واکنش تند قطر به بیانیه سران عرب

    کد خبر :438865

یک مسئول بلندپایه قطری با انتقاد از بیانیه پایانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، نسبت به عدم طرح محاصره دوحه و راه های حل این بحران از سوی کشورهای سه گانه اعتراض کرد.

به گزارش آناتولی ترکیه، «احمد الرمیحی» مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت امور خارجه قطر، طرح نشدن بحران خلیج فارس در شورای همکاری از جمله محاصره قطر و راه برون رفت از آن در این بیانیه را محکوم کرد.

اعتراض الرمیحی، نخستین واکنش قطری ها به کنفرانس مطبوعاتی «عادل الجبیر» پس از قرائت بیانیه پایانی سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض است.

مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت امورخارجه قطر خطاب به کشورهای تحریم کننده کشورش از جمله عربستان، امارات و بحرین، گفت: شما دارید به چه کسی می خندید؟ این سطحی نگری و کنار گذاشتن مشکلات حقیقی که شورای همکاری از آن رنج می برد، کافی است.

وی در واکنش به کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت: کنفرانس مطبوعاتی ناتوان الجبیر پایان یافت و وی تلاش کرد، موضوعی را که نتوانسته بود در بیانیه پایانی به کرسی بشاند، بیان کند.

الرمیحی افزود: قطری ها بخوبی می دانند که برای بازگشت به عنوان یک عضو فعال در شورای همکاری خلیج (فارس) چه کاری انجام دهند.

الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود: خواسته ها به قطر ارائه شده است و اختیار با آن است که عضو فعال در شورای همکاری باشد.

وزیر امور خارجه عربستان با بیان این که اعضای شورای همکاری امیدوار هستند که بحران قطر تأثیرات منفی بر فعالیت این شورا نداشته باشد، افزود: ما منتظر هستیم که دوحه اقدامات لازم را انجام دهد.

سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، شامگاه یکشنبه بدون نتیجه در حالی پایان یافت که هیأت های برخی کشورهای عضو سطح مشارکت خود را در آن کاهش دادند و سران قطر و عمان به عنوان دو عضو این شورا از مجموع شش عضو آن، غایبان اصلی این نشست بودند.

با وجود دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از امیر قطر برای شرکت در این نشست، «تمیم بن حمد آل ثانی» در این نشست شرکت نکرد و نماینده قطری ها در این اجلاس «سلطان المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه این کشور بود.

سلطان «قابوس بن سعید» شاه عمان نیز در این نشست شرکت نکرد و «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر در امور شورای وزیران، به عنوان نماینده سلطان قابوس در این اجلاس حضور یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید