دلار پس از مدت‌ها ۴ رقمی شد و سکه به کمترین قیمت در چند ماه اخیر رسید/ بازار ارز تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت از اروپا، چین و بانک مرکزی

    کد خبر :441073

نرخ ارز در ادامه سیاست های حمایتی بانک مرکزی در جهت ایجاد آرامش اقتصادی، امروز بازهم به روند کاهشی خود ادامه داد و حتی در ساعاتی از روز به نرخ 4 رقمی یعنی کانال 9000 هزار تومان ریزش کرد. اولین اثر این کاهش، به بازار سکه تهران رسید تا خریداران و فعالان طلا و سکه، شاهد کمترین نرخ سکه در چند ماه اخیر باشند. هرچند این عقب نشینی باعث افزایش تقاضا برای خرید سکه شده است.

به گزارش تابناک؛ امروز بازار آزاد ارز پس از مدت ها دلار را در کانال کمتر از 10 هزار تومان مشاهده کرد. هرچند در ساعاتی از روز، نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی بیشتر از دیگر صرافی های بازار بود. اما در ادامه روز با توجه به نرخ صرافی های بانکی که بیشتر از دیگر صرافی ها بود، شاهد نوسان دلار در مرز کانال 9 و 10 هزار تومان بودیم.

بر اساس این گزارش، نرخ خرید دلار آمریکا در یکی از صرافی های بانکی که به عنوان یکی از اهرم های بانک مرکزی در جهت تزریق ارز در بازار می باشد، 10050 تومان و نرخ فروش دلار آمریکا در این صرافی بانکی 10010 تومان بود. همچنین نرخ خرید یورو در این صرافی 12000 تومان و قیمتی که هر یورو را به مشتری فروتخه شد، 12100 تومان بود.

اما مشاهدات بازار آزاد نشان می دهد، امروز ریزش نرخ ارز به ویژه دلار و یورو به شکل معناداری ادامه داشته است. به گونه ای که در میانه روز، هر دلار آمریکا در برخی از صرافی های محدوده خیابان فردوسی تهران، 9700 خریداری شده و 9800 به مشتری فروخته شده است. همچنین یورو در محدوده 11200 تومان خرید و فروش شده است.

همچنین در دیگر صرافی، نرخ خرید دلار آمریکا 9800 تومان و نرخ فروش به مشتری 9900 تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته میانگین موزون فروش حواله دلار در سامانه سنا، به رقم 8700 تومان و میانگین موزون فروش حواله یورو نیز به رقم 9340 رسید. به نظر می رسد با توجه به اینکه سامانه سنا آمار روز قبل را نشان می دهد، این نرخ ها برای امروز کمتر شده باشد.

محمد کشتی آرای عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت امروز روند قیمت طلا در بازار جهانی نسبت به دیروز تا حدودی با ثبات تر بوده است. هر اونس طلا نسبت به روز قبل، 3 دلار کاهش داشته و به رقم 1245 دلار رسیده است.

به گفته رئیس ­­کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، امروز در بازار تهران قیمت طلا و سکه به پایین ترین سطح قیمت در چند ماه اخیر رسید. علت آن هم ریزش نرخ دلار به زیر 10 هزار تومان بود. کشتی آرای معتقد است خیلی ها در چند وقت اخیر منتظر کاهش قیمت ها و به دنبال فرصت برای خرید طلا، سکه و ارز بودند و امروز با کاهش معنادار سکه، اقدام به خرید سکه کردند.

به گفته کشتی آرای، در ادامه روز حدود ساعت 12 بعد، با افزایش تقاضا در بازار در کنار بازگشت دلار در سطح 10100 تومان، شاهد رشد اندک سکه نسبت به پیش از ظهر بودیم. بر این اساس، در حال حاضر نرخ سکه تمام طرح جدید که تا پیش از ساعت 12 امروز به 3 میلیون و 520 هزار تومان کاهش پیدا کرده بود با رشد اندک به رقم 3 میلیون و 575 هزار تومان رسیده است. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی نیز تا پیش از ظهر کمتر از یک میلیون و 800 بود ولی دوباره به یک میلیون و 810 هزار تومان افزایش داشته است. ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 50 هزار تومان و سک یک گرمی بدون تغییر در سطح 633 معامله می شود. هر گرم طلای 18 عیار امروز تا 302 هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده بود ولی با 10 هزار تومانت افزایش در حال حاضر به 312 هزار تومان رسیده است. هر مثقال طلای 17 عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به قیمت یک میلیون و 352 هزار تومان ارزشگذاری شده است.

مشاهدات نشان می دهد در بازار، افراد زیادی برای فروش ارز مراجعه می کنند و در مقابل تقاضا برای خرید کمتر می باشد. همچنین از نکات اثرگذار در روند کاهشی روزهای اخیر در بازار ارز، می توان به مواردی همچون؛ سیگنال مثبت از سوی اتحادیه اروپا برای برقراری خط مالی ایران و اروپا اشاره کرد. سازوکار ویژه مالی که از مدت ها قبل در مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا در جریان بود، این روزها با سیگنال های مثبت مواجه شده و حتی امروز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری درباره اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برقراری خط مالی ایران و اروپا هم گفت: رهبران کشورهای اروپایی، وزرای خارجه و مقامات اقتصادی آنها درهمه تماس هایی که با سفرا و مقامات و وزیر امور خارجه ما دارند، این که سازوکار ویژه مالی برقرار شود، تردید ندارند و مکانیزم آن را طراحی می کنند و به ما هم گفتند که حداکثر دو تا سه هفته دیگر انجام خواهد شد. واعظی ادامه داد: اروپایی ها مذاکرات و مشکلاتشان و و فشارهای آمریکا را به ما منتقل کردند و ما هیچ اراده ای که به صورت عمدی عقب بیاندازند ندیده ایم.

از سوی دیگر، اختیارات بیشتر رئیس کل بانک مرکزی برای سروسامان دادن به بازار ارز، موجب شده است که بازار ساز این روزها نقش اساسی را در جهت دهی به بازار داشته باشد. به گفته فعالان بازار، این روزها تزریق ارز با مدیریت بانک مرکزی به گونه ای است که بازار دچار نوسان کمتری می شود و در نتیجه سودهای یک روزه نصیب دلالان نمی شود.

سومین عامل اثرگذار در روند نزولی نرخ ارز و کاهش هیجانات کاذب ارزی، خبرهای مثبت از تبادلات بانکی ایران و چین بوده است. بر این اساس در روزهای اخیر کونلون بانک چین مبادلات مالی بین تجار و بازرگانان دو کشور ایران و چین را دوباره آغاز کرده است و در نهایت می توان اظهار امیدواری کرد که با توجه به ادامه صادرات نفت ایران و عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آغاز تبادلات بانکی ایران و چین، روند نزولی نرخ ارز بازهم ادامه پیدا کند و شاهد آرامش بیشتری در بازار ارزی کشور باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید