دخترانی که رنگ مدرسه را نمی‌بینند!

    کد خبر :439701

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: بیشترین بازماندگان از تحصیل آذربایجان غربی را دختران تشکیل می‌دهند.

ابراهیم محمدی در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در محل استانداری برگزار شد، افزود: طبق آمار خام ۵۳ هزار و ۲۸۷ نفر بین ۶ تا ۱۶ سال، باز مانده از تحصیل در آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند که سهم دختران در این آمار بیشتر است.

محمدی با اشاره به اینکه ۶۸۷۴ بازمانده از تحصیل که محل تولد و تحصیل شان در آذربایجان غربی است در سال‌های اخیر در مقطع ابتدایی شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد امسال ۶۴۳ نفر با اقدامات لازم جذب شده و سرکلاس هستند.

وی ادامه داد: برای جذب ۴۷۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی ۳۰۰۰ میلیون ریال، برای جذب هزار نفر در مقطع متوسطه اول 12 میلیارد ریال و برای جذب ۱۱۰۰ نفر در مقطع متوسطه دوم ۱۶۵۰ میلیون ریال اعتبار لازم است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: شهرهای سلماس، مهاباد، خوی، پیرانشهر و سردشت بیشترین بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی و خوی، سلماس، میاندوآب بیشترین بازمانده از تحصیل در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۷ هزار و ۸۲۲ نفر دانش آموز پیش دبستانی در سیستم آموزش وپروش استان ثبت شده است، تاکید کرد: سال گذشته ۳۰ هزار و ۵۷۵ نفر در مقطع پیش دبستانی در سیستم آموزش پرورش استان ثبت شد که امسال به این تعداد ۷۲۴۷ نفر افزوده شد که یک اتفاق خوب در پوشش پیش دبستانی در استان است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه براساس سرشماری سال۹۰ تعداد ۲۵۹ هزار و ۸۹۶ نفر بیسواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال و در سرشماری سال۹۵ تعداد ۱۹۴ هزار و ۳۳۶ نفر بیسواد شناسایی شده‌اند، ادامه داد: طبق آمارهای بدست آمده در بین دو سرشماری۹۳ هزار و ۲۶۵ نفر بین دوسرشماری سواد یادگرفته و مدرک دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در آذربایجان غربی ۱۲ مدرسه تک دانش آموزی و ۱۲۲ مدرسه زیر پنج دانش آموز و ۳۲۰۰ کلاس چند پایه فعال هستند.

به گزارش ایسنا، محمدی با اشاره به اینکه ۲۴ هزارو ۸۰۰ کلاس درس در استان وجود دارد، تصریح کرد: در آذربایجان غربی ۱۳۲ نفر سرباز معلم در ۷۰ کلاس مقطع ابتدایی تدریس می‌کنند.

به گزارش ایسنا، 5000 مدرسه با 17 هزار کلاس فیزیکی پذیرای 594 هزار دانش آموز در آذربایجان غربی است.

نرخ بالای بیسوادی عامل اصلی پایین بودن رشد در سایر شاخص‌های توسعه آذربایجان غربی

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: نرخ بالای بیسوادی عامل اصلی پایین بودن رشد در سایر شاخص های توسعه استان است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی شهریاری در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در محل استانداری برگزار شد افزود: باسوادی عامل اصلی توسعه یک کشور بوده و بالا بودن نرخ بی سوادی در استان عامل اصلی پایین بودن بقیه شاخص‌های توسعه استان است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در شاخص باسوادی جز استان‌های رده پایین کشور است، تصریح کرد: با برنامه ریزی و مدیریت اعمال شده در سال تحصیلی گذشته رشد باسوادی در استان 3.2 درصد بوده که جهش و حرکت خوبی در مسیر باسوادی استان است.

شهریاری با تاکید بر اینکه بیشتر جمعیت دانش آموزی در استان، روستایی و عشایری هستند، خاطرنشان کرد: بیشترین بازمانده از تحصیل در استان مربوط به مقطع تحصیلی ابتدایی و روستاها بوده که به دلیل مشکلات معیشتی و کار ترک تحصیل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از نظر درآمد سرانه بیست و نهمین استان کشور است، تاکید کرد: درآمد سرانه پایین، فقر و مشکلات معیشتی خانواده‌ها عامل اصلی ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان استان است.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: فرهنگ سازی، حمایت تحصیلی با کمک نهاد های همچون بهزیستی و کمیته امداد ازجمله راه های باز گردانی دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس است.

آذربایجان غربی در شاخص بی سوادی کشور جز ۵ استان اول کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: آذربایجان غربی درشاخص بی سوادی کشور جز ۵ استان اول کشور است.

به گزارش ایسنا، علی باقرزاده در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در محل استانداری برگزار شد، افزود: آذربایجان غربی در شاخص بی سوادی کشور جز ۵ استان دارای بی سواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال است که با وجود برنامه‌ها و اقدامات انجام شده و فراهم بودن شرایط رشد و بهبود آمارها هنوز از میانگین باسوادی کشور فاصله دارد.

باقرزاده باتاکید بر اینکه در آذربایجان غربی درسال های اخیر بین دو گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال رشد 96.5 درصدی و بین ۱۰ تا ۴۹ سال رشد ۹۱ درصدی باسوادی ثبت شده است، تصریح کرد: با رشد آمار باسوادی در بین گروه‌های سنی مختلف و بازمانده از تحصیل سال گذشته رشد نرخ باسوادی آذربایجان غربی 3.02 درصد بوده که نشان از بهتر شدن شرایط بوده هرچند با میانگین کشوری فاصله زیاد است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با تاکید به اینکه از سال ۹۱ تا ۹۵ میزان باسوادی در کشور۳ برابر نسبت به دنیا رشد داشته است، اظهار کرد: در زمان کنونی و با وجود اینکه همه کشورها دارای مشکل در همه حوزه‌ها هستند بیشتر کشورها به خصوص کشورهای سرمایه دار روی آموزش، شکل‌های یادگیری، بهبود کیفیت نظام آموزشی و استفاده از توانایی مدیران برای حل پایدار مشکلات بهره می‌گیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تنها راه اصلاح و بهبود وضعیت یک جامعه آموزش است و اگر کشوری شهروند توانمند و آموزش دیده نداشته باشد نمی‌تواند روی ریل پیشرفت و توسعه گام بردارد. امید است با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات لازم و جذب بازماندگان از تحصیل در استان سطح باسوادی در استان افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید