روحانی: تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت در شرایط تحریم ضروری بود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۹
    کد خبر :438969

رییس جمهور با بیان این که تفکیک وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریم کشور ضروری بود، گفت‌: نمایندگان به هر دلیلی با این موضوع همراهی نکردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گزارش‌های این وزارتخانه امیدوارکننده بود، اظهار کرد: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی دادیم. ما به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم.

روحانی ادامه‌ داد: الان هم این کار را ضروری می دانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی نکردند. به نفع کشور بود که در شرایط تحریم این وزارتخانه ها تفکیک شوند. ما در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به این که مسکن و شهرسازی و حمل و نقل مقوله مهمی هستند، خاطرنشان کرد: حمل و نقل در شرایط تحریم قرار گرفته است و ما در این زمینه به یک کار ویژه‌ نیازمندیم. بار سنگینی بر دوش وزرای راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت قرار دارد، البته هر دو وزیر تازه نفس هستند.

روحانی ادامه‌ داد: در بحث حمل و نقل باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام شده است، راه‌ آهن یکی از هدف‌های دولت یازدهم و همچنین دولت دوازدهم است. راه‌ آهن یک مسیر مطمئن، ارزان، راحت و امن هم برای مسافران و هم برای بار است؛ بنابراین باید راه‌آهن را توسعه دهیم. در پنج سال اخیر حدود دو هزار کیلومتر راه‌ آهن یعنی 20 درصد کل راه‌ آهن کشور ایجاد شده است. راه‌ آهن همچنین اولویت دولت است مخصوصا در مسیرهای ترانزیتی. مسیر سرخس ــ چابهار و قزوین ــ رشت ــ آستارا برای ما اهمیت زیادی دارد که باید هر چه‌ بیشتر این مسیرها افتتاح شود. همچنین برقی کردن راه‌ آهن یا پر سرعت کردن آن را دنبال می‌کنیم. امیدواریم که در همین دولت راه‌ آهن اینچه برون ــ گرمسار افتتاح شده و سریع السیر کردن مسیر قم ــ اصفهان و تهران ــ مشهد انجام شود، البته اعتبارات این پروژه‌ ها آماده است، اما مشکلات حقوقی وجود دارد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برای امن کردن جاده ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند، گفت‌: باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند جاده های خود را امن کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه جاده و راه‌ آهن به نوسازی نیاز داریم، زیرا نوسازی موجب رفاه مردم، حفظ محیط زیست و امنیت جاده ها می‌شود. اتصال راه‌ آهن خرمشهر به بصره نیز برای ما مهم است و این کار شدنی است که تا پایان سال 98 انجام شود.

به گفته رییس جمهور در زمینه توسعه بنادر هم کارهای خوبی انجام شده است و یک تحرک بسیار خوب و ارزشمندی به دست آمده است. ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید