هزاران هزار میلیارد تومانی که بالا کشیده شد تا مدارس کشور توسعه نیابد!

    کد خبر :439166

در دورانی که آموزش و پرورش کشور بنا به شواهد فراوان دچار بحران مالی شدید و حتی در پرداخت حقوق سرباز معلم‌ها و نیز پاداش بازنشستگان نیز دچار مشکل است، شنیدن از سرمایه‌های بلاتکلیف و احتمالاً حیف و میل شده این نهاد دولتی بزرگ تأمل برانگیز است؛ اموالی که تنها در یک مورد بیش از هزار میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود و یکی از اعضای کمیسون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می کند.

به گزارش تابناک، بر اساس اطلاعات و اخبار فراوانی که از حال و روز وزارت آموزش و پرورش کشور منتشر می‌شود این مجموعه بزرگ در شرایط کنونی دچار مشکلات مالی فراوانی است که کیفیت آموزش را به شدت متأثر کرده و آموزش و پرورش را در پیگیری رسالت‌های خطیرش به چالش کشیده است؛ مشکلات پرشماری که شاید اگر تمام دارایی‌های این وزارتخانه به درستی به کار گرفته می‌شد، شاهد بروزشان نبودیم.

جدا از سرمایه و دارایی‌های پر شماری که اکنون در تملک آموزش و پرورش کشور است و با وجود آن مشکلات مالی این نهاد دولتی بزرگ را با مشکل رو به رو کرده است، اموال و دارایی‌های چند هزار میلیارد تومانی «بنیاد قدس» را نیز باید در زمره اموال آموزش و پرورش کشور بدانیم که البته امکان بهره مندی از آن برای مدیران آموزش و پرورش میسر نیست و کمتر کسی در مورد سرنوشت این اموال و کاربست دقیق آن اطلاعاتی در اختیار دارد.

بنیاد قدس که از آن سخن به میان است شامل اموال و دارایی‌های فردی به نام «آرشام» رئیس ساواک کرمان در دوران قبل از انقلاب اسلامی است که اخیراً «محمد مهدی زاهدی» وزیر اسبق علوم و نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن گفت.

اموال و دارایی‌های رئیس ساواک کرمان در دوران قبل از انقلاب که گفته می‌شود مالکیت موسسات فرهنگی و املاک متعددی در سطح کشور بود، پس از انقلاب اسلامی تحت تملک بنیاد قدس قرار می‌گیرد و به وزارت آموزش و پرورش واگذار می‌شود؛ سرمایه هنگفتی که گویا اکنون به درستی در محل مناسب خود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و وزارت آموزش و پرورش امکان دسترسی مناسب به این اموال را ندارد.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین باره اظهار داشت: «آرشام» رئیس ساواک کرمان قبل از انقلاب بود، او صاحب یکسری مؤسسات فرهنگی در سطح کشور بود و همچنین املاک زیادی در اختیار داشت تا به اهداف فرهنگی مد نظر رژیم دست یابد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از انقلاب این اموال مصادره شد و شورای انقلاب اعلام کرد که این اموال در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، اما متأسفانه این وزارتخانه به دنبال این اموال نمی‌رود و بدون ضابطه در اختیار آموزش و پرورش استان‌ها قرار گرفته و بنیاد قدس متکفل آن می‌شود.

وی افزود: این بنیاد زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم قرار ندارد و هیچ نظارتی در این بنیاد نیست. هزاران هزار میلیارد تومان ملک، درآمد و ثروت در این بنیاد نهفته است که به درستی ساماندهی و مدیریت نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزارت آموزش و پرورش متکفل اصلی این بنیاد بود، منبع درآمدی خوبی در اختیار این وزارتخانه برای دستیابی به اهدافش قرار می‌گرفت. اگر املاک مربوط به این بنیاد به فروش برسد، هزاران هزار مدرسه با درآمد و اعتبارات این بنیاد ساخته خواهد شد و بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

زاهدی تصریح کرد: گزارشاتی به ما رسیده است که از املاک مربوط به این بنیاد، واگذاری‌های غیرقانونی برخلاف مقررات جاری کشور صورت گرفته است لذا از قوه قضائیه و سازمان بازرسی درخواست کرده‌ایم اموال این بنیاد را مورد بررسی قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه این اموال باید در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید با افراد خاطی که در این سال‌ها اموال این بنیاد را حیف و میل کرده‌اند برخورد شود و این اموال به بیت‌المال برگردد.

در مورد سخنانی که این نماینده مجلس مورد اشاره قرار داد، اشاره به چند موضوع مهم خالی از لطف نیست.

نخست اینکه آقای زاهدی که امروز در مقام نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدعی بلاتکلیفی این سرمایه‌ها شده است، خود در دولت نهم وزیر علوم و عضو کابینه بود و در آن دوران می‌توانست با اطلاعاتی که در اختیار دارد به شکل بهتری سرنوشت این اموال فراوان را پیگیری کند.

موضوع دیگر اینکه اکنون آموزش و پرورش دچار مشکلات مالی فراوانی است و حتی در انجام برخی وظایف عادی خود مثل پرداخت حقوق و مزایای معلمان، تأمین تغذیه مناسب برای دانش آموزان مناطق محروم، ارتقای کیفیت مدارس و نوسازی مدارس دچار مشکلات جدی است. در چنین شرایطی حیف و میل هزاران میلیارد تومان سرمایه‌ای که به این نهاد دولتی مهم تعلق دارد، عجیب به نظر می‌رسد.

این همه نگرانی‌هایی که در مورد اموال بلاتکلیف و نامشخص بنیاد قدس می‌توان به آن اشاره کرد نیست و موضوع دیگر این است که به راستی چند بنیاد و یا موسسه دیگر همانند بنیاد قدس که اکنون یکی از نمایندگان از وجودش پرده برداشت در کشور وجود دارد که اموالشان به درستی در اختیار نهاد‌های اجرایی و خدماتی قرار نمی‌گیرد و عده‌ای ناشناس در حال بهره برداری از آن هستند؟

در چنین شرایطی انتظار می‌رود نهاد‌های مسئول به صورت جدی به این مسئله و موارد مشابه ورود کنند و ضمن شفاف سازی در مورد اموال مورد اشاره شرایط را برای بهره برداری صحیح و مناسب آن در ساختار و بدنه آموزش و پرورش فراهم کنند؛ آموزش و پرورشی که می‌دانیم حتی در تهیه مدرسه استاندارد نیز در بسیاری مناطق محروم دچار مشکل است و بسیاری از دانش آموزان کشور را در شرایط بسیار بد آموزشی مدیریت می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید