سایه تحریم بر دارو، نگاه معکوس وزارت بهداشت به دارو

    کد خبر :438199

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اثرات تحریم ها بر بازار دارویی کشور گفت: تحریم بر دارو سایه انداخته است.

سیدفرشاد حسینی شیرازی صبح یکشنبه در نشست خبری دومین کنگره بین المللی داروسازی نوین که قرار است از ۱۷ تا ۱۹ بهمن ۹۷ در مرکز همایش های رازی برگزار شود، اظهار داشت: در همایش سال گذشته ۲۴۰۰ شرکت کننده داشتیم که در نوع خود بی نظیر بود، همچنین در حین برگزاری همایش سال قبل چندین پروژه تحقیقاتی مشترک فیمابین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کشورهای دیگر شکل گرفت.

وی با عنوان این مطلب که برای اولین بار همایش های علوم دارویی به صورت اغماری برگزار یمی شود افزود: پیش بینی می کنیم طی چند سال آینده تعداد همایش های دارویی به ۴ تا ۵ مورد در سال محدود شود تا از این طریق ارتباط و تبادل نظر و آرا شکل بگیرد.

حسینی شیرازی از برگزاری کنگره شیمی دارویی به همراه همایش دارودرمانی بالینی و همچنین همایش فناوری های نوین دارویی در قالب کنگره امسال اشاره کرد و گفت: در کنگره امسال ۱۴ میهمان خارجی حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به انجمن بین المللی داروسازان به عنوان بزرگترین انجمن حوزه داروسازی در دنیا که ۵۶ عضو دارد اظهار داشت: ایران جزو این انجمن بوده و همین مساله باعث شده کنگره ما به عنوان یک همایش معتبر در این انجمن پذیرفته شود. از همین رو یکی از اعضای هیات رئیسه انجمن بین المللی داروسازان در کنگره امسال شرکت خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه امسال برای اولین بار کمیته دانشجویی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رسما عضو بزرگترین فدراسیون دانشجویان داروسازی با ۱۶۴ عضو می شود، گفت: در کنگره امسال برنامه ریزی برای برگزاری ۹ کارگاه تخصصی پیش بینی شده و فکر می کنم در نهایت ۱۴ کارگاه خواهیم داشت.

وی در ادامه به موضوع تحریم ها و اثرات آن بر بازار دارویی کشور اشاره کرد و گفت: تحریم ها از چند جنبه بر روی دارو اثر می گذارد.

وی ادامه داد: ما ۱۷۰ کارخانه داروسازی داریم که مواد اولیه مورد نیاز آنها جزو تحریم ها قرار دارد.

حسینی شیرازی با تاکید بر این مطلب که دارو در سایه تحریم قرار می گیرد، به مشکلات مالی شرکت های داروسازی کشور برای تامین مواد مورد نیاز با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات صنعت داروسازی نیز در داخل اتفاق می افتد.

وی افزود: البته طرح این مسائل به معنای این نیست که ما راه حلی برای مقابله با تحریم ها نداشته باشیم.

حسینی شیرازی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه انجمن داروسازان ایران در نامه ای نسبت به تجویز دارو با نام تجاری انتقاد کرده است، گفت: آنچه مسلم است طرح ژنریک در زمان جنگ بسیار موفقیت آمیز بود و توانست کشور را نجات دهد.

وی ادامه داد: در تمام دنیا درمان با دارو شروع می شود اما در کشور ما این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا اغلب نگاه ما به بالین بوده و بعد دارو را در نظر می گیریم.

حسینی شیرازی با اشاره به نگاه معکوس وزارت بهداشت به دارو افزود: اگر طرح ژنریک نبود کشور به زانو درمی آمد البته به صورت مطلق نگه داشتن این طرح مشکلاتی دارد زیرا به شرکت های ژنریک ساز اجازه تجاری داده اند.

وی بر ایجاد فضای رقابت سالم در بازار دارویی کشور تاکید کرد و افزود: خوشبختانه سازمان غذا و دارو بر روند عرضه دارو در کشور کنترل خوبی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید