خواهان تقویت روابط با آمریکا با حفظ استقلال عراق هستیم

    کد خبر :440280

‘عادل عبدالمهدی’ نخست وزیر عراق در تماس تلفنی ‘مایک پنس’ معاون رییس جمهوری آمریکا با وی، تاکید کرد که بغداد خواستار تقویت روابط با آمریکا در چارچوب حفظ استقلال و حاکمیت ملی عراق است.

به گزارش بازتاب از دفتر نخست وزیری عراق، پنس عصر سه شنبه در تماس تلفنی با ‘عادل عبدالمهدی’ از طرف خود و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، انتخاب وی بعنوان نخست وزیر جدید عراق و تشکیل دولتش را تبریک گفت و همچنین از اقدام وی در گشایش منطقه امنیتی سبز بغداد قدردانی کرد.
معاون رییس جمهوری آمریکا همچنین از رویکردهای عبدالمهدی برای تحقق خواسته های مردم عراق از جمله حمایت از همه بخش های ملت عراق و پایان دادن به رنج کوچندگان و آوارگان عراقی اعلام حمایت کرد.
نخست وزیر عراق نیز در این گفتگوی تلفنی بر اهمیت تقویت روابط میان بغداد و واشنگتن در همه زمینه ها و بویژه در حوزه اقتصادی درچارچوب منافع دو کشور و حفظ استقلال و حاکمیت عراق و جهت تقویت توسعه و ثبات در منطقه تاکید کرد.
اعلام حمایت پنس از گشوده شدن منطقه امنیتی سبز بغداد به روی مردم در حالی است که برخی منابع از مخالفت و فشارهای سفارت آمریکا در بغداد برای جلوگیری از این امر خبر داده اند.
دیروز دوشنبه در نخستین سالروز اعلام شکست نظامی داعش، طلسم منطقه امنیتی سبز بغداد پس از 15 سال شکسته شد و شهروندان و خودروهای عادی توانستند وارد این منطقه شوند.
این رویداد بسیار مهم برای عراقی ها در حالی رخ داد که قرار است این منطقه بتدریج و سرانجام بطور کامل به روی مردم باز شود.
منطقه سبز یک منطقه امنیتی حفاظت شده در مرکز بغداد است که از زمان سقوط رژیم دیکتاتوری صدام و بدلایل امنیتی و حفاظتی، اغلب نهادها، سازمان ها و مراکز دولتی، نهادهای بین المللی همچون دفاتر سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نیز سفارتخانه های خارجی بویژه سفارت آمریکا بعنوان بزرگترین سفارتخانه خارجی در آن مستقر هستند.
تماس تلفنی مایک پنس با نخست وزیر عراق همزمان با سفر ‘ریک پری’ وزیر انرژی آمریکا در راس هیاتی متشکل از 50 فعال اقتصادی به بغداد و اربیل و گفتگو با مقامات عراقی درباره تقویت روابط در حوزه انرژی صورت می گیرد، سفری که برخی ناظران آن را با فشارهای آمریکا به عراق برای پیوستن به تحریم های ضد ایرانی مرتبط دانسته اند.
همزمان و چند ساعت پس از دیدار با وزیر انرژی آمریکا، عبدالمهدی برای چندمین بار بر موضع کشورش در مخالفت با تحریم های آمریکا علیه مردم ایران تاکید کرد.
نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود درخصوص تحریم های ضد ایرانی آمریکا گفت: ‘بار دیگر موضع عراق را تکرار می کنم. عراق بخشی از این تحریم ها نخواهد بود’.
عبدالمهدی افزود: ‘بزودی یک هیات از عراق برای مذاکره و حل موضوع تحریم ها راهی واشنگتن خواهد شد’.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید