افشای جزئیات نوار ضبط‌ شده از قتل خاشقجی: «نمی‌توانم نفس بکشم»

    کد خبر :439031

«نمی‌توانم نفس بکشم». این آخرین عبارتی است که از زبان جمال خاشقجی و بعدازآن که در کنسولگری سعودی در استانبول به دست گروه مأمور شده از سوی بن سلمان مورد شکنجه به‌قصد قتل قرار می‌گیرد، بیرون آمده. این مطلبی است که یک از مقامات آگاه از جریان بازرسی‌های پرونده جمال خاشقجی به خبرگزاری سی ان ان بیان کرده است.

به گزارش تابناک، این منبع که متن پیاده شده نوار صوتی ضبط‌شده از آخرین لحظات زندگی جمال خاشقجی را مشاهده کرده است بیان کرده که کاملاً مشخص است که قتل صورت گرفته در روز 2 اکتبر به‌هیچ‌وجه اشتباه و سهو نبوده است بلکه دقیقاً یک طرح از قبل هماهنگ شده بوده.

این منبع بیان کرده است که خاشقجی در آخرین لحظات عمر خود با گروه مرگی که کمر به قتل او بسته بودند درگیر شده بوده و گفته است:

«نمی‌توانم نفس بکشم… نمی‌توانم نفس بکشم… نمی‌توانم نفس بکشم»…

این منبع بیان کرده است که در این نوار در واکنش به صدای مخوف و وحشت‌آور بریده شدن استخوان‌ها و مثله شدن بدن خاشقجی، یکی از مرتکبین قتل به دوستان خود پیشنهاد می‌کند که به موسیقی گوش دهند تا این صدا آن‌ها را آزار ندهد! همچنین در این نوار مشخص است که چندین تلفن صورت می‌گیرد و این افراد گزارش پیشرفت کار را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که به عقیده مقامات ترکیه، سران سعودی هستند.

آنچه این منبع مطلع بیان کرده برخی از اطلاعات موجود در این متن پیاده شده از قبل توسط رسانه‌های خبری منتشرشده بود اما این برای اولین بار است که متن کامل این نوار صوتی پیاده می‌شود.

این مسئله می‌تواند فشار بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را افزایش دهد. وی طی ماه‌های اخیر در پی تبرئه کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از جریان این قتل بود و اکنون تحت‌فشار سنا و کنگره در دوراهی انتخاب بین ادامه مسیر با سعودی‌ها یا رها کردن یکی از متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا قرار دارد. پیش‌ازاین ترامپ گزارش CIA مبنی بر دخالت مستقیم بن سلمان در ماجرای قتل را رد کرده بود.

این متن پیاده شده همچنین توضیحات سعودی‌ها در مورد مرگ خاشقجی، و این توجیه که این اتفاق یک اتفاق ناخواسته و قتل خودسرانه بوده است را زیر سؤال می‌برد.

متن اصلی صدا توسط سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه تهیه شد. مقامات ترکیه هرگز نگفته‌اند که چگونه این نوار صوتی را به دست آورده‌اند. این متن قبل از آنکه با دیگر سرویس‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شود ترجمه شده است. منبع CNN یک نسخه ترجمه شده را خوانده است و در جریان تحقیقات در این خصوص قرارگرفته است.

دفتر یکی از سناتورهای ایالات‌متحده که در مورد تحقیقات این قتل از سوی جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا، قرارگرفته است، به CNN گفته است که محتویات این متن، با گزارش‌های خلاصه قبلی “سازگار” است.

CNN از مقامات سعودی درخواست کرده که در مورد مطالب مندرج این متن و در مورد کسانی که در این نوار از آن‌ها نام برده شده توضیح دهند. یکی از مقامات عربستان سعودی گفت: “مقامات امنیتی مربوطه عربستان، از طریق کانال‌های امنیتی ترکیه اقدام به بازبینی نوار و متن پیاده شده آن کرده‌اند و در هیچ‌کدام از آن‌ها هیچ مرجع یا نشانه‌ای از برقراری تماس با سران سعودی وجود ندارد. اگر اطلاعات اضافی در اختیار مقامات ترکیه وجود داشته باشد که ما از آن بی‌خبر هستیم، از تحویل رسمی این اطلاعات برای بررسی بیشتر استقبال می‌کنیم، که البته ما بارها و بارها این درخواست را داشته‌ایم و تا به امروز، چیزی دریافت نکرده‌ایم ”

این مقام رسمی هیچ توضیحی در خصوص متن پیاده شده نوار ضبط در کنسولگری سعودی و همچنین آخرین سخنان و عبارات خاشقجی توضیحی نداده.

داری برمی‌گردی!

این متن پیاده شده از لحظه‌ای آغاز می‌شود که در 2 اکتبر، خاشقجی وارد کنسولگری سعودی در یک منطقه آرام مسکونی در استانبول می‌شود.

خاشقجی در این تصور بوده که قرار است یک روند معمولی برای جمع‌آوری مدارکی باشد که به او اجازه ازدواج با نامزد بی‌سرپرست خود، حدیثه چنگیز، را می‌دهد. اما، بر اساس اطلاعات منبع CNN، تقریباً بلافاصله پس‌ازآنکه خاشقجی یکی از افرادی را که با او ملاقات می‌کند به خاطر می‌آورد، به این نتیجه می‌رسد که قرار نیست داستان طبق برنامه پیش رود.خاشقجی از آن مرد می‌پرسد که در آنجا چه می‌کند.

بر اساس گزارش CNN، صدای شناسایی شده این فرد در این متن صدای ماهر عبدالعزیز مطرب، دیپلمات سابق سعودی و مقام اطلاعاتی است که برای بن سلمان کار می‌کند، و از زمان همکاری با خاشقجی سفارت عربستان سعودی در لندن، او را می‌شناسد.

این مرد در پاسخ می‌گوید “داری برمی‌گردی”. خاشقجی جواب می‌دهد: “شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید.” “افرادی در بیرون کنسولگری منتظر من هستند.”(نامزد خاشقجی او را تا دم در کنسولگری همراهی کرده بود، و خاشقجی به او گفته بود که اگر مشکلی پیش آمد با همکاران او تماس بگیرد).

به گفته این منبع، بدون گفت‌وگوی بیشتر، متن نشان می‌دهد که چند نفر بر سر خاشقجی می‌ریزند، صداها مبهم می‌شود و معلوم می‌شود که خاشقجی برای نفس کشیدن تلاش می‌کند.

مقامات عربستان سعودی در یک نسخه از توضیحات پیرامون قتل خاشقجی، مرگ وی را تصادفی و ناخواسته عنوان کردند. اما طبق گفته منبع CNN با توجه به این متن، صدای روزنامه‌نگار را می‌توان در همه این سروصداها شنید که بارها و بارها فریاد میزند که نمی‌تواند نفس بکشد.

باوجود تلاش و درخواست‌های ناامیدانه اش، آخرین کلمات قابل تشخیص در نوار ضبط‌شده از قتل خاشقجی عبارت‌اند از:”نمی‌توانم نفس بکشم.”

این رونویسی صداهای بیشتری را هم از نوار ضبط‌شده در بر دارد.این منبع می‌گوید یکی از این صداها از سوی مقامات ترکیه به‌عنوان صدای دکتر صلاح محمد الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی در وزارت کشور عربستان سعودی، شناسایی شده است.

به‌غیراز صدای خاشقجی و مطرب، صدای او تنها صدای دیگری است که نام آن در متن نوشته شده، شناسایی است.

همان‌طور که متن ادامه می‌یابد، مشخص می‌شود که خاشقجی هنوز نمرده است. این رونوشت اشاره مکرده است که صداهایی که همچنان در نوار شنیده می‌شود تقریباً به همان طریقی که زیرنویس‌ها لحظات را در فیلم‌هایی که در آن گفتگو وجود ندارد، توصیف می‌کنند، ثبت شده: «فریاد»… «فریاد»… «نفس‌نفس زدن» …

این نوار صداهای دیگری را نیز ضبط کرده است: «صدای اره…» … «صدای بریدن»….

از زبان طبیقی توصیه‌هایی به دیگرانی که در اتاق هستند می‌شود، که ظاهراً برای کمک به آن‌ها در مقابله با کار وحشتناکی است که صورت می‌دهند:” گوشی‌های خود را روی گوش خود قرار دهید و یا مثل من به موسیقی گوش دهید”.

در طی این جریان، متن پیاده شده حداقل سه تماس تلفنی توسط مطرب را ثبت کرده است.

این متن لحظه دقیق مرگ خاشقجی را مشخص نکرده است.

بر اساس گفته‌های این منبع، این متن نشان می‌دهد که مطرب دائماً شخصی را که به گفته مقامات ترکیه در ریاض است با اطلاعات جزئی قدم‌به‌قدم داستان در جریان امور می‌گذارد: “عالی‌جناب به شما عرض می‌کنم که همه کار انجام شده است”. منبع CNN معتقد است که واژه عالی‌جناب برای اشاره به شخصی عالی‌رتبه یا رئیس به کار رفته است.

این منبع معتقد است که نوار پیاده شده در اختیار کلیدی‌ترین متحدان ترکیه و عربستان سعودی، ازجمله کشورهای اروپایی قرار داده شده است، اما تنها ایالات‌متحده و عربستان سعودی خود نوار ضبط‌شده را دریافت کرده‌اند.

فرضیه اصلی در میان این متحدان این است که مطرب در نوار با سعود القحطانی، نزدیک‌ترین مشاور بن سلیمان، صحبت می‌کند. مقامات عربستان سعودی می‌گویند القحطانی از مقام سابق خود به‌عنوان مسئول امور رسانه‌ای ولیعهد عزل شده است.این متن تنها مکالمه‌ی مطرب را ثبت کرده. بدون صدای طرف دیگر تماس یا جزئیات بیشتری از شماره تلفنی که با آن تماس حاصل‌شده، و تنها بر اساس متن پیاده شده نمی‌توان نتیجه‌گیری بیشتری انجام داد.

این منبع به CNN گفته است که این متن، با توجه به مدت‌زمانی اندکی که وقایع رخ داده را توصیف می‌کند، نسبتاً کوتاه است. دیالوگ زیادی در آن نیست و مطمئناً هیچ اشاره‌ای به گفتگو درباره اینکه چرا باید خاشقجی باید برگردد نشده، و همچنین هیچ نشانه‌ای هم که مؤید مسموم شدن خاشقجی از سوی تیم قتل باشد به دست نیامده.

اما نتیجۀ نهایی مبنی بر این است که قتل خاشقجی یک قتل طراحی‌شده است که توسط یک تیم سازمان‌یافته انجام شده که کارش را به شکلی بی‌رحمانه انجام می‌دهد و شخصی را در ریاض در هر مرحله در جریان امور قرار می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید