بعد از ثبت سفارش های غیرقانونی، نوبت به مجوزهای خاص رسید/سازمان بازرسی موضوع را بررسی کند

    کد خبر :440167

بعد از ثبت سفارش های غیرقانونی در واردات خودرو، خبرها حاکی از صدور مجوزهای خاص در دوران ممنوعیت واردات خودرو است.

از اواخر سال گذشته تاکنون دستگاه های نظارتی تمرکز خود را بر بازار خودروهای وارداتی که در حدود 5 درصد از بازار خودرو را تشکیل می دهد، معطوف نموده اند. اقدامی که منجر به برخورد قضائی با برخی از واردکنندگان رسمی خودرو از جمله رنو و تویوتا و برخی از گری مارکت ها شده است. هرچند که فی نفسه اقدام دستگاه های نظارتی قابل تقدیر است ولی به نظر می رسد نظارت این دستگاه ها بایستی اساسی تر و ناظر بر مراحل قبلی فرآیند واردات خودرو باشد.

اعطای مجوز واردات به عنوان یکی از گلوگاه های اصلی واردات خودرو از جمله نقاط حساسی است که به طور بالقوه می تواند زمینه ساز رانت و مفسده باشد. تا نیمه سال 1397 طبق قوانین جاری کشور مسئول اصلی صدور مجوز واردات مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت بود که با بخشنامه اخیر، دکتر محمد شریعتمداری، وزیر وقت صنعت، این مسئولیت از مرکز اصناف سلب شده است.

طبق ابلاغ دستورالعمل به شماره 191668/60 مورخ 1397/7/21  وزیر وقت صنعت، گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران از فهرست مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف و ساز و کار جدید واردات کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام که واردات آن‌ها به کشور مستلزم ثبت نمایندگی رسمی شرکت خارجی در ایران است. طبق این دستورالعمل”معاونت‌های مختلف مرتبط با موضوع در سطح وزارتخانه موظفند با محوریت معاونت امور اقتصادی و بازرگانی تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن یان فرایند از 1 آذر ماه 1397 را فراهم نمایند. بدیهی است از تاریخ مذکور صدور گواهی فعالیت نمایندگی در مرکز اصناف و بازرگانان متوقف و ساز و کار جدید عملیاتی خواهد شد.”

این تغییر رویه در حالی صورت گرفته که طبق اذعان رسمی مسئولان وزارت صنعت به علت ممنوعیت واردات خودرو، اخذ مجوز واردات موضوعیت ندارد و لذا نباید به هیچ شرکتی مجوز واردات خودرو صادر گردد. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت در فاصله زمانی ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو و و عملیاتی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو، به چند شرکت مجوز واردات خودرو صادر نموده است. به طور مثال:

1- اعطای مجوز واردات 5 ساله به شرکت بازرگانی معین موتور از شرکت SEAT S.A کشور اسپانیا نوع گواهی : نمایندگی رسمی با برند SEAT از تاریخ صدور گواهی مورخ1397/8/9  تا تاریخ 1402/8/9

2- اعطای مجوز واردات 1 ساله به “شرکت بازرگانی معین موتور” از شرکت Porsche AG کشور آلمان نوع گواهی: توزیع کننده با حق اعطای نمایندگی با برند Porsche از تاریخ صدور گواهی مورخ 1397/8/21 تا تاریخ 1398/8/21

3- اعطای مجوز واردات 5 ساله به “شرکت ارابه اکسون پدیدار” از شرکت Honda Turkiye A.S کشور ترکیه نوع گواهی : نمایندگی رسمی با حق اعطای نمایندگی برند Honda از تاریخ صدور گواهی مورخ 1397/8/29 تا تاریخ 1402/8/29

اعطای این سه مجوز آن هم در روزهای منتهی به اجرایی شدن دستورالعمل جدید توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت جای بسی تامل دارد که نیازمند ورود دستگاه های نظارتی به این موضوع می باشد. لازم به یادآوری است که هر فساد در اقتصاد به ویژه در بخش واردات خودرو دارای دو طرف می باشد. یک طرف فعال بخش خصوصی است و در طرف دیگر که مهم تر از طرف اول است، عوامل اجرایی در بدنه وزارت صنعت می باشد. در موضوع ثبت سفارش های غیرقانونی واردات خودرو، سرنخ و منشا اصلی فساد در بدنه وزارت صنعت بود وگرنه هیچ واردکننده ای نمی توانست به این کار مبادرت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید