی این نهاد است

    کد خبر :441118

علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است ورود هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به حوزه اختیارات مجلس، «حرکتی برخلاف قانون اساسی» است که «نظم» کشور را برهم می زند.

رحیمی در گفتگو با انتخاب در رابطه با اختلاف اخیر مجمع تشخص و مجلس اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد، این است که ساختار قانون گذاری کشور در برابر قانون اساسی روشن و واضح است. بنابراین هر حرکتی خلاف قانون اساسی، می تواند برهم زدن نظم کشور محسوب شود و منجر به آشفتگی در ساختار شود.

وی با بیان اینکه «اختلاف مجلس و مجمع بر سر سی اف تی و لوایح مربوط به FATF برخلاف فلسفه وجودی مجمع است» گفت: مجمع تشخص مصلحت نظام، اجازه قانونگذاری ندارد و در روند قانون گذاری هم نمی تواند ورود کند.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: اظهارنظرهای کمیته «هیات نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام» در حین قانونگذاری مجلس، فراتراز اختیارات مجلس است و قریب به اتفاق نمایندگان هم با این موضوع مخالف هستند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی هم در این راستا، نظرات هیات نظارت را نپذیرفت و رسما اعلام کرد به آنها رسیدگی نمی کند که این اقدام در نوع خود قابل توجه است.

رحیمی تاکید کرد: نظرات مجمع فقط در حد یک نظر مشورتی قابل احترام است و شان قانونی ندارد.

عضو هیات رئیسه ادامه داد: مواردی که مجلس اصرار می کند و شورای نگهبان نظر دیگری دارد فقط مربوط به حیطه اختیارات مجمع است که آن هم فقط صحن مجمع امکان تصمیم گیری در خصوص آن دارد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت لایحه CFT گفت: ایرادات را اصلاح کردیم، موارد دیگر هم که به اختلاف با شورای نگهبان برخوردیم، به صحن مجمع می رود و براساس مصلحت در خصوص آن تصمیم گیری می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید