پیشنهاد وسوسه انگیز آمریکا به عراق برای همراهی با تحریم‌ها علیه ایران!

    کد خبر :440902

روز گذشته، «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا در سفر به عراق، مدعی آمادگی آمریکا برای کمک به رفع مشکل کمبود برق در این کشور شد.

به گزارش تابناک؛ پری، روز سه شنبه پس از دیدار با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، بر آمادگی واشنگتن برای کمک به توسعه بخش برق و نفت عراق تأکید کرد.

روز سه شنبه، وزیر انرژی آمریکا، پس از دیدار با چند تن از مقامات عراقی در بغداد، راهی اربیل شد و با «مسعود بارزانی» رئیس جزب دموکرات کردستان عراق هم دیدار و گفت وگو کرد.

پری روز سه‌شنبه اعلام کرد، در حاشیه نشست اتاق بازرگانی آمریکا در بغداد با ثامر غضبان، وزیر نفت عراق دیدار کرده و عزم جدی آمریکا برای تحریم صنعت نفت ایران و نیز انتقال نفت این کشور را به او گوشزد کرده است.

وزیر انرژی آمریکا در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق نیز تأکید کرد که این کشور خود را به بازسازی ساختار آسیب دیده صنعت نفت عراق در جریان نبرد با داعش متعهد می‌داند.

پری به عبدالمهدی خاطرنشان کرده که توسعه سریع صنعت نفت عراق تأثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی مردم عراق و کاهش سطح نارضایتی آنها خواهد داشت.

وزیر انرژی آمریکا همچنین گفت، از مقام‌های ارشد عراقی خواسته تا از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آمریکا در بخش انرژی این کشور حمایت کنند.

بنا به گزارش یورونیوز، آمریکا به عراق پیشنهاد داده در قبال بازسازی سریع صنعت نفت و برق این کشور، با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی کنند.

این در حالی است که مقامات عراقی بارها اعلام کرده اند که این کشور جزیی از نظام تحریم ها نخواهد بود و به کشورهای خارجی به ویژه آمریکا یادآور شده اند که تصمیمات بغداد بر اساس استقلال و حاکمیت ملی است و اجازه دیکته کردن چیزی را به آنها نخواهد داد.

یک منبع عراقی گفته که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با جدیت تلاش می کند تا با ترامپ دیدار کند و از او معافیتی ویژه برای وارد کردن برق و گاز از ایران بگیرد.

این منبع افزود: عادل عبدالمهدی یک گفت‌وگوی طولانی با داگلاس سیلیمان، سفیر واشنگتن در بغداد داشته و به او اعلام کرده است که در این زمان کوتاه نمی توانیم جایگزینی برای برق و گاز ایرانی پیدا کنیم و عراق پس از پایان مهلت ۴۵ روزه وارد یک فاجعه حقیقی خواهد شد.

این منبع در ادامه می گوید: عادل عبدالمهدی برای گفت‌وگو با آمریکا و به دست آوردن معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران در رابطه با برق و گاز تلاش های فراوانی کرده، ولی تلاش های نخست وزیر عراق به بن بست رسیده و اکنون تنها راه آن سفر به واشنگتن و دریافت معافیت ویژه است.

همچنین برهم صالح، رئیس جمهور عراق اعلام کرد: نمی‌خواهیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به عراق آسیب برسانند. ما همواره در حال گفت‌وگو با آمریکا هستیم و شرایط ویژه عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید ملاحظه شود. ما در حال میانجیگری میان ایران و آمریکا نیستیم و نمی‌خواهیم وارد هیچ محوری بشویم و منفعت ما در این است که عراق اولویت باشد.

از سوی دیگر ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق اعلام کرده بود که نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواسته است که خاص بودن روابط ایران و عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نظر گرفته شود. در این پیام، از دبیرکل سازمان ملل خواستم که نشستی مشترک میان مسئولان سازمان ملل و مسئولان عراقی و ایرانی در رابطه با معاف کردن عراق از تحریم ها برگزار کند. تحریم های آمریکا علیه ایران تاثیرات زیادی روی عراق خواهد گذاشت و لازم است در رابطه با این مسأله با آرامش و تفاهم برخورد شود. حمله نظامی به ایران و یا تحمیل تحریم علیه ملت آن ‌را نمی پذیریم و عراق آمادگی میانجیگری میان ایران و آمریکا را دارد.

براساس این گزارش، در جریان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعدادی از شرکت‌ها و مؤسسات، افراد و گروه‌های جدیدی نیز تحریم شدند. در این لیست که به ادعای دولت آمریکا علیه دولت ایران است، در واقع تأثیر مستقیم آن بر مردم بوده و نیازهای اصلی آنها را هدف قرار داده است، پنجاهبانک و زیرمجموعه‌های آنها تحریم شدند. همچنین در این تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران و هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، سفارت آمریکا در بغداد پیش از این در ویدیویی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، اعلام نمود: آمریکا به عراق یک معافیت موقتی ۴۵ روزه برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران داده است. این معافیت به عراق فرصت می دهد به سوی استقلال انرژی گام بردارد.

مقامات بانک مرکزی عراق در ماه اوت اعلام کرده بودند، اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد. به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی تحریم‌هایش معافیت بگیرد.

معافیت موقتی فعلی به شرطی داده شده که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

پیش از این دو مقام دولتی عراق که به ‌دلیل محرمانه بودن موضوع، مایل نبودند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفته بودند عراق هم‌چنان گاز طبیعی و برق از ایران وارد می‌کند و یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است، عراق هم اکنون بیش از 1200 مگاوات برق و گاز مورد نیاز برای خوراک سه نیروگاه تولید برق خود را از طریق واردات از جمهوری اسلامی ایران تأمین می کند که به گفته مقامات عراقی، نقش مؤثری در کاهش کمبود برق این کشور دارد.

عراق در پانزده سال گذشته از زمان اشغال این کشور از سوی آمریکا، به دلیل از بین رفتن زیرساخت ها و گسترش ناامنی، همواره با کمبود شدید برق به ویژه در ایام پیک تابستان و زمستان روبه روست.

وزیر انرژی آمریکا در حالی آمادگی کشورش برای رفع مشکل برق عراق را اعلام کرده است که به گفته مسئولان عراقی، بخش مهمی از شبکه و زیرساخت های برق عراق در حمله آمریکا به این کشور و اشغال آن در سال 2003 از بین رفت.

از سوی دیگر، گزارش های رسمی می گوید تاکنون حدود 40 میلیارد دلار بودجه صرف اصلاح بخش برق عراق شده؛ اما به دلیل فساد مالی و اختلاس، به نتیجه ای نرسیده است و همچنان در ایام تابستان بسیار گرم این کشور، گاه روزانه 12 تا 15 ساعت خاموشی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید