افتتاح نیروگاه هرمز با توربین دست دوم فردا با حضور جهانگیری و اردکانیان

    کد خبر :439503

در حالی فردا با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و اردکانیان وزیر نیرو بخش گاز نیروگاه جدید هرمز افتتاح می شود که شنیده ها حاکی از این است که توربین استفاده شده در این نیروگاه دست دوم و مربوط به شرکت آنسالدو ایتالیا است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در هرمزگان به سر می برد و قرار است فردا با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بخش گاز نیروگاه هرمز را افتتاح کنند.

اگر چه هنوز از سوی وزارت نیرو نسبت به جزئیات نیروگاه هرمز گزارشی منتشر نشده اما گفته می شود توربین نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز دست دوم و ساخت یک شرکت ایتالیایی(آنسالدو) است.

براساس این گزارش، اگر چه در داخل کشور توانایی ساخت توربین کلاس E وجود دارد اما توربین‌ مورد استفاده شده در این نیروگاه، دست دوم بوده و به دلیل آلایندگی می توانست از رده خارج شود اما برای کاهش هزینه ها استفاده از توربین های خارجی به توربین های داخلی ترجیح داده شده است.

*مجری طرح‌های خصوصی شرکت برق حرارتی: توربین نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز دست دوم و ساخت یک شرکت ایتالیایی است

مهدی خبازپیشه مجری طرح‌های توسعه سرمایه‌گذاری خصوصی شرکت برق حرارتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا توربین به کار رفته در نیروگاه هرمز که فردا قرار است افتتاح شود دست دوم است گفت: توربین نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز دست دوم و ساخت یک شرکت ایتالیایی است.

مجری طرح‌های توسعه سرمایه‌گذاری خصوصی شرکت برق حرارتی افزود: نیروگاه هرمز برای مصرف خود منطقه ساخته شده و قرار نبود این نیروگاه برق را به شبکه بفروش برساند پس چون با هدف تامین برق منطقه و صنایع احداث شده از توربین دست دوم و ارزان‌تر نسبت به تولید داخل استفاده شده است.

خباز در پاسخ به این سؤال که آیا در ایران شرکتی که توانایی ساخت توربین کلاس E را داشته باشد نداشتیم گفت: این توربین در ایران مشابه توربین‌هایی که مپنا می‌سازد می باشد بنابراین مپنا می‌توانست آن را با دو برابر قیمت تولید کند.

به گزارش فارس ،وی افزود: اگر قرار بود مپنا این توربین گازی را بسازد و تحویل دهد، به مبلغ ۶۵ میلیون یورو تمام می‌شد، اما با استفاده از توربین دست دوم این مبلغ به نصف کاهش می‌یابد.

خباز در پاسخ به این سؤال که به هر حال شاید از لحاظ قیمتی توربین دست دوم به صرفه باشد، اما باید از تولید داخل حمایت شود، خاطرنشان کرد: به هر حال حمایت از ساخت داخل باید صورت گیرد، اما وزارت نیرو تأکید دارد که از نیروگاه‌های خصوصی که برق از آنها خریداری می شود باید توربین‌های آنها دست اول و از تولید ساخت داخل باشد، اما چون نیروگاه هرمز برای تأمین برق منطقه و صنایع است، وزارت نیرو به این موضوع دست دوم بودن توربین نیروگاه هرمز ورود نکرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید