چرا دلار پایین آمد، اما اجناس ضروری مردم ارزان نشد؟

    کد خبر :437727

سید رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره علت پایین نیامدن قیمت کالاها با وجود کاهش قیمت دلار در هفته های اخیر می‌گوید: باید در این زمینه به دو دلیل اشاره کرد؛ اول اینکه دسته ای از فروشندگان کالاهای خود را زمانی که قیمت دلار بالاتر بوده، خریده اند و دلیل دوم، عدم اعتماد به این موضوع است که نکند دوباره قیمت دلار افزایش یابد.

آقامیری درباره علت پایین نیامدن قیمت کالاها با وجود کاهش قیمت دلار در هفته های اخیر گفت: علت اصلی این موضوع این است که در مردم، اطمینانی به اینکه قیمت دلار در روزهای آینده دوباره بالا نرود، وجود ندارد.

او ادامه داد: برای پاسخ دقیق تر برای علت عدم کاهش قیمت ها، باید به دو دلیل اشاره کرد؛ اول اینکه دسته ای از فروشندگان کالاهای خود را زمانی که قیمت دلار بالاتر بوده، خریده اند و اکنون نمی خواهند آن را به قیمت ارزان تر بفروشند. البته اگر قیمت دلار برای مدتی پایین آمده و ثابت بماند، آنگاه آنها نیز ناچارند کالاها را با قیمت ارزان تر بفروشند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: دلیل دوم، عدم اعتماد به این موضوع است که نکند دوباره قیمت دلار افزایش یابد. به بیان ساده تر، باید گفت ارزش ریال، همواره یا با کالا، طلا یا ارز مقایسه می شود؛ از این رو، تزلزل ریال به نفع این سه است. یعنی وقتی افراد نگران حفظ ارزش پول خود هستند، در نتیجه تصمیم می گیرند که ریال خود را به کالا، طلا یا ارز تبدیل کنند.

آقامیری درباره این موضوع که آیا دولت نمی تواند قیمت کالاها را نیز کنترل کند، و کدام نهاد در این خصوص کوتاهی کرده، نیز اظهار داشت: تحلیل اولی که ارائه شد، صد در صد مبتنی بر پایه های علم اقتصاد بود. باید پرسید آیا بر اساس علم اقتصاد، اصلا کسی می تواند قیمت را کنترل کند؟

او افزود: حتی اگر دولت با کنترل قیمت، بهای کالایی را پایین بیاورد، آن کالا از بازار پنهان می شود و در زمانی دیگر با قیمت خودش، نه آن قیمتی که دولت تعیین کرده، فروخته می شود. در واقع برای مدت محدود می توان با اعمال زور، قیمت ها را کنترل کرد اما برای درازمدت این کار عملی نیست. در نتیجه دولت با قیمتگذاری نمی تواند بازار را مهار کند.

او ادامه داد: در مورد بازار ارز نیز همین موضوع صادق است؛ در همان زمانی که آقای جهانگیری دلار 4200 تومانی را اعلام کرد، استراتزی دولت این بود که نیازهای قانونی مردم برای ارز را تامین می کنیم. اما این سوال وجود داشت که به چه چیز می گویند نیاز قانونی؟

آقامیری تصریح کرد: دولت باید نیاز مردم را به رسمیت بشناسد و حل کامل مسئله، زمانی اتفاق می افتد که مردم هرقدر به ارز نیاز داشته باشند، توان تامین آن وجود داشته باشد.

به نوشته انتخاب ،این فعال اقتصادی با اشاره به شرایط تحریمی ایران گفت: به عنوان یک ایرانی شایسته است که از خود مایه بگذاریم و شرایط را درک کنیم و دولت نیز شرایط را مهیا کند تا از این دالان تاریخی عبور کنیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید