زیباکلام خطاب به نمایندگان مجلس: بودجه را تکه‌پاره نکنید/ نهادهای خاص فرهنگی همچنان بودجه بزرگی می‌گیرند

    کد خبر :441068

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند اما زمانی که این بودجه به مجلس می رود تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا الویت های ملی را در نظر نمی گیرند و اولویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با تابناک، با تاکید برلزوم توجه به مباحث در بودجه سال 1398، گفت: یکی از مشکلات اساسی بودجه مسئله بخشی نگری است و بسیاری از نمایندگان مجلس زمانیکه بودجه کشور در مجلس بررسی می شود بجای درنظر گرفتن طرح های ملی و اولویت های ملی کشور، متاسفانه اصرار دارند که اولویت را برای حوزه های انتخابیه خود در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: علت این موضوع هم واضح است. چون اگر سدی احداث و فرودگاهی افتتاح شود موجب ایجاد محبوبیت در حوزه انتخابیه نمایندگان می شود و شانس شان برای انتخاب در دور بعدی انتخابات افزایش پیدا می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، با انتقاد از تخصیص بودجه به برخی طرح های غلط منطقه ای، تاکید کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس در نظر نمی گیرند که اولویت باید در سطح ملی باشد نه در سطح منطقه. با این اقدامات نه تنها کشور در حل اولویت ها مشکل پیدا می کنیم بلکه در موارد بسیاری شاهد هستیم که آن تصمیم منطقه ای، تصمیم اشتباهی بوده و سد یا فرودگاهی که ایجاد شده از نظر اقتصادی هیچ توجیهی نداشته است.

زیباکلام افزود: در مواردی شاهد بودیم که کارخانجات سیمان و فولاد را در جایی که از نظر محیط زیست و منابع طبیعی احداث آن فاجعه بوده بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست و حفظ و حراست از طبیعت در آن منطقه کارخانه ای را ایجاد کردند که 10 سال بعد متوجه شدن احداث این کارخانه چه فاجعه ای بوده است.اما برای اینکه آن نماینده در آن حوزه انتخابیه رای بیاورد چنین کارخانه ای احداث شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید در بودجه 98 طرح های ملی در اولویت قرار بگیرد، گفت: امیدواریم که به واقع نمایندگان در بودجه 98 به طرح های ملی اولویت و اهمیت دهند و بجای محبوبیت در حوزه انتخابیه های خود، طرح هایی که نه توجیه اقتصادی دارد و نه از نظر محیط زیست مناسب است را صرفا برای اینکه در حوزه انتخابیه خود رای بیاورند به تصویب نرسانند.

او به نکات مثبت بودجه 98 اشاره کرد و گفت: بودجه 98 دارای شفافیت است و آقای نوبخت در این بودجه نشان دادند سازمان ها، نهادها،حوزه های علميه و بنیادهایی که متولی تبلیغات اسلامی هستند و کارهای فرهنگی انجام می دهند چه بودجه ها عظیمی را مصرف می کنند و در مقابل محیط زیست، جنگل بانی و تامین آب چقدر بودجه دارند.

زیباکلام با بیان اینکه باید بودجه دولت با کمترین تغییر به تصویب برسد، تاکید کرد: متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند اما زمانیکه این بودجه به مجلس می رود تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا اولویت های ملی را در نظر نمی گیرند و الویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است. باید نگاه به بودجه نگاه ملی و تخصصی باشد نه نگاه پوپولیستی و رای جمع کن که این موضوع در کشور فاجعه ایجاد کرده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مجتبی گفت:

    این غرب زده و اسراییل دوست رو چه حسابی نظر میده

دیدگاهتان را بنویسید